SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

80 proc. Polaków ma dostęp do smartfona, co trzeci nigdy nie zmienił operatora

Korzystanie z urządzeń mobilnych stało się jednym z najsilniejszych nawyków współczesnego Polaka. Dostęp do smartfonów ma obecnie 80 proc. z nas, a ponad połowa do tabletu. Sześć na siedem osób zerka na swój smartfon przed upłynięciem jednej godziny po obudzeniu, a ponad 75 proc. w ostatniej godzinie przed zaśnięciem. Ok. 60 proc. Polaków w ciągu ostatnich pięciu lat nie zdecydowało się zmienić operatora usług komórkowych. Swoje smartfony coraz częściej kupujemy w sieci, a operatorzy większościowy udział w sprzedaży tych urządzeń zachowali jedynie w handlu tradycyjnym - wynika z badania Deloitte i Ipsos Mori.

fot. Shutterstock.com Article

Dostęp do laptopa ma 85 proc. respondentów, do smartfona - 80 proc., a do tabletu - 51 proc. Zaledwie 1 proc. ankietowanych zadeklarował, że nie ma dostępu i nie korzysta z żadnego z tych urządzeń, a nawet standardowej komórki.

Korzystanie ze smartfona i tabletu stało się nawykiem. Sześć na siedem osób zerka na ekran swojego smartfonu już w pierwszej godzinie po obudzeniu (nie uwzględniając wyłączenia budzika), a ponad 3/4 robi to w ostatnich 60 minutach przed snem. Warto zaznaczyć, że przyzwyczajenia te są tym silniejsze, im młodszy jest użytkownik smartfona. 62 proc. ludzi w wieku 18-24 lat sięga po telefon już w ciągu pierwszych 5-15 minut po obudzeniu, podczas gdy w grupie osób w wieku 45-59 lat odsetek ten wynosi 48 proc.


Starsze osoby wykazują dużo mniejsze przywiązanie do telefonu niż młodsze. Respondentów zapytano jak często zerkają na smartfon, nie licząc sytuacji, gdy on dzwoni, wibruje lub informuje o przyjściu wiadomości. Okazuje się, że 36 proc. młodych ludzi przed 24 rokiem życia robi to bardzo często, 36 proc. od czasu do czasu, a jedynie 3 proc. nigdy lub prawie nigdy. W grupie osób w wieku 45-59 lat odpowiedzi te kształtowały się odpowiednio na poziomie 17 proc., 38 proc. i 18 proc.

Najczęściej używamy smartfona w pracy (45 proc.), podczas podróży komunikacją miejską (40 proc.), spaceru (32 proc.) oraz zakupów (26 proc.). Ponad połowa z nas zerka na smartfon od czasu do czasu nawet podczas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Tutaj odpowiedzi wśród młodych Polaków także kształtowały się nieco inaczej. 63 proc. osób w wieku 18-24 lata bardzo często używa komórki w czasie jazdy transportem publicznym, 42 proc. podczas spaceru, 35 proc. w pracy, a 35 proc. w czasie zakupów.


Pomimo możliwości zachowania dotychczasowego numeru przy zmianie operatora, często zostajemy przy raz wybranym operatorze dłużej niż wynika to z okresu pierwotnej umowy. Blisko 60 proc. badanych deklaruje, że nie zmieniło operatora od 2011 r. 1/5 respondentów twierdzi, że zrobiła to przed 2010 r., a w ostatnich latach najwięcej, bo 14 proc. dokonało tego w 2014 r. Natomiast 1/3 Polaków przyznaje, że nigdy nie zmieniła operatora.

Smartfony coraz częściej kupujemy za pośrednictwem internetu. Jeszcze w 2011 r. robiła tak jedynie 1/5 ankietowanych, a w 2015 r. odsetek ten wzrósł już do 33 proc. Z kolei z roku na rok na znaczeniu powoli traci tradycyjny handel. Obecnie smartfony kupuje w sklepach 36 proc. ankietowanych, czyli niewiele więcej niż przez internet.

Smartfon stał się uniwersalnym urządzeniem mobilnym do komunikacji z całym światem. 63 proc. badanych używa go do czytania newsów, 46 proc. do oglądania krótkich form wideo, a 32 proc. do słuchania radia. Ta ostatnia opcja była wybierana przede wszystkim przez osoby w wieku 45-59 lat (37 proc.). Młodzi ludzie przodują z kolei w oglądaniu krótkich filmików (64 proc.).


Czym różnią się kobiety od mężczyzn w korzystaniu ze smartfonów? Pierwszą rzeczą, którą sprawdzają kobiety w smartfonie, są SMS-y (26 proc.). Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 22 proc. Z kolei mężczyźni przeważają w sprawdzaniu wiadomości e-mail (17 proc. vs. 14 proc.). 12 proc. kobiet (dwa razy więcej niż mężczyzn) pierwszą rzeczą, którą robi w swoim smartfonie, jest sprawdzenie co dzieje się w używanych przez nich mediach społecznościowych. Takiej odpowiedzi udzieliło też 18 proc. młodych ludzi w wieku 18-24 lata, podczas gdy średnia dla wszystkich grup wiekowych wyniosła 9 proc.

Smartfony coraz częściej zastępują inne urządzenia cyfrowe. Respondenci używają ich przede wszystkim do robienia zdjęć (64 proc.). Poza tym korzystamy z nich, gdy chcemy znaleźć coś w internecie (24 proc.) czy pograć w gry (23 proc.). Średnio miesięcznie ściągamy na swoją komórkę 2,7 aplikacji. Wśród ludzi w wieku 18-24 liczba ta wzrasta do 4,7. Jednocześnie jednak interesują ich przede wszystkim darmowe aplikacje i gry. Średnio miesięcznie wydają oni 2 zł, podczas gdy średnia dla całej populacji badanych wynosi 9,53 zł. Najwięcej, bo 17,72 zł miesięcznie wydają osoby w wieku 35-44 lata.


Dostęp do internetu, a także usług z nim związanych, jest coraz ważniejszym czynnikiem dla użytkowników smartfonów. Badani byli pytani o korzystanie z usług, które oferują ich operatorzy komórkowi. I tak 19 proc. korzysta, a 21 proc. chce korzystać w przyszłości z szerokopasmowego internetu domowego, dostarczanego przez firmy, których są abonentami. Z kolei 14 proc. używa, a 22 proc. chce używać internetu w miejscach publicznych.

76 proc. właścicieli smartfonów łączy się z siecią za pośrednictwem Wi-Fi dostępnego w ich domach, miejscach pracy i szkołach. Wśród posiadaczy tabletów odsetek ten jest o 4 pkt. proc. wyższy. 1/3 użytkowników smartfonów używa internetu 4G/LTE. Są oni bardziej mobilni niż pozostali. 58 proc. pisze i czyta w smartfonie e-maile, podczas gdy wśród pozostałych odsetek ten wynosi 48 proc., a 45 proc. korzysta z mediów społecznościowych (o 11 pkt. proc. więcej niż w grupie, która z 4G/LTE nie korzysta).


Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 80 proc. Polaków ma dostęp do smartfona, co trzeci nigdy nie zmienił operatora

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl