SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Havas: Polak uważa, że większy wpływ społeczny mają jego decyzje przy kasie niż przy urnie wyborczej

60 proc. Polaków twierdzi, że na społeczeństwo wpływa bardziej jako konsument niż jako wyborca - pokazuje nowe badanie agencji Havas.

fot. Flickr.comfot. Flickr.com

W badaniu „The Meaningful Shift” Havasu przebadano wewnętrzny konflikt współczesnych kupujących - jednoczesne zamiłowanie do zakupów i posiadania, z chęcią działania na rzecz środowiska i przyszłości ludzi.

Główny wniosek z raportu brzmi: konsumenci starają się znaleźć równowagę między poczuciem winy a przyjemnością oraz chcą kupować w sposób bardziej odpowiedzialny.

W Polsce 60 proc. populacji i 45 proc. tzw. prosumentów (konsumentów wpływających na trendy i rynki na świecie) jest przekonana, że ludzie mogą wywrzeć większy wpływ na społeczeństwo jako konsumenci niż jako wyborcy. Na świecie odsetek ten wynosi odpowiednio 44 proc. (ogół populacji) i 56 proc. (prosumenci).


- W tym zakresie Polacy odstają od obywateli innych krajów, bowiem zaledwie 44 proc. polskiej populacji stara się kupować mniej. Świadoma konsumpcja zyskuje jednak na popularności – 78 proc. Polaków i 91 proc. polskich prosumentów twierdzi, że kupuje dziś znacznie uważniej niż kiedyś - komentuje Alicja Górka-Pruszczak, executive director w Havas PR Warsaw.

Wybieram marki podzielające moje wartości

W naszym kraju jedynie 28 proc. populacji i 47 proc. prosumentów kupuje lub odmawia zakupu produktu w oparciu o deklarowane wartości firmy lub jej działania społeczno-polityczne. Polacy starają się kupować produkty o lepszej jakości i wytrzymałości (58 proc.), poddawać je recyklingowi (55 proc.), a także naprawiać zepsute przedmioty zamiast kupowania nowych (63 proc.).

Lokalne, czyli lepsze

77 proc. respondentów w skali całego świata i 73 proc. w Polsce deklaruje, że dobrze się czuje, wspierając lokalnych producentów i rzemieślników. Nieco ponad połowa polskich respondentów jest skłonna zapłacić za produkt trochę więcej, jeśli część wpływów przeznaczana jest na wsparcie słusznych wedle nich celów.

Na zakupy zabierz rozsądek

Polacy analizują dokładnie każdy swój zakup – aż 64 proc. z nich częściej pyta czy jest on konieczny i czy sam produkt wart jest swojej ceny. Nieco mniejszy odsetek (62 proc.) chciałby, żeby podejmowanie decyzji zakupowych była prostsze. Ponad połowa przyznaje, że często czuje się przytłoczona zbyt dużym wyborem produktów w sklepie.

– Widzimy, że wkroczyliśmy w nową erę współczesnych sprzeczności, która jest trudna dla marek. Wyzwanie polega na wyeliminowaniu poczucia winy z równania, i podaniu ludziom autentycznych powodów do dobrego samopoczucia w związku z zakupami – nie tylko z powodu pozyskanej wartości, ale także z powodu korzyści w ich własnym życiu – komentuje Alicja Cybulska, intelligence director w Havas Media Group.

Badanie przeprowadzono na grupie 12 000 osób z 32 państw, w tym z Polski.

Dołącz do dyskusji: Havas: Polak uważa, że większy wpływ społeczny mają jego decyzje przy kasie niż przy urnie wyborczej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl