W USA i Francji kanały filmowe bez logotypów. Czy to możliwe w Polsce?

W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych kanały filmowe kilka lat temu pozbyły się logotypów. W wielu krajach w oglądaniu filmów nie przeszkadzają nawet oznaczenia wiekowe. Przedstawicielka polskiego Canal+ przekonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że w naszym kraju to niemożliwe z powodów koncesyjnych.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
W USA i Francji kanały filmowe bez logotypów. Czy to możliwe w Polsce?

W dobie wszechobecnej cyfrowej telewizji logotypy stały zbędne. Istnieją przecież listy kanałów dekoderów, EPG (elektroniczny przewodnik po programach), a niektóre sprzęty po wybraniu danej stacji automatycznie wyświetlają jej logo obok informacji o nadawanej audycji. Nic dziwnego, że filmowe kanały premium na najbardziej rozwiniętych rynkach rezygnują z logotypów. W Polsce nadal mają je wszystkie stacje telewizyjne, w tym Canal+, HBO czy Cinemax.

grafika

Jakie stacje zrezygnowały z wyświetlania logo?

W USA logotypów nie wyświetlają m.in. HBO, Cinemax, Showtime czy Starz. Nadawcy nie umieszczają nawet na ekranie ostrzeżeń wiekowych. Zamiast tego, przed rozpoczęciem emisji danego filmu jest wyświetlana plansza na temat dostępnej jakości, ścieżek dźwiękowych i potencjalnych zagrożeń dla nieletnich. Na przykład przemocy czy wulgaryzmach.

grafika
grafika
grafika
grafika
grafika
grafika

Logotypów nie umieszczają też filmowe stacje francuskiego Canal+. We Francji w przeciwieństwie do USA, na ekranie są widoczne jednak oznaczenia wiekowe. Afrykańska wersja Canal+ logotyp zamieszcza (zdjęcie z podpisem Canal+ 007). Oznaczeń i logotypów nie znajdziemy na brytyjskich i niemieckich kanałach filmowych Sky. Włoski Sky oznaczeń nie pokazuje, ale wyświetla logo oglądanej stacji.

grafika
grafika
grafika
grafika
grafika
grafika
grafika

„Nadawcy są zobowiązani do oznaczania kanału”

Dlaczego francuski Canal+ nie wyświetla logotypu, a polski tak? - Nadawcy rozpowszechniający kanały na podstawie polskich koncesji są zobowiązani do oznaczania kanału jego nazwą określoną w koncesji. Umieszczenie nazwy (logotypu) w trakcie emisji audycji ma na celu zapewnienie odbiorcom łatwej identyfikacji kanału. Canal+, realizując ten obowiązek, emituje półprzezroczyste logotypy, aby jak najmniej ingerować w odbiór nadawanych treści - informuje Wirtualnemedia.pl Katarzyna Szczepanik z biura prasowego Canal+.

grafika

HBO działa w naszym kraju na podstawie czeskiej koncesji. Niewielkie logotypy wyświetla, ale oznaczeń wiekowych w trakcie emisji filmów czy seriali już nie pokazuje. Nadawca na razie nie odpowiedział na nasze pytania w tym zakresie. Nie wiadomo zatem czy chodzi o przyzwyczajenie odbiorców, chęć wyróżnienia się na tle konkurencji czy przepisy. Milczy także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która zapisuje w koncesjach konieczność umieszczania logotypów i nakłada taki obowiązek na nadawców w rozporządzeniu.

grafika
grafika

Choć w Polsce logotypy nie zniknęły, to są kraje, gdzie są one wyraźnie większe lub mogące bardziej odwracać uwagę od oglądanego filmu. Tak jest na przykład z wersjami HBO dla krajów Ameryki Łacińskiej czy Azji Południowo-Wschodniej. W przypadku tych rynków kluczowe mogą być urządzenia, na których ogląda się telewizję. W biedniejszych krajach dominują mniejsze i starsze telewizory. Wielu Azjatów ogląda z kolei kanały telewizyjne na smartfonach.

grafika
grafika
grafika
grafika
grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu