SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża interaktywna o nowej stronie głównej Wirtualnej Polski

Wirtualna Polska uruchomiła w zeszłym tygodniu wersję beta swojejnowej strony głównej. O jej ocenę poprosiliśmy przedstawicieliagencji interaktywnych m.in. GoldenSubmarine, Hypermedia, DigitalOne, Netizens, Komitywa.com i Zjednoczenie.com.


wp
beta.wp.pl


bpBartłomiej Pawluk, Prezes ZarząduZjednoczenie.com

Nowy design strony WP.PL (wersja klasyczna) został utrzymany wcharakterze wersji poprzedniej. Tak naprawdę zmienił się układposzczególnych elementów oraz ich rozmiar. Poprzez przystosowanieszerokości pod rozdzielczość 1024, wygospodarowano więcej miejscana treści portalu. Na pewno na zainteresowanie zasługuje faktwprowadzenia profilowania.

Układ oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów są terazbardziej funkcjonalne, ale oprócz w.w. modyfikacji, rewolucyjnychzmian nie widać.

PLUSY:

- Lista serwisów - lepsza lokalizacja w odniesieniu do wersjipoprzedniej, umożliwia dostęp do wszystkich najważniejszychserwisów bez dodatkowego szukania, chociaż zdaje się, żeparadoksalnie jest tam mniej serwisów niż poprzednio..
- Duże zdjęcia w boksie flashowym - nareszcie
- Poczta, Czat, Blogi ... - obecne położenie zdecydowanie bardziejfunkcjonalne, w poprzedniej wersji użytkownik gubił się podczasodnajdywania interesujących go działów, które najczęściejznajdowały się pod bannerem reklamowym, co w ogóle utrudniało ichodnalezienie.
- Profilowanie/personalizacja - chyba mało kto z tego korzysta, aleplusem jest danie użytkownikowi poczucia, że ma możliwość ułożeniaserwisu po swojemu.
- Dostosowanie do wyższej rozdzielczości - dostosowanie do obecnychstandardów, dzięki czemu jest więcej miejsca dozagospodarowania.
- Zachowanie kolorystyki i głównych elementów graficznych - czasemnie warto zmieniać tego, co wcześniej było dobre

MINUSY

-Boksy pod listą kategorii - zdecydowanie nietrafionym pomysłemjest automatyczne rozwijanie - wprowadza to chaos, a pod boksamiznajduje się sporo niewykorzystanego miejsca.
-Temat dnia, polecamy - stronicowanie jest niepotrzebnie ukryte iniezbyt spójne graficznie zresztą strony.
-Profilowanie - efekty graficzne są mimo wszystko dość ubogie
-Pogoda - boks zajmuje sporą powierzchnię w bardzo eksponowanymmiejscu - nie wiem, czy prognoza jest aż tak ważna..
-Czas wprowadzenia zmian - duże opóźnienie w stosunku dokonkurencji, zdecydowanie osłabia efekt całościowy.


Moim zdaniem, przeprowadzone zmiany wpłynęły przede wszystkim napoprawę funkcjonalności. Na pewno udoskonalono rozmieszczeniekluczowych elementów, zachowując stonowane elementygraficzne.
Największym minusem jest w moim odczuciu opóźnienie względemkonkurencji. Mimo wszystko wprowadzone zmiany są krokiem do przodu,choć na razie trudno też w pełni ocenić stronę, bo póki co nie sątam emitowane reklamy.


bpGrzegorz Krzemień,wiceprezes GoldenSubmarine

Wiele musi się, zmienić, żeby nie zmieniło się nic. Co wprzypadku portalu takiego jak WP jest dobrym pomysłem, bo ludzienie muszą "uczyć się" od nowa jego obsługi. Myślę, że głównymmotorem do zmian było dostrzeżenie, że rozdzielczość 800x600 jestjuż bardzo rzadko używana, co też dostrzegła wcześniej konkurencjaprojektując nowy wygląd swoich portali. W głównej mierzeuporządkowano położenie elementów i wykorzystano rozszerzenierozdzielczości do 1024x768 do dodania kolumny ze "skrótami". Dziękiikonkom widać inspiracje zaczerpnięte z yahoo.com. Z tym, żeYahoo.com mieści się na jednym ekranie bez przewijania. Czego jużnie można powiedzieć o WP.

Plusy wersji beta to: nowa wersja jest rozwinięciem obecnegowyglądu portalu, projekt graficzny uwzględnia większąrozdzielczość, przesuniecie okna wyszukiwarki w miejsce, którewskazało Google jako "standard" usadowienia wyszukiwarki,przesuniecie ikonek do głównych funkcjonalności do nagłówka (górystrony), ciekawsza prezentacja głównych tematów w postaci zajawek zdużym zdjęciem.

Minusy to: zbyt duże upakowanie, za dużo wszystkiego i w dodatkujest to ściśnięte, projektowi brak wizualnej lekkości,personalizacja pozwalająca na wybór profilu informacji i koloru(myślę jednak, że lepszym i pewnie prostszym w wykonaniu jestpomysł na personalizacje wykorzystany w gazeta.pl, gdzie możnasamemu dokonywać wyboru kolejności tematów wiadomości), małoprzewidywalny moduł z automatycznie zmieniająca się zawartością wlewej kolumnie wprowadzający zamieszanie.

Obecna strona główna WP nie ma złego dizajnu. Zmiana jestrozwinięciem obecnego projektu, w której widać inspiracje dizajnemserwisów społecznościowych. Całość sprawa dobre wrażenie, choćjeżeli miałbym wskazać lidera pod względem przemyślanego dizajnu tobędzie to w Polsce gazeta.pl.


rzepackiJarosław Rzepecki, architekt informacji wHypermedia

Pierwsze wrażenie nowej bety WP nie jest zbyt korzystne. To, cood razu rzuca się w oczy to zbyt duże zagęszczenie elementów nastronie, która jest zalana linkami i ma za mało wolnej przestrzenimiędzy wierszami. Wygląd belek z tytułami boksów pozostawia wieledo życzenia. Poprzednia wersja WP sprawia lepsze wrażenie, jestlżejsza". Pozytywna zmiana to usuniecie opcji "Dostosuj", alekontrpropozycja w postaci "Profilowania" tj. wyboru zakresu treścii kolorystyki ma pewne niedoskonałości. Pomysł zdecydowanieciekawy, ale wymaga dopracowania funkcjonalnego.

Minusem jest brak świeżości w nowym projekcie. Nie widać, by WPsię rozwijało. Nie wykorzystano ciekawych nowych pomysłów zzagranicy, ani nie zaproponowano też czegoś autorskiego. Stronajest dostosowana do szerokości ekranu 1024, dzięki temu stała siękrótsza i łatwiejsza do ogarnięcia.

Podstawową różnica między stronami głównymi polskich portali, azachodnich jest pierwsze wrażenie. Rodzime są załadowane treścią,często mają zbyt gęsto poumieszczane elementy. Na zachód od Odryjest więcej światła. Treści umieszczane na stronach głównych sąpoddawane bardziej surowej selekcji, a przez to jest ich mniej.Użytkownik nie jest tam przytłaczany milionem głosów "kliknijtutaj".


bp
Eryk Orłowski, dyrektor zarządzający Komitywa.com

Na początek spróbujmy odłożyć na bok problemy techniczne zdziałaniem niektórych mechanizmów, na co narzeka część użytkownikówbety WP.

Zapomnijmy na moment o frontalnym ataku ikonek i nagłówkówsekcji na oczy użytkownika. Wyobraźmy sobie, że wypunktowane listyoczyszczono z wypunktowania, że wyświetlanie pogody akurat dlaTrójmiasta jest równie dobre jak dla każdego innego miejsca. Tonwypowiedzi uczestników projektu sugeruje, że są gotowi słuchaćuważnie głosu zwykłych użytkowników i ekspertów z branży, awymienione powody do narzekania nie powinny wpływać na ocenęmożliwości nowego układu.

Przyjrzyjmy się beta wersji WP jeszcze raz. Wydaje się, żeautorzy koncepcji nowej strony głównej mieli ambicję skonsumowaćmożliwie najwięcej z ruchu docierającego do serwisu ze stronygłównej, bez kierowania do poszczególnych kanałów tematycznych.Jednocześnie, aby ułatwić wyszukiwanie konkretnych kategoriiinformacji, podciągnięto ważność nawigacji kierującej do serwisów.Nie jestem pewien, czy te założenia doprowadzą do oczekiwanychrezultatów. Mnogość odnośników jest dobra w agregatorachinformacji, a nie serwisach "do czytania", ale może o to właśniechodziło? Zwłaszcza, że udostępnienie profili sugeruje budowaniemodelu ograniczonej personalizacji - częściowej kontroliużytkownika nad propozycjami redakcji.




Beata Kubik, Project Manager, DigitalOne

W najnowszej wersji wp.pl raczej brak rewolucyjnych zmian, alerozumiem, że w portalach o takie trudno. Wersja beta WirtualnejPolski sprawia wrażenie odświeżonej i poszerzonej. Co ważne - już wpierwszej chwili wiadomo, gdzie jest obszar z promowanymi tematami,brakowało tego w poprzedniej wersji. Najciekawszą zmianą jestwprowadzenie profilowania: nie tylko szaty graficznej ale i treści,czego nie mają pozostałe portale. Niewątpliwą zaletą jest równieżposzerzenie strony, co daje lepsze zagospodarowanie przestrzenioraz umiejscowienie boxu z pogodą w centralnym punkcie; brakujetylko rozpoznawania lokalizacji po IP. Jako wadę natomiastpostrzegam Ilość ikonek po lewej stronie w menu - jestprzytłaczająca, w związku z czym zniechęca do wyszukiwaniapotrzebnych treści. Z kolei element, prowadzący do profilowania,wyróżniono niedostatecznie, link jest słabo widoczny, a małoprecyzyjna nazwa może zmylić użytkownika ('zmień wersję'). Jednakpomysł udostępnienia kilku opcji, z pewnością zainteresuje heavyuser'ów i zadziała na korzyść serwisu (który według mnie przypominamix Yahoo i Onetu :).



Grzegorz Rusiecki - User Interface Designer,Netizens

Podejmując się oceny strony głównej portalu, należy zdać sobiesprawę z trudności jaką jest projektowanie u boku kilkunastudecydentów.

Przed zmianą Interii i Onetu, to Wirtualna Polska posiadałanajświeższą pod kątem sposobu prezentacji treści i jejpersonalizacji, stronę główną. Nowa odsłona WP to krok wstecz.Beta.wp.pl zaskakuje tym, że sprawia wrażenie wersji jeszcze sprzedczasów aktualnej strony głównej.

Zmiana, która powinna wpłynąć pozytywnie na odbiór nowej WP tojej szerokość, jednak architektura informacji w postaci listylinków, pokazuje niewykorzystaną szansę na tym polu. Elementprofilowania, który ma być głównym atutem nowej strony WP, jestzupełnie niewidoczny, przez co część z użytkowników nie będziemiała możliwości nawet zapoznania się z nim. To, co osobiścieprzypadło mi do gustu, to środkowy boks prezentujący najciekawszetreści portalu i zajawki kolejnych artykułów w postaci miniaturekwyświetlanych po najechaniu na wybrany numer. Ma pewne wadydotyczące nawigacji, jednak do doskonałości niewiele brakuje.

Niestety, oczywiste podobieństwo do Yahoo! Interii i Onetupokazuje, że nadal nie potrafimy korzystać z odpowiednich wzorcówprojektowych jakimi są portale: bbc.co.uk (element personalizacji)czy cnn.com (architektura informacji).

Dołącz do dyskusji: Branża interaktywna o nowej stronie głównej Wirtualnej Polski

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl