„CSR = listek figowy?" Jeżeli nie działasz w CSR to wypadasz z gry

Odpowiedzialność społeczna firm to nie jest jakaś ekstrawagancja, poryw serca, chęć przypodobania się, czy listek figowy, który ma coś maskować, ale twarda konieczność biznesowa - podkreślali uczestnicy panelu „CSR =listek figowy?, który odbył się w ramach Europejskie Forum Nowych Idei w Sopocie. Brali w nim udział przedstawiciele biznesu i organizacji pozarządowych.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Ludwik Sobolewski, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie stwierdził, że CSR nie wynika ze szlachetności przedsiębiorców. Głównym motorem do podejmowania takiej działalności przez firmy jest presja ze strony inwestorów, którzy chcą wkładać pieniądze w przedsięwzięcia, które dają gwarancje bezpieczeństwa. Z najnowszych badań wynika, że aż 53 proc. globalnych korporacji zamierza, w ciągu najbliższych trzech lat, zwiększyć wydatki na CSR, a tylko kilka procent myśli o ich redukcji.

Janusz Górski, prezes firmy Schenker oświadczył wręcz, że jeżeli firma nie działa w CSR to wypada z gry. Jego przedsiębiorstwo już 12 lat temu opracowało kodeks pracowniczy, w którym zebrano zasady dotyczące, np. zatrudniania członków rodziny. W kolejnych latach rozwijano relacje ze społecznościami w regionach Polski, gdzie Schenker jest obecny. Przedstawiciel organizacji pozarządowych Edward E.Clark, prezydent The Wildlife Center of Virginia zwrócił uwagę na to, że CSR nie jest darem biznesu dla społeczeństwa. To raczej wzajemne relacje firm ze społeczeństwem. CSR powinien stać się nie tylko w Europie, ale na całym świecie podstawowym standardem, zbiorem norm i zasad, które biznes nakłada na siebie.

Zbigniew  Bochniarz, sekretarz generalny World Academy of Art&Science postawił tezę, że CSR jest jedną, chociaż nie jedyną drogą naprawy kapitalizmu. To długofalowa inwestycja w relacje z klientami, którzy mają większe zaufanie do firm, które produkują ekologiczne produkty, czy nie zanieczyszczają środowiska. Jego zdaniem CSR to tylko jeden z elementów działalności firm. Równie ważny jest również ruch na rzecz budowania odpowiedzialności za środowisko, wspólnych wartości.

Jose Carnero, założyciel i prezes fundacji Uno Entre Cien Mil dodał, że nie chodzi o samą terminologię, ale wypracowanie dobrych praktyk w zakresie CSR. U podstaw tej działalności leży bowiem dobrowolny akt firmy.

Jorge Gimeno, prezes zarządu fundacji Duende przestrzegł, że część firm inwestuje w CSR przede wszystkim dlatego, że traktuje go jako działalność PR. Dodał, że szkoda, że ten termin nie jest jeszcze znany w większości małych i średnich przedsiębiorstw.

pr
Autor artykułu:
pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

Nowe porządki u wydawcy "Rzeczpospolitej". Zmiana nazwy, we władzach były menedżer Agory

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu