SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Czy Polacy wrócą do stacjonarnych zakupów po koronawirusowym kryzysie?

Po okresie izolacji spowodowanej koronawirusem Polacy mogą szybko porzucić kupowanie w internecie na rzecz tradycyjnych sklepów stacjonarnych - prognozują eksperci Nielsena w raporcie Shopper Trends.

Article

Według danych Nielsena Polacy są od lat w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o częstotliwość odwiedzania sklepów stacjonarnych - przeciętnie przychodziliśmy do nich 40 razy miesięcznie. To najwyższy wskaźnik w Europie.

Wyniki badania Shopper Trends 2019/20 plasują Polaków wśród top trzech narodów w UE, w których aż 9 na 10 kupujących odczuwa wzrosty cen. Analitycy Nielsena przywidują, że gdy tylko wróci możliwość bezpiecznego chodzenia po sklepach, konsumenci będą do nich stopniowo wracać.

Niewykluczone że częściej będziemy korzystać w sklepach z wybranych udogodnień, jak kasy samoobsługowe czy aplikacje mobilne umożliwiające m.in. szukanie i korzystanie z promocji.

- Zakupy e- commerce nie są już jednorazowym eksperymentem, powoli stają się codziennością. Konsumenci podobnie na świecie, jak i w Polsce uważają, że ich życie stało się bardziej skomplikowane - 64 proc., jednak potwierdzają lepszy dostęp do nowych technologii - 73 proc. i przyznają, że czyni ona ich życie łatwiejszym - 75 proc. - mówi Beata Kaczorek, dyrektor badań konsumenckich i shopperowych z Nielsen Connect w Polsce.

Bariery wejścia w e-commerce

Bariery wejścia w kanał online wskazane przez konsumentów w badaniu Nielsena “wE- Commerce” takie jak: brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy, dziś straciły na znaczeniu ze względu na pojawienie się zupełnie nowej wartości na rynku.

-  Bezpieczeństwo osobiste podczas zakupów stało się nową wartością i siłą napędową dla rozwoju e-commerce. Bezkontaktowe zakupy online dla wielu jawią się jako najbardziej bezpieczne. Obserwując, jak błyskawicznie detaliści zareagowali na nową sytuację wchodząc w e-commerce, oferując nową formę dostaw typu click and collect lub decydując się na skorzystanie z usług dostawczych firm zewnętrznych, możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między t13. a t12. bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23% wobec 8% dla wartości tradycyjnego koszyka. Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1%, a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 roku może wzrosnąć nawet 5% wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6% - komentuje Beata Kaczorek z Nielsena.

Przedstawione dane pochodzą z badania Shopper Trends 2019/2020 – cyklicznego badania Nielsen, które jest źródłem wiedzy o postawach shopperów w różnych kanałach sprzedaży, zachowaniach podczas zakupów oraz ich ocenie poszczególnych sieci detalicznych.

Dodatkowym źródłem informacji jest badanie syndykatowe “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” oraz badanie “wE- Commerce” o zakupach przez Polaków produktów spożywczych, kosmetycznych i chemicznych online.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Czy Polacy wrócą do stacjonarnych zakupów po koronawirusowym kryzysie?

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Okręg
Czterdzieści razy miesięcznie?! Czy to mowa o tych samych Polakach, którzy wiecznie płaczą, że nie mają pieniędzy?!
odpowiedź
User
Zygmunt
Wrócą na pewno do sklepów stacjonarnych, ale spora część i tak będzie sie bała wyjść z domu i będą dalej oglądać tą zakłamaną telewizję.
odpowiedź