SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio i rozgłośnie regionalne gotowe wydać 86 mln zł na emisję w DAB+

Polskie Radio wciąż nie rozstrzygnęło przetargu dotyczącego emisji i rozszerzenia zasięgu w DAB+. - Trwa badanie złożonych ofert – informuje Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzecznik prasowy nadawcy. Wraz z rozgłośniami regionalnymi jest on gotowy przeznaczyć blisko 86 mln zł na emisję cyfrową. Oferta Emitela opiewa na około 60 mln zł.

Tuner DAB+ z logiem Polskiego RadiaTuner DAB+ z logiem Polskiego Radia

Przetarg dotyczący DAB+ ruszył w marcu, a do otwarcia kopert doszło 26 kwietnia. Zakres zamówienia obejmuje „usługi dosyłu sygnału do stacji nadawczych oraz rozpowszechniania sygnału multipleksu w standardzie DAB+ wraz z rozszerzeniem zasięgu emisji”. 

Zadania te będą realizowane od 1 października 2023 roku. W części obszarów objętych postępowaniem już tegorocznej jesieni może dojść do rozszerzenia zasięgu, w innych od 1 stycznia 2024 roku.

Trzy firmy biorą udział w przetargu

Oferty na wszystkie 18 zadań (odpowiadających emisji ogólnopolskiej i w poszczególnych regionach) złożył jedynie Emitel. Łącznie ich wartość to nieco ponad 60 mln zł.

Spółka PSN Infrastruktura złożyła oferty w zadaniach dotyczących Bydgoszczy i części województwa kujawsko-pomorskiego, Katowic i części województwa śląskiego, Łodzi i części województwa łódzkiego oraz Opola i części województwa opolskiego.

Związana z Cyfrowym Polsatem firma BCAST stara się o emisję w Bydgoszczy i okolicach oraz w Warszawie i okolicach. Jej oferty są tańsze niż konkurentów. Na przykład w Bydgoszczy (zadanie nr 3) Emitel wycenił zamówienie na 1,598 mln zł, PSN Infrastruktura 1,252 mln zł, a BCAST na 830 tys. zł.

Kiedy możemy spodziewać się zakończenia przetargu? - Trwa badanie złożonych ofert. Polskie Radio S.A. wyłania wykonawców zgodnie z obowiązującym prawem zamówień publicznych i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to także wszelkich terminów - informuje Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzecznik prasowy Polskiego Radia.

Poprzedni przetarg unieważniono

Zgodnie z projektem karty powinności, którą Polskie Radio złożyło w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji od 1 października 2021 roku w zasięgu DAB+ powinno być ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Tymczasem zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Tym samym publiczne rozgłośnie docierają do ok. 67 proc. potencjalnych odbiorców (ponad 25 mln mieszkańców).

Ogłoszony jesienią 2021 roku przetarg na rozszerzenie zasięgu nadajników w cyfrowym standardzie DAB+ został na początku 2022 roku unieważniony przez Polskie Radio z powodu zbyt wysokich kwot, jakie zaproponowali oferenci. W 13 zadaniach oferty złożył Emitel, w jednej – w regionie łódzkim - także PSN Infrastruktura. Emitel wyliczył koszt emisji na 40 mln zł. PSN Infrastruktura na prawie 2,8 mln zł za realizację tylko jednego zadania. Nadawca za najdroższe zadanie gotów był zapłacić mniej niż 1,6 mln zł.  Polskie Radio i rozgłośnie regionalne łącznie nie chciały wydać więcej niż 12 mln zł.

Multipleks Polskiego Radia obejmuje: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne.

Po poszerzeniu zasięgu ma być bez trudu dostępny m.in. Suwałkach, Siemiatyczach, Hajnówce, Gójsku, Bytowie, Miastku, Wiśle, Włoszczowie, Jędrzejowie, Czaplinku, Gorlicach, Krynicy, Muszynie, Łukowie, Międzyrzecu Podlaskim, Radzyniu Podlaskim, Białej Podlaskiej, Biłgoraju, Wieluniu, Opocznie, Uniejowie, Tomaszowie Mazowieckim, Braniewie, Batoszycach, Kętrzynie, Lidzbarku, Kluczborku, Kędzierzynie-Koźlu, Gnieźnie, Lubaczowie, Łańcucie, Wyszkowie, Węgrowie, Warce, Przysusze, Kudowie-Zdroju, Dusznikach-Zdroju, Żaganiu i Żarach.

Niewielka słuchalność stacji w DAB+

Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+. Z badania Radio Track wynika, że w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy radiowej Jedynki wyniosła w przypadku FM 1,37 mln, drogą internetową 50 tys., przez dekoder telewizji cyfrowej 25 tys., a metodą DAB+ 11 tys. W przypadku Trójki to odpowiednio: 684 tys., 46 tys., 8 tys. i 6 tys., Polskiego Radia 24 104 tys., 45 tys., 3 tys. i 4 tys.

We wrześniu KRRiT zawiesiła konkurs dotyczący miejsc w ogólnopolskim multipleksie. Zainteresowani emisją nadawcy chcą poznać szczegóły dotyczące jego operatora. Będzie to możliwe dopiero po decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Liczba chętnych zainteresowanych nadawaniem była mniejsza niż liczba dostępnych miejsc. W różnych częściach Polski poza multipleksem Polskiego Radia działają też multipleksy lokalne i eksperymentalne. Można dzięki nim słuchać m.in. Radia Profeto, Radia Jasna Góra, WP Radia, Radia Bezpieczna Podróż, Radia Nuta, Disco Radia, Mega Radia, Muzycznego Radia czy Radia Parada. Nadawcy komercyjni krytykują technologię DAB+. Twierdzą, że jest przestarzała, droga, a cyfryzacja powinna być oparta na internecie.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio i rozgłośnie regionalne gotowe wydać 86 mln zł na emisję w DAB+

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jamek
Nie liczą pieniędzy nic...wszystko naszych podatków propagandy masakra
odpowiedź
User
Brumak
Co oni wyprawiają kto zapłaci...idą wybory ***PiS***
odpowiedź
User
Hsh
Ktoś ma link do przetargu??
odpowiedź