Demagog współtwórcą największej factcheckingowej bazy danych o wyborach do Parlamentu Europejskiego

Stowarzyszenie Demagog, pierwsza w Polsce organizacja factcheckingowa, razem z European Fact-Checking Standards Network (EFCSN), Google oraz koalicją ponad 40 organizacji factcheckingowych z całej Europy tworzy kompleksową bazę danych sprawdzonych informacji. Baza dotyczy wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:
Demagog współtwórcą największej factcheckingowej bazy danych o wyborach do Parlamentu Europejskiego
fot. Shutterstock.com

Demagog podkreśla, że to pierwsza tego typu otwarta baza danych, która w ramach projektu Elections24Check zbiera i kategoryzuje sprawdzone informacje polityczne, obalone fake newsy, artykuły prebunkingowe i raporty dotyczące trendów dezinformacyjnych pojawiających się w Europie.

„Stworzenie bazy danych sprawdzonych informacji ma na celu zapewnienie obywatelom dostępu do rzetelnych i prawdziwych informacji. W okresie przedwyborczym walka z dezinformacją jest niezwykle istotna, ponieważ ludzie muszą mieć pewność, że informacje, na podstawie których zagłosują, są prawdziwe” - komentuje cytowany w komunikacie Paweł Terpiłowski, redaktor naczelny portalu demagog.pl.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/propaganda-ukraina-grzegorz-braun-ruch-narodowy,7169432503424641a ##

Inicjatywa skupia się na weryfikacji stwierdzeń polityków i polityczek związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku. Użytkownicy mogą wyszukiwać i filtrować artykuły w różnych językach, które związane są z konkretnymi państwami i partiami politycznymi, oraz te dotyczące tematów, takich jak zmiana klimatu czy bezpieczeństwo.

Celem jest zwiększenie współpracy między krajami i dostarczenie obywatelom i obywatelkom Europy rzetelnego źródła informacji przed głosowaniem w czerwcu.

Organizacje uczestniczące w projekcie udostępniają swoje dane, w tym fact-checki i informacje związane z trendami dezinformacji podczas wyborów. Badacze i badaczki będą mieli możliwość zawnioskowania o dostęp do szerszej i bardziej szczegółowej bazy danych.

„Elections24Check zapewni system wczesnego wykrywania dezinformacji w internecie dla całej Europy. W projekcie biorą udział organizacje factcheckingowe z UE, ale także z sąsiednich krajów europejskich. Jest to bardzo ważne, ponieważ dezinformacja nie zna granic.” – mówi przewodniczący EFCSN Carlos Hernández-Echevarría.

Wiceprezeska ds. spraw rządowych i polityki publicznej dla Europy w Google Annette Kroeber-Riel dodała: „Jesteśmy dumni, że wspieramy pracę organizacji factcheckingowych w całej Europie w kluczowym momencie, gdy dezinformacja wyborcza może przekraczać granice i zagrażać procesom demokratycznym. Ta inicjatywa prowadzona przez ponad 40 członków EFCSN będzie wspierać jakościowe informacje dla wyborców i torować drogę dla przyszłych koalicji wyborczych”.

Zaangażowane organizacje factcheckingowe zobowiązały się do przejrzystości, niezależności politycznej i rzetelności dziennikarskiej, skupiając się na działaniu służącym interesom publicznym, zgodnie z zasadami Europejskiego Kodeksu Standardów dla Niezależnych Organizacji Factcheckingowych.

Demagog to pierwsza w Polsce organizacja factcheckingowa, w tym roku obchodzi dziesięciolecie istnienia.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/google-chce-walczyc-z-dezinformacja-przed-wyborami-europejskimi,7169421800072833a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska