UOKiK: e-sklep dodaje klientom do koszyka niezamówione produkty

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właścicielowi sklepu internetowego Duka.com zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Według ustaleń regulatora klientom na platformie automatycznie dodawano do koszyka zakupowego produkty, których sami tam nie umieścili.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
UOKiK: e-sklep dodaje klientom do koszyka niezamówione produkty

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że na Duka.com do koszyków zakupowych klientów mogły być automatycznie dodawane produkty, których ci nie zamawiali. Aby uniknąć zakupu niechcianego towaru, kupujący musiał go zauważyć i usunąć ze swojego koszyka.

- Konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego artykułu podczas składania zamówienia i dokonać zakupu, którego nie planowali. Jeśli w przesyłce otrzymywali niechciany produkt, mogli zaakceptować sytuację albo poświęcić swój czas i ponieść koszty przesyłki, aby go zwrócić - zaznaczył UOKiK.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/biedronka-kara-ceny-wprowadzaja-w-blad-uokik,7169509082691713a ##

Według regulatora takie działania mogą stanowić przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe.

- Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki - podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Spółce Duka International postawiono zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zostanie potwierdzony w ramach postępowania, grozi jej kara wynosząca do 10 proc. rocznych obrotów.

Czego unikać w czasie zakupów internetowych

W komunikacie UOKiK wskazano częste manipulacje stosowane przez nieuczciwe sklepy internetowe:
- dodawanie do koszyka produktu np. powiązanego tematycznie, w promocyjnej cenie albo usługi ubezpieczenia;
- dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia, tzw. drip pricing;
- zwodnicze interfejsy - np. udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami;
- fałszywe liczniki czasu - wywieranie sztucznej presji;
- niekończące się promocje - sugerowanie ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie;
- ukrywanie istotnych informacji o produkcie, usłudze lub zasadach transakcji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]