Eksperci i wydawcy oceniają nową odsłonę Gazeta.pl. „Odcięcie od «wyborczowego» stylu”

Portal Gazeta.pl od wtorku działa w nowej odsłonie – zamiast obecnej do tej pory w logotypie czerwieni postawiono na pastelową limonkę. Zmiany poza warstwą wizualną objęły także sposób prezentacji treści. – Krok w stronę młodszego odbiorcy i zdecydowane odcięcie się od klasycznego, „wyborczego” stylu – ocenia dla Wirtualnemedia.pl Cezary Szczepański, szef newsroomu XYZ.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Eksperci i wydawcy oceniają nową odsłonę Gazeta.pl. „Odcięcie od «wyborczowego» stylu”

To największy redesign Gazety.pl od 2001 roku. Poprzedziły go szerokie badania konsumenckie oraz wnioski z ankiety „Co Cię wkurza w portalach?”. – Nie jesteśmy medium, które chce nauczać z katedry. Jesteśmy nastawieni na żywą komunikację zarówno ze światem newsów, jak i z naszymi Czytelnikami – wyjaśniał na łamach Gazety.pl jej redaktor naczelny Rafał Madajczak.

Zmiany obejmują odświeżenie logotypu i kolorystyki – czerwone kroki zastąpiła pastelowa limonka i czarne litery. Na nowo ułożono sekcje na stronie głównej, takie jak podwójny "Game Day" i "Dzień w Skrócie", tematycznie porządkowane są boksy z treściami. Ponadto wyróżniane są treści z mediów Grupy Agora – TOK FM, “Gazety Wyborczej” czy Radia ZET.

Nowa Gazeta.pl. „Powiew świeżości”

Nową odsłonę portalu horyzontalnego Agory chwalą w rozmowach z Wirtualnemedia.pl przedstawiciele wydawców i eksperci zajmujący się brandingiem i UX.

Nowa odsłona portalu Gazeta.pl to, moim zdaniem, krok w stronę młodszego odbiorcy i zdecydowane odcięcie się od klasycznego, „wyborczego” stylu. Nowa czcionka i kolorystyka mają wprowadzić powiew świeżości. Czy skutecznie? Zdecydowanie tak – zwłaszcza jeśli zestawimy to z całą epopeją wokół Gazety i Wyborczej. Link do Wyborczej na stronie głównej pozostał, choć pewnym interesującym niuansem jest to, że zniknął z górnego paska na rzecz sekcji „Moto” – zauważa w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Cezary Szczepański, head of newsroom & innovation portalu XYZ.

W ocenie wydawcy ciekawym zabiegiem z punktu widzenia portalu informacyjnego jest pokazywanie newsa już na początku tekstu.

– Zgadzam się oczywiście, że obecnie nie jest to podejście typowe dla mainstreamowych portali, ale bardzo cieszy mnie, że do niego wracamy. Nie róbmy z czytelników zakładników faktu, że współczesne portale są uzależnione od humorów algorytmów Google’a i liczby punktów styku z placementami reklamowymi. To krok w dobrą stronę! - uważa szef newsroomu XYZ.

Szczepańskiego intryguje wytłuszczanie czytelnikom wyjaśnienia, co znajduje się w akapicie.

Zakładam, że decyzja o kontynuacji tego rozwiązania wynika z analizy zachowań użytkowników. Czy konieczność informowania o tym, co znajduje się w kolejnych kilku zdaniach (których przeczytanie zajmie przecież tylko kilkanaście sekund), nie jest idealnym dowodem na to, że utrzymanie uwagi młodszego odbiorcy przez więcej niż 15 sekund staje się coraz trudniejsze – przynajmniej z perspektywy dużego portalu horyzontalnego? – pyta Cezary Szczepański.

Przedstawicielowi jednego z dużych wydawców podoba się skoncentrowanie, przynajmniej w warstwie deklaratywnej, na odbiorcach.

Cieszy mnie, że coraz więcej mediów mówi o użytkowniku głośno. Może to dobry moment, żeby porozmawiać o tym szerzej – nie tylko w kontekście jednego redesignu. Bo wyzwań i tematów do przepracowania w branży jest znacznie więcej niż te, które sygnalizuje Gazeta.pl – uważa proszący o anonimowość rozmówca.

grafika

Zmiany z myślą o młodych

Nowy logotyp chwalą w rozmowie z Wirtualnemedia.pl eksperci Performance Group - Natasza Kwiatkowska, art director oraz Filip Komorowski, graphic/ UI designer.  – Limonkowa zieleń kojarzy się bardziej lifestyle’owo i w pewnym sensie bardziej spokojnie/codziennie. Podobnie logotyp - jest na pewno nowocześniejszy, minimalistyczny, bardziej wyrazisty i czytelny - kształt od razu sugeruje komunikację, newsowy charakter, wiadomości, a kolor wyróżnia się na tle innych portali.

Eksperci wymieniają też wady: – Brakuje więcej elementów graficznych nawiązujących do rebrandingu - w wersji desktop i mobile są to tylko cienkie linie oddzielające poszczególne sekcje, co wizualnie nie zmienia jakoś bardzo całego charakteru strony. W wersji dark na pewno limonkowy odcień i inne kolory bardziej się wybijają, ale w jasnej wersji trochę to ginie w bieli.

Anicie Kamili Sochackiej, CEO agencji brandingowej Lotna, redesign Gazety.pl przypomina rebranding stacji telewizyjnej BBC Three. – Po powrocie na antenę postawili na intensywne neony, dynamiczne animacje i świeżą estetykę, gotową do rozmowy. Zmiana ta miała zaznaczyć przestrzeń dla młodych. Jeśli za tą wizualną zmianą pójdzie również odświeżenie treści i komunikacji, Gazeta.pl ma szansę przyciągnąć młodszych odbiorców i zbudować nową, dynamiczną i nowoczesną tożsamość – uważa ekspertka.

Samą zmianę wizualną Sochacka uważa za odważny krok w mediach.

– Nowe logo Gazeta.pl, przypominające dymek konwersacyjny, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się banalne, jednoznacznie pokazuje, że gazetę traktuje się jako platformę do dialogu z użytkownikami, a nie tylko jako źródło informacji. Ma jasny, wyrazisty przekaż i w projektowaniu tożsamości wizualnych właśnie o to chodzi. Łatwo dopasowuje się do wersji mobilnej, dobrze radzi sobie w mediach społecznościowych, jest lekkie, świeże, daje przyjemny wizualny oddech. Kolor nie tylko przyciąga uwagę, ale wręcz wyróżnia się w tłumie, wpisuje się w trend digital first – analizuje szefowa Lotnej.

Zdaniem Anity Kamili Sochackiej zmiany w Gazeta.pl to strzał w dziesiątkę z perspektywy projektowania doświadczenia użytkownika. 

– Limonkowy kolor świetnie kontrastuje z tłem, działa w trybie ciemnym (co jest istotne dla młodszych użytkowników) oraz wspiera natychmiastową rozpoznawalność, szybko lokalizuje markę, nawet przy sccrollowaniu na „autopilocie” – mówi ekspertka.

Inne elementy wizualne na stronie chwali Jacek Redźko, partner agencji ASAP&ASAP: – Na plus wyróżnia się dla mnie bardziej czytelny pasek menu przy logo. Inna sprawa, czy ktoś z takiego menu w ogóle korzysta na portalach, zamiast po prostu scrollować. Obramowania poszczególnych newsów też są dla mnie dobrą zmianą. Całość jest bardziej kontrastowa i wyrazista. Mam też wrażenie, że wszystko bardziej trzyma się siatki, na której jest zaprojektowane, i nie ma uskoków szerokości, które w poprzedniej wersji czasami występował.

Pozbawienie marek wyróżnialności?

Inną perspektywę redesignu Gazety.pl prezentuje w rozmowie z Wirtualnemedia,pl Andrzej Rozen, strategic director & partner agencji BNA.

– Nowy design marki ma jak rozumiem sygnalizować zmianę profilu medium - nastawienie na młodszego odbiorcę, na krótsze, przyciągające uwagę treści i na funkcjonowanie w środowisku social media. Mamy więc nową, energetyczną kolorystykę, cięższą typografię, emoji. Jeśli pójdzie za tym także zmiana polegająca na stworzeniu nowych formatów komunikacji, ta zmiana może przynieść efekty. Strona główna i kanały social media Gazety.pl wyglądają teraz nowocześniej i bardziej digitalowo – analizuje ekspert.

W jego ocenie, to jednak kroki szkodzące marce. Dlaczego?

– Dało się tę zmianę przeprowadzić nie wyrzucając wszystkich dotychczasowych zasobów marki. Nowy design jest Gazety.pl pomniejszający. To już kolejny (po Plotku i świeżo zmienionym Tok FM) biznes Agory posługujący się generycznym dymkiem w logo. Jeśli jest to zabieg celowy, mający na celu zbudowanie grupowej architektury marki, skutkuje on niestety równaniem w dół i pozbawianiem silnych marek ich wyróżnialności – uważa Andrzej Rozen.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style