Facebook traci miliardy bo nie dogadał się z Apple

Na długo przed wprowadzeniem przez Apple zmian w polityce prywatności, która obecnie jest powodem liczonych w miliardach dolarów strat dla Facebooka, obie strony prowadziły negocjacje, dzięki którym można było uniknąć obecnej sytuacji.

km
km
Udostępnij artykuł:
Facebook traci miliardy bo nie dogadał się z Apple
WSJ.com

Przypomnijmy: w maju 2021 r. Apple, za pośrednictwem aktualizacji systemu iOS do wersji 14.5, wprowadził istotne zmiany w polityce prywatności, mające na celu ograniczenie możliwości śledzenia użytkowników iPhone'ów. Teraz system wymaga, aby aplikacje uzyskały wyraźną zgodę użytkowników na śledzenie ich zachowań w sieci poza tymi programami. Odbywa się to poprzez dodatkowe okno wyskakujące w każdej aplikacji, w którym użytkownik może wyrazić bądź nie zgodę na tracking za pomocą tzw. IDFA, czyli identyfikatora dla reklamodawców.

Zgodnie z przewidywaniami, większość użytkowników urządzeń Apple takich zgód nie wyraża. Według badań, tylko 37 proc. posiadaczy iPhone'ów i iPadów z USA zgodziło się na tracking.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/apple-chce-stworzyc-wlasna-platforma-reklamowa,7169791550052481a ##

Jeszcze przed wprowadzeniem przez Apple opisanych wyżej zmian, wzbudziły one duży niepokój w branży reklamowej, ze względu na prognozowane o wiele mniejsze niż wcześniej możliwości targetowania reklam w sieci. Od początku jednym z największych krytyków zapowiedzi Apple był Facebook, który zdawał sobie sprawę, że będą one miały zarówno dla samego portalu, jak i tysięcy reklamodawców promujących w nim swoje produkty i usługi, negatywne skutki finansowe.

Obawy Facebooka okazały się słuszne. Jak szacuje firma analityczna Lotame, tylko w 2022 roku straty poniesione przez Facebooka, Twittera, Snapa i YouTube'a na skutek zmian w polityce prywatności Apple, sięgnęły 17,8 mld dolarów. Sam Facebook, a obecnie Meta, w zeszłym miesiącu zaraportował pierwszy od wejścia na giełdę w 2012 r. spadek przychodu w ujęciu rok do roku (https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-facebook-wlasciciel-meta-spadek-wplywow-zysku,7169796279773313a).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/facebook-meta-mark-zuckerberg-reklama,7169794699843201a ##

Tymczasem okazuje się, że do obecnego konfliktu technologicznych gigantów mogło nie dojść. Według źródeł The Wall Street Journal, w latach poprzedzających decyzję Apple o wprowadzeniu zmian w polityce prywatności, a szczególnie między 2016 a 2018 rokiem, obie strony prowadziły liczne rozmowy dotyczące podziału wpływów z reklam. Jak stwierdził jeden z informatorów gazety, kierownictwo Apple chciało z Facebookiem "razem budować biznes".

Jednym z dyskutowanych pomysłów miało być stworzenie płatnej wersji Facebooka opartej na subskrypcji i pozbawionej reklam. Taki produkt mógłby generować spore wpływy dla Apple, które przecież pobiera od deweloperów aplikacji dostępnych w sklepie App Store 30 proc. od ich przychodu z subskrypcji.

Koncern z Cupertino chciał także, aby Facebook przekazywał mu procent od wpływów z postów sponsorowanych. Takie posty firma Marka Zuckerberga zawsze traktowała jako formę reklamy, podczas gdy według Apple są to zakupy w aplikacji, a od takich standardowo pobiera 30 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/apple-app-store-reklamy,7169794666600577a ##

Jak podaje WSJ, Apple i Facebook nie dogadali się w żadnej z wyżej opisanych spraw. Rzeczniczka koncernu z Cupertino zapewniła gazetę, że nie miało to żadnego związku z decyzją o zmianach w polityce prywatności.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe