SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

„Gazeta Wyborcza” od wtorku z nową czcionką i makietą. Magazyny lokalne połączone z „Co Jest Grane”

Zmieniona czcionka, przewodni Temat dnia, dział Poradnik i zupełnie odmienione piątkowe tygodniki lokalne - to tylko niektóre ze zmian na makiecie, jakie „Gazeta Wyborcza” (Agora) wprowadzi w najbliższy wtorek - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Nową makietę opracował Jacek Utko.

Article

„Gazeta Wyborcza” świętuje w tym roku 30-lecie istnienia. W związku z tym odświeża makietę, której niemal nie zmieniała od 2006 roku. Nowy układ ma być nowoczesny, lżejszy i wprowadzać więcej „światła” na łamy. Zapewnić to m.in. nieco powiększona, prostsza czcionka, większe przestrzenie w projekcie poszczególnych stron oraz lepiej eksponowane fotografie, np. na drugiej stronie wydania. Dodatkowo autorzy komentarzy, felietonów i opinii będą przedstawiani rysunkowym portretem.

- W wymagających dla tradycyjnej prasy czasach nowa makieta wysokonakładowego dziennika to projekt wyjątkowy nie tylko na skalę polską. Zmiana układu i wyglądu wydań to znacznie więcej niż nowy projekt graficzny gazety – to także zmiana filozofii jej tworzenia oraz wyraźny, mocny sygnał, że wierzymy w nowoczesną, papierową „Gazetę Wyborczą” dopełniającą się z atrakcyjną ofertą cyfrową dziennika i dbamy o jej rozwój - mówi wydawca „Gazety Wyborczej” Jerzy Wójcik. - Nową „Wyborczą” ocenią oczywiście sami czytelnicy, ale jesteśmy przekonani, że jutro dostaną do ręki gazetę nowoczesną i klasyczną jednocześnie, a przede wszystkim przejrzystą i piękną.

Pojawią się „Temat dnia” i „Zdjęcie dnia”

Nowością będzie też „Temat dnia” - wyróżniony i najważniejszy zdaniem redakcji temat, który ma się przewijać przez kilka stron wydania dziennika. Obudowywany będzie różnorodnymi formami, np. komentarzami odredakcyjnymi, cytatami czy opiniami gości.

Na stronie drugiej gazety pojawi się natomiast „Zdjęcie dnia” - najważniejszy (zdaniem fotoedytora i wydawcy dziennika) kadr z poprzedniego dnia, obrazujący istotne wydarzenia w kraju lub na świecie.

Na dalszych stronach wprowadzonych zostanie sporo elementów dodatkowych - mniejszych form (jak komentarz czy rysunek), które będą miały za zadanie wspierać i obudowywać tematy wydania.

Nowa makieta ma być nowoczesna, dynamiczna, a wrażenie takie sprawiać będą m.in. tzw. rozkładówki, na których będą opierały się poszczególne strony. Wyraźniej graficznie będzie też zaznaczony główny temat każdego działu - tak by rzucał się w oczy czytelnikowi od pierwszej chwili, gdy ten przegląda gazetę (eksponowane miejsce, większy tytuł).

Druga część wydania to działy Opinie, Kultura, Nauka i Reportaż, w których więcej będzie dłuższych form dziennikarskich. Codziennie, oprócz sobót, na łamach dziennika pojawi się sekcja Poradnik, która będzie oferować praktyczne treści, użyteczne dla czytelników, np. informatory o zmianach w prawie, systemie emerytalnym bądź związane z edukacją. W czwartki Poradnik będzie miał charakter konsumencki, a w piątki zajmie cztery strony i w całości zostanie poświęcony tematyce zdrowotnej, zastępując wydania „Tylko Zdrowie”. W nowej makiecie zmieni się także wygląd tygodników „Duży Format”, „Ale Historia”, „Mój Biznes”, „Nasza Europa” i „Magazyn Świąteczny”.

Projekt makiety przygotował Jacek Utko, którego poprzednie projekty pięciokrotnie zdobywały nagrodę World’s Best Designed Newspaper i trzykrotnie European Newspaper of the Year.

- „Gazeta Wyborcza” będzie mieć szatę graficzną premium, odpowiednią do jakości swoich treści. Chciałem, aby jej makieta była bardziej spójna, by wszystkie sekcje i tygodniki wyglądały jak z jednej rodziny. Oczywiście, „Wyborcza” powinna też być nowoczesna i używać nowoczesnych rozwiązań graficznych, ale z konserwatywnym rysem, charakterystycznym dla prasy wysokiej jakości - wyjaśnia Utko.

Lokalne magazyny łączą się z „Co Jest Grane”, pojawiają się jedynkowe newsy

Od 7 czerwca zmienią się także lokalne wydania weekendowych magazynów „Gazety Wyborczej”. - Dzisiaj na okładkach dominują portrety. Nowy layout okładek da redaktorom większa swobodę i umożliwi lepszą ekspozycję tematów newsowych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Mikołaj Chrzan, szef lokalnych redakcji „Gazety Wyborczej”.

Jak się dowiadujemy, wydawca połączy piątkowe magazyny lokalne z „Gazetą Co Jest Grane” w jeden grzbiet we wszystkich wydaniach poza Warszawą. - W ten sposób powstanie jeden obszerny, kompletny tygodnik z wydarzeniami, częścią featurową (większe formy) oraz informacjami kulturalnym i innymi, związanymi ze spędzaniem czasu wolnego. Przywracamy też opiniotwórczy charakter stronie drugiej: będzie z komentarzami, lokalnymi recenzjami i listami. Strona ta będzie miała także unikalny projekt graficzny - komentuje Mikołaj Chrzan. Dodaje też, że przygotowania z redakcjami lokalnymi obejmują nie tylko prace nad wdrożeniem nowego wyglądu stron, ale także wybór podejmowanych w piątki tematów.

 

Lokalne magazyny „Gazety Wyborczej” zmieniły się ostatnio w marcu ub.r. Zyskały wtedy nowe makiety, logotypy i tytuły, a na „jedynkach” pojawiły się portrety lokalnych bohaterów. Ostatnia strona była przeznaczona na rubrykę satyryczną. Zmiany miały służyć zdynamizowaniu wydań.

Zmiany zaprojektował Jacek Utko

To, że na 30-lecie wydania pierwszego numeru pojawi się nowa makieta, „Gazeta Wyborcza” zdradziła już w grudniu 2018 roku. Za projekt odpowiada Jacek Utko, który pracował nad nim od kilku miesięcy.

Utko projektował już szaty graficzne dla kilkudziesięciu dzienników na świecie m.in. dla „De Morgen”, „Het Parool”. W 2018 roku dziennik „Financieele Dagblad" otrzymał nagrodę konkursu graficznego European Newspaper Award  za makietę zaprojektowaną przez polskiego grafika.

Z danych ZKDP wynika, że w pierwszym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 91 506 egz., o 7,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” od wtorku z nową czcionką i makietą. Magazyny lokalne połączone z „Co Jest Grane”

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
To musi być hit.
25 15
odpowiedź
User
frodo
to ostatnie malowanie trawy;)
58 64
odpowiedź
User
Maxi
I pomyśleć, że większą czytelność mają gazetki reklamowe Biedronek, Lidlów, Lewiatanów czy innych supermarketów.
60 68
odpowiedź
User
lola
I pomyśleć, że większą czytelność mają gazetki reklamowe Biedronek, Lidlów, Lewiatanów czy innych supermarketów.

No cóż. to dlatego, ze ten durnowaty narodek nie sięga rozumem poza promocyjną cene kilograma karkowki, a z obcych słów zna tylko słowo grill.
66 53
odpowiedź
User
Papa Diego
Coś a la tygodnik, prawda? Myślałem, że później zacznie się proces przekształcania Wyborczej w tygodnik. Zła wiadomość dla Tomka.
42 17
odpowiedź