„Fakt” najchętniej kupowanym dziennikiem w I kwartale. „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół, w górę „Parkiet” i „Puls Biznesu”

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszym kwartale br. był „Fakt”. Liderem spadków była „Gazeta Polska Codziennie”, w górę „Parkiet” i „Puls Biznesu”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
„Fakt” najchętniej kupowanym dziennikiem w I kwartale. „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół, w górę „Parkiet” i „Puls Biznesu”

W pierwszym kwartale 2019 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 229 415 egz., czyli o 11,28 proc. mniej niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do pierwszego kwartału 2014 roku średni wynik tego tygodnika zmalał o 33,43 proc,. a w porównaniu do pierwszego kwartału 2010 roku - o 48,08 proc.

Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 116 323 egz. Jego wynik zmniejszył się o 7,21 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od pierwszego kwartału 2010 roku jego wynik zmalał o 35,49 proc.

W 2008 roku sprzedaż „Gazety Wyborczej” wynosiła 411 tys. egz.

Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 7,34 proc. do 91 506 egz. Tytuł ten zanotował największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z 2018 roku - w tym ujęciu wyniósł on 76 proc. (sprzedaż na poziomie 411 tys. egz.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-tygodnikow-opinii-luty-2019-roku-gosc-niedzielny,7171086146987649a ##

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 41 296 egz.; w dół o 9,18 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 39 127 egz.; - 5,12 proc.).

Największy spadek średniej sprzedaży ogółem w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, wynoszący 17,11 proc. do 13 721 egz., zanotowała z kolei „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Tytuł ten w rankingu zajął siódmą lokatę.

Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Parkietu” (Gremi Business Communication) i „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich wyników dla pierwszego kwartału. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.

grafika

W marcu wzrosła sprzedaż „Parkietu” i „Pulsu Biznesu”

W marcu 2019 roku liderem również był „Fakt”, którego średnia sprzedaż ogółem w porównaniu do marca 2018 roku zmniejszyła się o 12,62 proc. do 223 003 egz.

Drugi był „Super Express”, którego wynik sprzedażowy wyniósł 117 815 egz., po spadku o 7,88 proc. Trzecią lokatę zajęła „Gazeta Wyborcza” (90 360 egz.; w dół o 10,70 proc.).

Najwięcej w tym ujęciu też straciła „Gazeta Polska Codziennie”, której średnia sprzedaż ogółem zmalała o 16,59 proc. Największym wzrostem pochwalić się mógł tutaj „Parkiet” - było to 7,68 proc.

grafika

Dane dotyczą wszystkich dzienników regionalnych i lokalnych z bazy ZKDP.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"