SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

GIF zakazał emisji wprowadzającego w błąd spotu Neosine, Aflofarm ma wykupić sprostowanie

Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazał firmie Aflofarm Farmacja Polska wstrzymanie emisji telewizyjnej reklamy syropu dla dzieci Neosine, tłumacząc, że spot wprowadza w błąd. Producent musi też wykupić emisję sprostowania reklamy w TTV, TV Puls i TVP2.

Article

W zakwestionowanym spocie pokazana jest dwójka rodzeństwa wraz z matką. Syn Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża nią swoją siostrę Olę. Mama podaje obojgu Neosine (opisywany jako najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy) i tłumaczy, że dzięki niemu Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał, bo Neosine podnosi odporność dzieci na infekcję. Reklama kończy się hasłem „Neosine - zwalcz wirusy, pokonaj infekcję”, a na ekranie pojawiają się napisy: „nie zachorowała”, „szybciej wyzdrowiał”, „przyspiesza wyleczenie”, „zapobiega chorobie”.

Główny Inspektorat Farmaceutyczny zwrócił uwagę, że poprzez użycie w reklamie takich sformułowań jej odbiorca otrzymuje komunikat, że Neosine należy stosować w leczeniu grypy oraz jej zapobieganiu. Tymczasem w opisie produktu na ulotce (oraz zgłoszonym jako charakterystyka produktu leczniczego) napisano, że należy go stosować „wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych”.

Dlatego też zdaniem GIF telewizyjny spot Neosine może naruszać przepisy prawa farmaceutycznego, ponieważ może wprowadzać w błąd, nie informując o racjonalnym stosowaniu produktu (w opisie brak wskazań o stosowania w leczeniu grypy). Poza tym reklama skierowana do publicznej wiadomości nie może zapewniać, że przyjmowanie reklamowanego preparatu gwarantuje właściwy skutek (w spocie pada hasło „nie zachorowała”). GIF uznał, że każdy, kto zobaczy reklamę może być przekonany, że Neosine może stosować każdy pacjent (a nie tylko osoby z obniżoną odpornością) i że jest to preparat wystarczający do zatrzymania rozwoju lub do zwalczania grypy.

Przedstawiciele Aflofarmu nie zgodzili się z żadnym z zarzutów Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. Poinformowali, że emisja telewizyjnej reklamy Neosine została wstrzymana, na dowód czego przesłali 8 lutego br. do Inspektoratu oświadczenie domu mediowego Starcom (obsługującego Aflofarm) o wycofaniu tych reklam ze stacji telewizyjnych. GIF opierając się na monitoringu z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stwierdził jednak, że reklama wciąż jest emitowana.

Aflofarm wprowadził do spotu pewne modyfikacje - pojawiły się w nim nowe sformułowania, m.in. „Ola dostaje Neosine, ażeby nie zachorować, a Filip żeby szybciej wyzdrowieć”. Według GIF zmiany te nic nowego nie wniosły, a reklama wciąż jest niezgodna z prawem farmaceutycznym. Inspektorat wezwał Aflofarm do natychmiastowego zaprzestania emisji spotu promującego Neosine dla dzieci.

Dodatkowo nakazał sprostowanie błędnej reklamy poprzez zamieszczenie w kanałach TTV, TV Puls i TVP2 (w porze największej oglądalności) komunikatu o treści: „W związku z decyzją Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 3 marca 2016 roku (…) nakazującą spółce Aflofarm Farmacja Polska sp. z o.o. Z siedzibą w Pabianicach natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej produktu leczniczego Neosine syrop (wersja „dzieci”) kierowanej do publicznej wiadomości w formie spotu emitowanego w stacjach telewizyjnych, Spółka Aflofarm Farmacja Polska jako podmiot odpowiedzialny dla produktu leczniczego Neosine syrop informuje, że zgodnie z zapisem w Charakterystyce Produktu Leczniczego produkt leczniczy Neosine należy stosować wspomagająco u osób o obniżonej odporności, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: GIF zakazał emisji wprowadzającego w błąd spotu Neosine, Aflofarm ma wykupić sprostowanie

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tadek
"...kierowanej do publicznej wiadomości w formie potu emitowanego w stacjach telewizyjnych..." znaczy Dyrektor Firmy stanie przed kamerą i będzie się tłumaczył, aż się spoci?
11 8
odpowiedź
User
pavv
Powinni całkowicie zakazać tych reklam Grypixów, Pierdamidonów i Kutaspirazolów!
20 9
odpowiedź
User
_dan
Inna sprawa, że Neosine jest ok i faktycznie stawia na nogi. Jeszcze nidawno był to lek na receptę. Nie należy go jednak nadużywać, a tym bardziej podawać profilaktycznie.
10 10
odpowiedź
User
Utu
Chyba w żadnym kraju nie ma takiego draństwa w reklamach, jak w Polsce. Oburzamy się z powodu oszustwa "na wnuczka" a tymczasem firmy w sposób oszukańczy, korzystając oficjalnie z reklam drenują kieszenie naiwnych staruszków. Głownie staruszków, którzy złożeni chorobą i otumanieni reklamą zbędnie wydają ostatni grosz. Nie mają za bardzo wyjścia, gdyż służba zdrowia zamiast ich przed tym chronić, wspomaga ten proceder. Firmy farmaceutycznie (niektóre) oficjalnie korumpują lekarzy, oferując im zagraniczne konferencje. Czyli po kilku latach studiów, trzeba jeszcze jechać na Kanary, żeby się dowiedzieć, że jakieś badziewie wyprodukowane nawet bez wyraźnych wskazań leczniczych, jest tak potrzebne pacjentowi. Co robić? Istnieją kraje, gdzie nie można w reklamie zawierać stwierdzeń, których nie jest się w stanie udowodnić. Proste?
9 8
odpowiedź
User
ggg
Ja leczę neosine dzieci od ponad 5 lat, chorują często więc odporności im nie podnosi ale za to zawsze ich stawia na nogi i rzadko biorą antybiotyk. Dla mnie lek jest super
8 8
odpowiedź