Grupa Empik: wpływy 7 proc. w dół, mniej na pensje i marketing, 90 mln zł straty

Epidemia mocno wpłynęła na wyniki grupy kapitałowej Empik w ub.r.: przychody zmalały o 6,7 proc. do 1,81 mld zł, a wynik netto - z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł. Firma obniżyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i amortyzację, mocno wzrosły jej przychody z e-commerce - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Stanowiący zdecydowaną większość działalności grupy Empik dział detaliczny zanotował spadek przychodów zewnętrznych z 1,74 do 1,57 mld zł. Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS przypomniała, że po wybuchu epidemii od połowy marca do początku maja, a potem od listopada do końcówki grudnia zamknięte musiały być jej salony sprzedażowe w centrach handlowych.

Po pierwszym lockdownie Empik wypowiedział umowy dotyczące wynajmu powierzchni pod 42 placówki, ostatecznie zamknięto siedem z nich. Ponadto zaczął negocjacje w sprawie obniżki czynszów dla większości z pozostałych salonów.

Z drugiej strony firma otworzyła 14 nowych sklepów, głównie w parkach handlowych w mniejszych miastach, w których wcześniej nie miała swoich placówek. Ponadto sieć sklepów Papiernik by Empik zwiększyła się o sześć placówek. - Format ten odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach - zaznaczono w sprawozdaniu.

Empik zamknął księgarnie Mole Mole, ponad 50 mln zł oszczędności

Łączna liczba sklepów stacjonarnych należących do grupy Empik na koniec ub.r. wynosiła 296, o 11 mniej niż na koniec 2019 roku.

Empik w sprawozdaniu wyliczył, że „podjął też szereg innych działań mających na celu dostosowanie poziomu kosztów do nowych warunków prowadzenia biznesu stacjonarnego, w szczególności: dostosowanie organizacji i procesów operacyjnych w sklepach do zmniejszonej ilości klientów oraz optymalizację niekluczowych wydatków w ramach Grupy”. Zaznaczono, że łączne oszczędności kosztowe przekroczyły 50 mln.

Zysk sprzedażowy brutto ze sprzedaży detalicznej zmalał z 658,33 do 516,63 mln zł, zysk EBITDA - z 216,93 do 97,39 mln zł, a wynik brutto - z 40,15 mln zł zysku do 90,25 mln zł straty.

grafika

W lockdownie Empik.com 70 proc. w górę

Ograniczenia covidowe przełożyły się natomiast na duże wzrosty grupy Empik ze sprzedaży internetowej. Firma w sprawozdaniu podała, że w kwietniu i maju ub.r. dynamika sprzedaży na platformie Empik.com oscylowała wokół 70 proc., a tylko w przypadku sprzedaży marketplace’owej (czyli od zewnętrznych sprzedawców) sięgała 110 proc.

Z powodu sytuacji epidemicznej w magazynie partnera logistycznego firma musiała zmniejszyć dynamikę zamówień na czerwiec, natomiast w czwartym kwartale br. platforma Empik „powróciła do dynamicznego wzrostu sprzedaży własnej”. - Bardzo dynamiczne wzrosty w ostatnim kwartale odnotowały zarówno kategorie tradycyjne takie jak książka, jak i nowe kategorie takie jak dom i ogród, sport czy AGD rosnące zarówno w modelu sprzedaży własnej, jak i w modelu marketplace. W ciągu roku do platformy dołączyło 1200 nowych sprzedających, a liczba produktów oferowanych wzrosła o ponad 1 mln - wyliczono w sprawozdaniu.

Dodano, że sprzedaż poprzez urządzenia mobilne zwiększyła się o prawie 90 proc.

grafika

Ponadto w maju uruchomiono mobilną aplikację streamingową Empik Music. Z Empik Premium w lipcu ub.r. korzystało ponad 700 tys. osób, a z Empik Premium Free - 6 mln na koniec ub.r.

W sprawozdaniu Empik zaznaczył, że dynamicznie rozwijała się także jego aplikacja Empik Go z abonamentowym dostępem do audiobooków, ebooków i podcastów. - Potwierdza to niemal 3,5 miliona odsłuchanych audiobooków i podcastów oraz ponad 1,5 miliona przeczytanych ebooków w Empik Go w 2020. Empik rozpoczął również dynamiczny rozwój treści własnych nagrywając 12 seriali i słuchowisk audio oraz 18 serii podcastów oryginalnych - opisano.

O ile przychody grupy Empik ze sprzedaży fizycznej zmalały z 1,83 do 1,66 mld zł, o tyle te z produktów cyfrowych (głównie ebooków, audiobooków i muzyki cyfrowej) zwiększyły się z 62,77 do 96,5 mln zł, a z produktów personalizowanych - z 39,13 do 51,95 mln zł.

grafika

Hitami książki Miłoszewskiego i Bąk

Przychody zewnętrzne grupy Empik z działalności hurtowej poszły w górę ze 1 do 201,66 mln zł, zysk EBITDA - z 9,34 do 11,91 mln zł, a zysk brutto - z 7,34 do 9,77 mln zł.

- To wynik przede wszystkim intensywnych prac działów sprzedaży i zakupów w Platon Sp. z o.o. Działania te nakierowane były na poprawę atrakcyjności oferty poprzez rozpoczęcie współpracy z nowymi dostawcami zwłaszcza w asortymencie artykułów papierniczych, kreatywnych i zabawek oraz pozyskanie nowych klientów zwłaszcza w kanałach sprzedaży retail, księgarni internetowych i bibliotek - wyliczono w sprawozdaniu.

- Jednocześnie Platon rozpoczął wyłączną dystrybucję dla kilku brandów wydawniczych, wśród których należy wyróżnić Wydawnictwo WAB. Platon współpracuje z ponad 350 wydawcami z całego kraju, blisko 400 bibliotekami, księgarniami tradycyjnymi oraz dużymi sieciami, takimi jak: Biedronka, Auchan, Leclerc, Kaufland oraz Żabka - dodano.

Wpływy zewnętrzne pionu wydawniczego grupy Empik, obejmującego głównie Grupę Wydawniczą Foksal (tworzą ją Wydawnictwo WAB, Buchmann i Wilga), poszły w dół z 47,23 do 34,46 mln zł. Wynik EBITDA zmalał z 3 mln zł zysku do 556 tys. zł straty, a wynik brutto - z 1,41 mln zł zysku do 2,31 mln zł straty.

- Do największych sukcesów 2020 roku należał poradnik „Statystycznie rzecz biorąc” Janiny Bąk, influencerki i promotorki nauki. Książka sprzedała się łącznie w ponad 80 tys. nakładzie, mimo lockdown’u i częściowego zamknięcia księgarń. Zasięgi oraz wpływ autorki przyczyniły się również do wzrostu sprzedaży wybranych książek GWF, które autorka regularnie poleca w swoich mediach społecznościowych - opisano w sprawozdaniu.

- Jeszcze większym sukcesem była premiera nowego thrillera przygodowego Zygmunta Miłoszewskiego „Kwestia ceny”, będącego kontynuacją przygód Zofii Lorentz (ponad 100 tys. sprzedanych egzemplarzy) - zaznaczono. Z kolei wydana pod koniec roku „Ludowa historia Polski” Adama Leszczyńskiego sprzedała się w ponad 40 tys. egz.

Mniej na pensje i marketing

Koszty sprzedanych przez grupę Empik towarów i materiałów wyniosły w ub.r. 1,21 mld zł, wobec 1,2 mld zł rok wcześniej.

Z to wydatki pracownicze zmalały z 256,51 do 204,24 mln zł, nakłady marketingowe - z 72,47 do 64,77 mln zł, a koszty amortyzacji - ze 158,05 do 130,6 mln zł.

grafika

Koszty operacyjne poszły w górę ze 116,3 do 164,97 mln zł. Najmocniej przyczynił się do tego wzrost wydatków logistycznych z 78,49 do 118,55 mln zł oraz nakładów na infrastrukturę informatyczną i telekomunikacyjną z 24,37 do 29,39 mln zł.

grafika

Rentowność poniżej zera, 52,7 mln zł z tarczy kredytowej

Wynik operacyjny grupy Empik poszedł w dół rok do roku z 71,23 mln zł zysku do 21,86 mln zł straty, wynik brutto - z 40,72 mln zł zysku do 91,56 mln zł straty, a wynik netto - z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł straty.

Pod koniec marca br. Empik w ramach tarczy kredytowej dla dużych firm uzyskał 52,71 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju. W kwietniu ub.r. pożyczył 50 mln zł od swojego właściciela Bookz Holding, zawarł też nowe umowy kredytowe z bankami.

Przez rok zobowiązania kredytowo-pożyczkowe grupy Empik w części krótkoterminowej zwiększyły się ze 114,24 do 168,23 mln zł, a w części długoterminowej - z 628,93 do 644,51 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej