SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Drastyczny spadek zysku netto Telewizji Polskiej. Koszty 22 proc. w górę

W 2021 r. przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 7,2 proc. do 3,25 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 21,7 proc. do 3,12 mld zł zysk netto skurczył się ze 198,32 do 3,89 mln zł. W br. nadawca prognozuje dalszy wzrost wpływów i kosztów i zerowy wynik netto - wynik z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

fot. akpaArticle

Od 2020 roku mniej więcej połowę przychodów Telewizji Polskiej stanowi rekompensata abonamentowa, przekazywana w formie obligacji skarbowych. W ub.r. spółka dostała takie obligacje o wartości nominalnej 1,71 mld zł, resort finansów w imieniu Skarbu Państwa wykupił je w kilku transzach do listopada.

- Sprzedaż tychże papierów wartościowych odbywała się w transzach, w zależności od bieżących potrzeb płynnościowych i atrakcyjności cen sprzedaży, które były dostępne na rynku - zaznaczono w sprawozdaniu TVP.

Ponad 2 mld zł z rekompensaty i opłat abonamentowych

Do tego doszło 330 mln zł z bieżących i zaległych opłat abonamentowych, za których pobór i podział odpowiada Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

W sumie kasę TVP zasiliło w ub.r. 2,04 mld zł z rekompensaty i abonamentu, minimalnie mniej niż w 2020 roku. Było to 62 proc. łącznych wpływów nadawcy, po spadku rok do roku o 2 pkt proc.

10 proc. więcej z reklam i sponsoringu

Przychody Telewizji Polskiej z reklam zwiększyły się z 654,05 do 708,37 mln zł, a ze sponsoringu - ze 116,33 do 135,75 mln zł. Nadawca jako przyczyny wskazał poprawę koniunktury reklamowej oraz transmisje z piłkarskiego Euro 2020 i letnich igrzysk olimpijskich (obie imprezy przeniesiono z 2020 roku).

Łączne wpływy reklamowo-sponsoringowe wzrosły o 9,6 proc. do 884,1 mln zł. Nadal były niższe niż w latach przed epidemią.

Przychody TVP ze sprzedaży programów poszły w górę ze 137,47 do 194,6 mln zł, z licencji - z 39,91 do 49,33 mln zł, a wpływy ze sprzedaży usług zmalały z 23,3 do 23,07 mln zł.

Stacje dla Polaków za granicą są od lat dotowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. W ub.r. TVP dostała 22,5 mln zł na Biełsat TV, 18,5 mln zł na TVP Wilno i 17,82 mln zł na TVP Polonia.

Łączne przychody sprzedażowe netto nadawcy zwiększyły się o 10,2 proc. - z 2,85 do 3,15 mld zł. Natomiast koszt produkcji na własne potrzeby zmalał ze 109,48 do 88,18 mln zł, a wpływy ze zmiany stanu produktów (czyli produkcji w trakcie, na których firma jeszcze nie zarabiała) - z 71,82 do 18,99 mln zł.

TVP zainwestowała 450 mln zł. 55 mln zł na reklamy, prawników i doradców

Koszty operacyjne Telewizji Polskiej sięgnęły w ub.r. 3,12 mld zł, po wzroście o 21,7 proc. z 2,57 mld zł. Kwotowo najmocniej zwiększyły się wydatki na usługi obce (z 713,09 do 856,51 mln zł) i pozostałe koszty rodzajowe (z 369,23 do 577,37 mln zł).

Nadawca na niefinansowe aktywa trwałe przeznaczył w ub.r. 452,42 mln zł, a w br. planuje wydać na nie 553,7 mln zł. Obecnie TVP prowadzi kilka projektów infrastrukturalnych: jesienią 2020 wybrał firmy do budowy nowych siedzib jej oddziałów w Kielcach i Gorzowie Wielkopolskim (za 28,7 mln zł), a na początku br. ruszyła budowa hali zdjęciowej przy siedzibie głównej nadawcy (będzie to kosztować ok. 150 mln zł).

Firma szykuje się też do budowy nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. W przetargu na wykonawcę niedawno za najkorzystniejszą uznała ofertę Korporacji Budowlanej Doraco z ceną maksymalną w wysokości 606,9 mln zł.

W ub.r. na wydatki reprezentacyjne, usługi prawne, marketingowe, public relations, doradztwo oraz badania rynku i opinii publicznej nadawca przeznaczył 54,84 mln zł. W ramach usług obcych ujęto też koszty praw autorskich (125,14 mln zł) oraz emisji (136,06 mln zł).

Więcej na wynagrodzenia i podatki

Wydatki TVP na wynagrodzenia zwiększyły się z 545,19 do 592,2 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 87,64 do 94,1 mln zł.

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 359,62 do 383,93 mln zł, amortyzacji - z 274,58 do 323,93 mln zł, a podatków i opłat - z 216,79 do 295,66 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pozostałe wydatki operacyjne zmalały z 214,81 do 194,43 mln zł, mimo wzrostu kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych ze 163,02 do 172,75 mln zł.

Z kolei pozostałe wpływy operacyjne poszły w górę z 71,97 do 111,01 mln zł, na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 68,6 mln zł z rozwiązania odpisów aktualizujących wartość zapasów, 19,2 mln zł zysków aktuarialnych z rezerwy na świadczenia pracownicze, 7,7 mln zł korekty podatku VAT i 7,6 mln zł dotacji.

Oszczędności w pensjach i usługach

Firma zaznaczyła w sprawozdaniu, że dodatkowe koszty związane z funkcjonowaniem w warunkach epidemii sięgnęły 16,99 mln zł.

Z drugiej strony nadawca wyliczył, jakie oszczędności kosztowe w różnych obszarach udało mu się osiągnąć. W porównaniu z planem na ub.r. o 66,7 mln zł obcięto wynagrodzenia, o 31,6 tys. zł - honoraria pracowników i współpracowników, o 22,5 mln zł - wydatki na licencje do transmisji krajowych i zagranicznych, o 40,8 mln zł - koszty usług zewnętrznych określonych jako pozostałe, a o 31,3 mln zł - podatki i opłaty.

TVP spłaca pożyczkę i finansuje się obligacjami w BGK

Od 2016 roku Telewizja Polska ma umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego dotyczącą zakupu jej obligacji o wartości do 300 mln zł. W ostatnich latach publiczny nadawcy korzysta z tego narzędzia, żeby pozyskiwać finansowanie na w pierwszym kwartale, jeszcze przed uzyskaniem środków z rekompensaty abonamentowej.

W ub.r. od końcówki stycznia do połowy marca TVP wyemitowała trzy serie 6-miesięcznych papierów dłużnych za 255 mln zł. Koszty ich emisji i wykupu wyniosły 13,34 mln zł.

Natomiast od połowy 2017 do końca 2019 roku nadawca w kilku transzach pożyczył od Skarbu Państwa 800 mln zł. Spłatę zaczął w 2019 roku, do końca 2020 roku zwrócił 374,75 mln zł, a w ub.r. - 159,47 mln zł kapitału i 7,36 mln zł odsetek.

Koszty finansowe TVP zwiększyły się z 35 do 36,54 mln zł, przy spadku kwoty zapłaconych odsetek z 19,26 do 9,87 mln zł i wzroście straty z rozchodu aktywów finansowych z 10,99 do 17,54 mln zł. Natomiast wpływy finansowe zmalały z 10,66 do 4,43 mln zł.

Zysk w dół, bez nagród dla pracowników

Dużo wyższy wzrost kosztów niż wpływów przełożył się na mocny spadek wyników rentowności Telewizji Polskiej. Zysk sprzedażowy brutto zmalał z 470,19 do 130,59 mln zł, zysk operacyjny - z 327,34 do 47,18 mln zł, a zysk netto - ze 198,32 do 3,89 mln zł.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które nadzoruje TVP z ramienia Skarbu Państwa, zdecydowało, że zeszłoroczny zysk netto spółki w całości zasili jej kapitał zapasowy.

Na br. Telewizja Polska planuje wzrost przychodów do 3,42 mld zł. Wpływy z rekompensaty i opłat abonamentowych mają zwiększyć się z 2,03 do 2,12 mld zł, z reklam i sponsoringu - z 844,1 do 893,5 mln zł, a pozostałe wpływy zewnętrzne - z 275,6 do 297,5 mln zł.

Nadawca spodziewa się wzrostu kosztów z 3,12 do 3,14 mld zł, w efekcie zysk sprzedażowy ma zwiększyć się ze 130,6 do 276,2 mln zł. Natomiast przy sporym zmniejszeniu się pozostałych wpływów operacyjnych i wzroście kosztów finansowych zysk brutto i netto ma zmaleć do zera.

Dołącz do dyskusji: Drastyczny spadek zysku netto Telewizji Polskiej. Koszty 22 proc. w górę

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Jsk może spaść zysk, jeżeli takie pojęcie w tym przypadku nie istnieje i jest to zwykła defraudacja odebranych siłowo pieniędzy suwerenowi.
odpowiedź
User
Alef
Ale jak to? Przeciez to najlepiej zarzadzana firma medialna w Wolsce? Jak to mozliwe?
***** ***
odpowiedź
User
Pan Ewnik
O jakim zysku piszecie? Przecież od wyniku wykazanego należy odjąć 1,71 mld zł dotacji. To oznacza, że TVPiS nie byłaby w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku mediów.
odpowiedź