SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Spółka Cyfrowego Polsatu zachowa MUX-4 do końca 2033 roku

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował projekt decyzji rezerwacyjnej dla MUX-4. Prezes UKE Jacek Oko chce, żeby spółka Info-TV-FM zachowała ten multipleks co najmniej do końca 2033 roku. Do wydania ostatecznego pozwolenia dla firmy należącej do Cyfrowego Polsatu, dojdzie po zakończeniu konsultacji. Rezerwacja będzie kosztować Info-TV-FM 13,688 mln zł.

Antena do naziemnej telewizji cyfrowejArticle

Info-TV-FM od roku stara się o przedłużenie decyzji rezerwacyjnej dla MUX-4. W jego skład wchodzi kodowany pakiet Polsat Box (Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Eleven Sports 1, Eleven Sports 2, Eurosport 1, Eurosport 2, Polsat News, TVN24, TVN Turbo, TVN Style i stacje radiowe) oraz kanał Wydarzenia 24, którego emisja ma charakter eksperymentalny. Kodowana paczka kosztuje 30 zł miesięcznie.  Na tańsze opłaty mogą liczyć abonenci sieci komórkowej Plus.

Długa lista stacji, które może oferować Info-TV-FM

Dotychczasowa rezerwacja wygasa z końcem roku. Nowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2033 roku. Z dokumentu wynika, że Info-TV-FM ma być zobowiązany do oferowania co najmniej 16 programów radiofonicznych lub telewizyjnych od 16 unikalnych dostawców. Żaden z podmiotów nie może przekraczać 50 proc. udziałów programów w sygnale multipleksu. Obecnie pułap kanałów związanych z Grupą Polsat Plus przekraczała stacja Wydarzenia 24, emitowana eksperymentalnie. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała jednak Telewizji Polsat koncesję na informacyjny kanał W24. Stacja, która trafi na MUX-1, ma zmienić nazwę na Wydarzenia 24.

Z dokumentu opublikowanego przez UKE wynika, że w MUX-4 mogą być oferowane (kolejność według projektu): TVS, Puls, Puls 2, Eska TV, Eska Rock, Polo TV, Telewizja WTK, Tele 5, Telewizja TVT, Kino Polska, TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Sport, TVP Seriale, TVP Historia, TVP Kultura, TVP Polonia, TVN, TVN24, TVN Turbo, TVN24 BiS, TVN7, TVN Style, MiniMini+, TOK FM, Rock Radio, Radio Złote Przeboje 100,1 FM, Radio Oko, Polskie Radio 1, Polskie Radio 2, Polskie Radio 3, Polskie Radio 24, Czwórka Polskie Radio, Radio RAM, RMF Maxx Kraków, RMF Classic, RMF FM, Białoruskie Radio Racja, Meloradio Mazury, Radio Zet, AntyRadio, Chilli Zet, Polsat, Polsat Sport, Polsat News, Polsat Film, Polsat Sport Extra, Polsat Sport News, Polsat Play, Polsat Cafe, Polsat Seriale, Polsat 2, Polsat News 2, Radio Maryja, TV Trwam, Radio Plus, Nickelodeon Polska, Polsat Comedy Central Extra, Comedy Central Polska, Muzo.FM, TV4, TV6, TTV, Wydarzenia 24, VOX FM, Eleven Sports 1-4, HGTV, TVN Fabuła, Eurosport 1, Eurosport 2, Wasze Radio FM, Radio Wielkopolska, Radio Jasna Góra, Radio Kaszëbë, Radio Kolor 103 FM, Radio Bezpieczna Podróż, Radio Fama 94,7 FM, Radio Fama 92,9 FM, Radio Fama 90,6 FM, Radio Fama 104,1 FM, Norda FM, Radio Rekord FM, Radio Rodzina i Radio Warta FM.

 

Info-TV-FM zawsze wnioskowała o dłuższą listę kanałów niż ostatecznie oferowała. Taka lista nie oznacza więc wprowadzenia ich wszystkich do oferty. Zwłaszcza, że niektóre kanały są dostępne na ogólnopolskich multipleksach. Przedłużenie decyzji rezerwacyjnej o 10 lat pozwoli jednak spółce na inwestycję w pakiet naziemny. Może wprowadzić na przykład dekodery obsługujące HbbTV i zaoferować przez internet dodatkowe kanały telewizyjne i radiowe.

KRRiT zmieniła stanowisko w sprawie MUX-4

Ostateczną decyzję prezes UKE podpisze po zakończeniu konsultacji. Podmioty zainteresowane wzięciem w nich udziału mają na to 30 dni. Warunkiem rezerwacji jest wpłata 13 688 093,64 zł w ciągu 14 dni od doręczenie decyzji. Dla porównania, 10-letnia koncesja naziemna dla tylko jednego kanału W24 na MUX-1 kosztuje 15,6 mln zł (płatna w 10 ratach).  

Rzecznik UKE przyznał niedawno w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że na obecną formę zagospodarowania MUX-4, który dociera do ponad 70 proc. populacji Polski, wpłynęły skargi. - Tego typu skargi wpływały najczęściej do Wydziału Komunikacji od osób podpisujących się często jako „pasjonat medialny”. Nie było ich jednak wiele, na przestrzeni roku było ich kilka. Osoby te domagały się przyznania tych zasobów częstotliwości na kolejny, otwarty ogólnokrajowy multipleks telewizyjny. Miejscem i czasem na składanie tego typu stanowisk będzie proces konsultacji decyzji dla Info-TV-FM – zapewniał Witold Tomaszewski.

MUX-4 pierwotnie miał działać na telefony komórkowe w standardzie DVB-H. Technologia ta nie przyjęła się, więc Info-TV-FM wystąpiła o emisję w DVB-T. W 2022 roku przy okazji migracji do DVB-T2 poinformowano klientów o wygaszeniu usługi. Sprawą zainteresował się UKE, więc latem 2022 roku zaoferowano dekoder kompatybilny z DVB-T2 i promowano usługę. Cyfrowy Polsat, ani Info-TV-FM nie zdradzają jednak jaką popularnością się cieszy.

Dwa miesiące temu KRRiT rekomendowała, aby nie przedłużać rezerwacji dla MUX-4. - Decyzję o przeznaczeniu multipleksu czwartego (MUX-4)  podejmuje Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a nie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Przewodniczący KRRiT może jedynie zająć stanowisko w tej kwestii. Podczas jednego z wrześniowych posiedzeń Rady, postulowaliśmy, żeby zakończyć,  trwający 15 lat, eksperyment, bo przypomnę, że MUX-4 , miał być głównie przeznaczony dla telewizji mobilnej, a obecne na nim kanały są  rozprowadzane, a nie rozpowszechniane. Rada chciała rozważyć inne wykorzystanie tego multipleksu. Ja również się za tym opowiadałem - mówił Wirtualnemedia.pl prof. Tadeusz Kowalski, opozycyjny członek KRRiT.

Regulator zmienił zdanie w połowie listopada. - Na posiedzeniu większość, czyli wszyscy poza mną, zaproponowali jednak przewodniczącemu zajęcie odwrotnego stanowiska. Zagłosowano za przedłużeniem  rozprowadzenia na MUX-4 programów przez obecnego nadawcę - Polsat z rekomendacją, nie na 15, tylko 10 lat. Opinia KRRiT nie jest wiążąca dla prezesa UKE. Ta opinia nie odpowiada temu, o czym dyskutowaliśmy jeszcze kilka tygodni temu. Dlatego byłem przeciwny takiemu stanowisku - relacjonował prof. Kowalski.

Dołącz do dyskusji: Spółka Cyfrowego Polsatu zachowa MUX-4 do końca 2033 roku

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marcin
Dokładnie jest to nic innego jak korupcja polityczna i marnowanie i blokowanie częstotliwości naziemnych przez monopolistę który blokuje rozwój DVB-T. Polsat za darmo tego wszystkiego nie dostaje. Gdzie są wszystkie organy kontrolne które tą korupcję zwalczać powinny!?
odpowiedź
User
Cezar
Normalni ludzie nie oglądają TV, a tym bardziej Naziemnej Telewizji Cyfrowej, która oferuje śmieciowe kanały, na dodatek obklejone z każdej strony reklamami.
odpowiedź
User
Jan
Sprawa jest bardzo prosta przed wyborami PiS chciał zlikwidować MUX 4 by umieścić tam stacje bezpłatne powiązane z prawicą. Gdy natomiast PiS wybory przegrał szybko KRRIT zmieniła zdanie po to by Polsat mógł tam nadawać dalej i blokować ten multipleks tak by nowo wybrana koalicja PO nie mogła umieścić tam stacji wg. Własnego uznania. Tyle i tylko aż tyle. Korypcja polityczna. I wszystko pod płaszczykiem prawa...
odpowiedź