SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jak zaradzić 'czarnemu PR-owi'?

W Parkiecie ukazał się artykuł opisujący prezentację Brokera FM podczas małopolskiego VI Forum Giełdowego w lutym tego roku.

Marek Dworak, wizeprezes Brokera FM zadał podczas prezentacji między innymi takie pytanie, czy można przewidzieć działania czarnego PR i czy można się do nich przygotować. W przypadku pierwotnej oferty publicznej, „czarny PR” dotyczy najczęściej finansowej kondycji spółki, która wybiera się na giełdę oraz jej polityki informacyjnej w tym zakresie.

„Uczestnicy »spisku« rozbierają dane zawarte w prospekcie i sprawozdaniach finansowych na czynniki pierwsze i poddają je dokładnej analizie. Dużo bardziej wnikliwej niż ta przeprowadzona przez przeciętnego inwestora giełdowego. Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że wybrane informacje służą potem konkretnemu celowi – wzbudzeniu wątpliwości potencjalnego nabywcy akcji. Dla giełdowych inwestorów wątpliwości to dodatkowe ryzyko. Za akcje nim obarczone płacą mniej albo wcale” – pisze Parkiet.
 „Czarny PR”, według gazety, jest kojarzony przez firmy wchodzące na giełdę i ich doradców przede wszystkim z jedną osobą – Jarosławem Supłaczem. Jest to osoba, która przygotowuje raporty poświęcone firmom debiutującym, jednocześnie „dzwoni i pisze e-maile do spółek, zadając im pytania”. Raporty publikuje w internecie. Skutki publikowania tych raportów odczuł między innymi Hoop i ITI, a Bank Millenium przyznał się do korespondencji z Supłaczem.

Według Małgorzaty Czaplickiej, odpowiadającej w TVN za relacje inwestorskie, bardzo istotna jest „przejrzystość, jawność informacji oraz gotowość udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania inwestorów”, ale na tendencyjnie sformułowane pytania J. Supłacza spółka postanowiła nie odpowiadać, żeby ten nie mógł powiedzieć, że „TVN się broni”. Eliza Misiecka z Rowland Communication radzi firmom wybierającym się na GPW, żeby ich właściciele dokładnie analizowali swoją biznesową przeszłość, bo źródłem problemów przy ofercie „może być np. rozżalony dawny partner w biznesie lub potencjalny kandydat na niego”.

Źródło: Parkiet, Urszula Zielińska, Atak na debiutantów, 19.07.05- Proto.pl

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jak zaradzić 'czarnemu PR-owi'?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl