SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jubileusz 'Szkła kontaktowego', skąd taki sukces?

Specjalny film o kulisach 'Szkła kontaktowego' uświetni 500. wydanie tej popularnej audycji TVN 24. Komentuje medioznawca, prof. Wiesław Godzic.

Jubileuszowe wydanie „Szkła kontaktowego” pojawi się w TVN 24 już dziś o godz. 22.05. Poprowadzi je cała drużyna programu, czyli dziennikarze: Grzegorz Miecugow i Tomasz Sianecki oraz satyrycy: Marek Przybylik, Artur Andrus, Krzysztof Daukszewicz, Tomasz Jachimek i Wojciech Zimiński.

Oprócz tradycyjnych komentarzy wydarzeń minionego dnia oraz wspomnień o z historii audycji, w programie pokazany zostanie specjalny film, w którym Marek Piwowski zdemaskuje prawdę o „Szkle”. Zajrzy za kulisy, będzie śledził prowadzących poza studiem, pokaże tajniki powstawania audycji, sprawdzi kto dzwoni do programu i pisze smsy.

„Szkło kontaktowe” emitowane jest na antenie TVN24 od stycznia 2005 roku. Codziennie prowadzący wraz z satyrykiem w pewnej żartobliwej konwencji komentują bieżące wydarzenia polityczne. Do informacji zawsze podchodzą w pełni profesjonalnie i poważnie, jednocześnie pozwalając sobie na odrobinę dystansu i ironii. W trakcie programu telewidzowie mogą dzwonić i pisać smsy, by w ten sposób podzielić się z innymi wrażeniami i opiniami.

Program stał się prawdziwym fenomenem i przerósł oczekiwania nawet jego twórców. „Szkło” jest najchętniej oglądaną audycją na antenie informacyjnej stacji TVN 24, przyciągając przed ekrany telewizorów codziennie ponad 600 tys. osób. Widzowie chętnie ślą smsy, e-maile i telefonują do studia, zaś na forum audycji jest już ponad 230 tys. wpisów. Popularność programu sprawiła, że w weekend nadawana jest dodatkowo „Lupa tygodnia” z najlepszymi materiałami z codziennych wydań „Szkła”.

Program ma także przeciwników, zwłaszcza wśród przedstawicieli koalicji rządzącej, z których to najczęściej żartują prowadzący i oglądający „Szkło”. We wrześniu zeszłego roku Ludwik Dorn nazwał widzów audycji „wykształciuchami”, zaś niedługo potem premier Jarosław Kaczyński powiedział, że„to co pokazuje "Szkło kontaktowe", to jedna wielka bzdura.”, zaznaczając jednocześnie, że programu nie ogląda.

A skąd wziął się fenomen „Szkła kontaktowego”? Specjalnie dla portalu Wirtualnemedia.pl komentuje medioznawca, prof. Wiesław Godzic:

"Szkło kontaktowe" ma dwie podstawowe zalety: skromność połączoną ze specyficznym typem humoru. Jeśli do tego dołączymy perfekcyjnie dobraną porę emisji - to otrzymujemy przepis na sukces, na pewno w stacji tematycznej.

Skromność charakteryzuje zarówno prowadzących, ich gości, jak i wypowiedzi telewidzów (a to najtrudniej osiągnąć). W dodatku Sianecki różni się stopniem pewności siebie (także asertywności) od Miecugowa, zaproszeni satyrycy też są bardzo zróżnicowani. I to jest dobre: sprzyja różnorodności, ale w ramach pewnej koncepcji ogólnego znaczenia.

Podstawową cechą tak rozumianej skromności jest odwrócenie zasady panującej w polskiej przestrzeni politycznej. Tam nadużywa się słów, panuje chaos, mętlik i króluje zasada redundacji: nadmiaru słów, takiej przelewającej się obfitości, z którą nie wiadomo co robić, kiedy ją zatrzymać, gdy od początku wiemy, jaki będzie koniec wypowiedzi. "Szkło kontaktowe" proponuje: lepszy efekt komunikacyjny można uzyskać, jeśli powiemy mniej niż trzeba, zostawimy zdanie niedokończone, albo zrobimy grymas twarz zamiast klepana oczywistości.

Z tym wiąże się typ stonowanego humoru, który - inaczej niż to zazwyczaj działo się w tradycyjnej kulturze polskiej - jest subtelny i dopuszcza (jak w poezji) odległe skojarzenia. To nie jest łatwy proces dla odbiorcy, tworzy on z konieczności grupę elitarną. Ale też daje mnóstwo satysfakcji po właściwym rozszyfrowaniu. To wydaje mi się jednym ze źródeł sukcesu "Szkła".


Jak zmieniała się widownia „Szkła kontaktowego” i kto ogląda ten program? Przedstawiamy dane telemetryczne przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl przez AGB Nielsen Media Research.

Średnia widownia „Szkła kontaktowego” w okresie od 2 października 2006 roku do 20 lutego 2007 roku wyniosła 528 tys. (udziały 4,57 proc.). Oglądalność programu rośnie – podczas gdy w październiku zeszłego roku audycję oglądało przeciętnie 457 tys. widzów, osiągając udziały na poziomie 4,06 proc., to w okresie od 1 do 20 lutego bieżącego roku było to już 640 tys. widzów, a udziały wzrosły do 5,44 proc. 



Wszyscy 4+

Rok Miesiąc AMR AMR % SHR %
2006 Październik 457 342 1,27% 4,06%
2006 Listopad 436 194 1,21% 3,75%
2006 Grudzień 513 625 1,43% 4,46%
2007 Styczeń 601 013 1,67% 5,12%
2007 Luty (do 20) 640 122 1,78% 5,44%

średnia 528 568 1,47% 4,57%

W grupie wiekowej 16 – 49 lat „Szkło kontaktowe” miało średnio najwięcej widzów nie w lutym, ale w styczniu 2007 roku – 203 tys. (udziały 3,51 proc.). Przeciętna widownia w tej grupie w całym analizowanym okresie wyniosła 176 tys. (udziały 2,99 proc.) 



16 - 49

Rok Miesiąc AMR AMR % SHR %
2006 Październik 169 573 0,89% 2,88%
2006 Listopad 146 575 0,77% 2,46%
2006 Grudzień 160 674 0,85% 2,72%
2007 Styczeń 203 175 1,07% 3,51%
2007 Luty (do 20) 193 573 1,02% 3,32%

średnia 175 790 0,93% 2,99%

Największą widownię w okresie 2 października 2006 – 20 lutego 2007 miało wydanie z 24 stycznia 2007 roku. Tego dnia przed telewizorami zasiadło 805 tys. osób, a udziały wyniosły 6,74 proc.

Top 10 wydań


Data AMR AMR % SHR %
24-01-2007 805 564 2,24% 6,74%
19-02-2007 760 688 2,11% 6,50%
20-02-2007 741 296 2,06% 6,66%
12-02-2007 692 483 1,92% 6,51%
29-01-2007 690 321 1,92% 6,14%
03-01-2007 687 022 1,91% 5,85%
19-01-2007 682 733 1,90% 5,87%
16-02-2007 673 830 1,87% 5,57%
16-01-2007 672 988 1,87% 5,84%
07-02-2007 661 753 1,84% 5,52%

„Szkło kontaktowe” oglądają głównie kobiety, widzowie powyżej 50 lat, mieszkańcy największych i najmniejszych miast, emeryci oraz osoby z wykształceniem średnim i wyższym. 


ADH %
Płeć Mężczyźni 41,03%

Kobiety 58,97%
Wiek 4- 9 1,94%

10- 15 1,09%

16 - 19 1,75%

20 - 24 2,34%

25 - 29 3,30%

30 - 34 5,12%

35 - 39 5,42%

40 - 44 3,68%

45 - 49 11,73%

50 - 54 13,49%

55 - 59 11,43%

60+ 38,71%
Wlk.miasta Wieś 9,39%

< 50 tys. 29,70%

50-100 tys. 14,11%

100-200 tys. 15,37%

> 200 tys. 31,42%
Zawód Top management 17,45%

Pracownicy szczebla średniego 17,58%

Pracownicy fizyczni i rolnicy 4,19%

Emeryci 50,10%

Inne 10,68%
Wykształcenie Podstawowe 17,94%

Średnie 45,81%

Wyższe 33,24%

Inne 3,02%
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jubileusz 'Szkła kontaktowego', skąd taki sukces?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl