Komisja Etyki Reklamy: spot mrożonej herbaty promuje przemoc rówieśniczą

Reklama marki Fuzetea (Coca-Cola Services) będąca częścią globalnej kampanii “Made of Fusion”, w której chłopiec atakowany jest na szkolnym korytarzu, przedstawia przemoc rówieśniczą. – W przestrzeni reklamy nie powinno być miejsca na akcentowanie przemocy, zwłaszcza w sposób zaprezentowany w skarżonej reklamie  – orzekła Komisja Etyki Reklamy. Producent zapewnił jednak, że reklama nie miała na celu promowania zachowania noszącego znamiona agresji.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Komisja Etyki Reklamy: spot mrożonej herbaty promuje przemoc rówieśniczą

KER zajmowała się skarga konsumenta, przekazaną przez Biuro Rzeczniczki Praw Dziecka. Poprosił on o interwencję w sprawie reklamy napoju Fuzetea, która w jego ocenie pokazuje przemoc w szkole wobec nieletniego i nazywa to „wyzwaniem”. “Nie wyobrażam sobie zastraszania jednych uczniów przez drugich i używania takich sformułowań. Przecież nawet jeżeli przemoc zostanie nazwana innym słowem, nadal będzie przemocą!” – stwierdził autor skargi. 

Przedmiotem skargi była reklama FuzeTea w formie wideo na Facebooku. Przekaz w pierwszej części tłumaczył pochodzenie słowa „fusion”: “Czym jest fusion? To połączenie kontrastów, które zderzają się ze sobą i tworzą coś wyjątkowego. Wyjątkowego jak ty”. 

Bohaterka z deską surfingową w ręce zadaje pytanie: “To ja?” Lektor kontynuuje wypowiedź: “Tak. Ty też jesteś połączeniem marzeń, które realizujesz. Wyzwań, z którymi się mierzysz”. W tym momencie przedstawiona jest scena na szkolnym korytarzu, gdzie jeden z bohaterów jest zastraszany przez pozostałych chłopców. “I przygód, jakie przeżywasz. Dzięki fusion jesteśmy tym, kim jesteśmy”. Następnie pokazano zestawienie trzech scen przedstawionych wcześniej jako „marzenia”, „wyzwania” i „przygody”. “FuzeTea jak ty, składa się z połączeń. Odkryj połączenie smaku herbaty, nuty owoców i ekscytujących ziół. FuzeTea made of fusion”. W ostatniej scenie wskazano na trzy warianty smakowe napoju FuzeTea.

W odpowiedzi na zarzuty polski oddział koncernu Coca-Cola wskazał m.in., że reklama będąca częścią globalnej kampanii „Made of Fusion” od kilku lat była emitowana na wszystkich rynkach zarówno w Europie, jak i na całym świecie i do tej pory odnotowano wyłącznie pozytywny lub neutralny odbiór.

Spółka podkreśliła, że reklama nie miała na celu promowania zachowania noszącego znamiona agresji. Wskazała, że “różnorodność, równość i integracja są w centrum jej wartości, dlatego dystansuje się od wyrazów przemocy i nienawiści oraz stanowczo sprzeciwia się im, jednocześnie wspierając połączenie różnych doświadczeń, kultur i przekonań, które czynią nas unikalnymi jako jednostki”.

Firma podkreśliła też, że kampania w Polsce zakończyła się w maju 2024 roku, reklama telewizyjna nie jest już więc emitowana, a polska wersja językowa została usunięta z internetu. Zapewniono, że zostaną podjęte kroki w celu nieuwzględniania wspomnianej sceny w żadnych innych reklamach emitowanych w przyszłości.

Z przemocą rówieśniczą mierzy się wiele dzieci

W ocenie KER reklama ta narusza Kodeks Etyki Reklamy. W jej przekonaniu “scena, w której chłopiec atakowany jest na szkolnym korytarzu, przedstawia przemoc rówieśniczą. W przestrzeni reklamy nie powinno być miejsca na akcentowanie przemocy, zwłaszcza w sposób zaprezentowany w skarżonej reklamie. Z pewnością jakakolwiek forma przemocy nie powinna być przedstawiana jako ,,wyzwanie” ” – wskazuje Komisja Etyki Reklamy. 

Zdaniem KER taki sposób przedstawienia przemocy rówieśniczej deprecjonuje problem i umniejsza jego powadze. “Wrażenie takie potęguje fakt, że tematyka tego „wyzwania” znajduje się obok treści dotyczących „marzeń” i „przygód”. Z przemocą rówieśniczą mierzy się wiele dzieci i stanowi to niezwykle poważny problem, który niejednokrotnie wymaga interwencji rodziców lub opiekunów. Z pewnością nie powinien być traktowany w kategoriach jakiejkolwiek formy próby czy przełamywania własnych barier” – zauważa Komisja. 

W ocenie Komisja reklama Fuzetea została wykonana z uchybieniem należytej staranności, sprzecznie z dobrymi obyczajami i była prowadzona w braku poczucia odpowiedzialności społecznej. KER podkreśliła, że ukazanie scen przemocy fizycznej i psychicznej może wpływać negatywnie na rozwój dzieci i młodzieży, ich fizyczny i psychiczny dobrostan lub dalszy moralny rozwój.  

Ponieważ spot w polskiej wersji językowej usunięto, poniżej zamieszczamy wideo w wersji niemieckiej:

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?