Koalicja Pacjentów Onkologicznych pisze do Kurskiego: część rekompensaty abonamentowej na kampanię antynowotworową

Zrzeszająca ponad 100 tys. pacjentów Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych wystosowała list otwarty do prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego z propozycją przeznaczenia części pieniędzy z rekompensaty abonamentowej na kilkuletnią kampanię społeczną w mediach publicznych. Miałaby ona być poświęcona pierwotnej i wtórnej profilaktyce nowotworów.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Koalicja Pacjentów Onkologicznych pisze do Kurskiego: część rekompensaty abonamentowej na kampanię antynowotworową
Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. tvp

Sprawa rekompensaty dla mediów publicznych wróciła do Sejmu w czwartek, 13 lutego po tym, jak zablokowali ją senatorowie. Chodzi o kwotę 1,95 mld zł, które - jak ostatecznie przegłosował Sejm - mają trafić do publicznych mediów: Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Teraz ustawa czeka na podpis prezydenta Andrzeja Dudy, a o podziale środków ostatecznie zdecyduje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Głos w sprawie pieniędzy dla mediów publicznych zabrał marszałek Senatu Tomasz Grodzki. Jeszcze przed powtórnym głosowaniem w Sejmie zaproponował przesunięcie całej kwoty rekompensaty na Narodową Strategię Onkologiczną. Pomysł nie przeszedł, lecz opozycja wciąż apeluje, żeby te środki zamiast do mediów publicznych skierować na wsparcie onkologii.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/malgorzata-kidawa-blonska-kontra-andrzej-duda-ws-rekompensata-abonamentowa-1-95-mld-zl-dla-tvp-i-polskie-radio-joanna-lichocka-gest,7170751984821889a ##

Teraz list otwarty do Jacka Kurskiego w sprawie rekompensaty dla mediów publicznych Aleksandra Rudnicka, rzeczniczka prasowa Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych. W imieniu Koalicji zaproponowała, by część tych pieniędzy została przeznaczona na kilkuletnią kampanię społeczną, dotycząca pierwotnej i wtórnej profilaktyki nowotworów.

„MUZYKA kontra RAK. Od disco do opery”

- Powinni ją opracować specjaliści w dziedzinie mediów oraz eksperci zajmujący się profilaktyką nowotworów. Kampania powinna zostać poprzedzona badaniami, które wskażą, jakich powinien być jej charakter, aby osiągnęła określone cele - zwiększenie zgłaszalności na badania przesiewowe i zmianę zachowań prozdrowotnych. Naszym zdaniem prowadzona w tej chwili kampania z budżetu Ministerstwa Zdrowia jest mało rozpoznawalna, niejednorodna, jej przekaz nie dociera do społeczeństwa - czytamy w liście.

Aleksandra Rudnicka przypomina, że pomimo niewielkich pieniędzy, jakimi dysponuje Koalicja, przez cały 2018 prowadziła ogólnopolską kampanię profilaktyczną „Wczesne wykrycie, to życie”. Charytatywnie wspierały ją także gwiazdy TVP: Marta Manowska, Hanna Śleszyńska, Olga Kalicka, Wiktoria Gąsiewska, Ewa Uryga, Olga Szomańska, Maria Pawłowska czy Bartek Szymoniak.

- Jesteśmy przekonani, że artyści ci, jak i inne znane z mediów osoby, wsparłyby kampanię na rzecz profilaktyki nowotworów. Z pewnością włączyłby się w nią pan Zenek Martyniuk i inne gwiazdy disco polo, a także artyści reprezentujący inne style muzyki, np. Pani Małgorzata Walewska. Koncert charytatywny na rzecz chorych na rak „MUZYKA kontra RAK. Od disco do opery” mógłby być jednym z projektów, który chętnie zrealizowalibyśmy z TVP - pisze rzeczniczka PKPO. W liście podaje też inny pomysł:  międzynarodową wyprawę kobiet po leczeniu raka piersi w dorzecze Amazonki, którą  mogłaby sfilmować ekipa TVP, oraz cykliczne edukacyjne programy zdrowotne z udziałem ekspertów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/krrit-deklaruje-analize-11-tys-godzin-programow-w-2020-roku,7170750862407297a ##

Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych zrzesza ponad 100 tysięcy pacjentów onkologicznych w Polsce, skupionych w 50 organizacjach z całego kraju.

1,95 mld zł dla TVP i Polskiego Radia, zarządy będą mogły być większe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy abonamentowej w br. minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, przekaże jednostkom publicznej radiofonii i telewizji skarbowe papiery wartościowe jako rekompensatę z tytułu utraconych w roku 2020 wpływów z opłat abonamentowych z tytułu zwolnień, powiększoną o niewypłaconą w 2019 r. część rekompensaty z tytułu utraconych w latach 2018 i 2019 wpływów abonamentowych, z przeznaczeniem na realizację przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji misji publicznej.

Ostatecznie to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecyduje o podziale środków w drodze uchwały i ustali łączną kwotę rekompensaty (ma na to czas do 31 stycznia 2020 roku). Nie może być ona jednak większa niż wspomniane 1,95 mld zł.

Projekt obejmuje też zmianę ustawy o radiofonii i telewizji zakładającą, że zarządy firm mediów publicznych będą mogły mieć więcej niż trzech członków.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/nik-zbada-finanse-tvp-juliusz-braun-kontrola-jest-bardzo-wskazana,7170761416071297a ##

Nowelizacja wejdzie w życie po podpisaniu przez prezydenta Andrzeja Dudę.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.

I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.

Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.

Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

Wyniki finansowe mediów publicznych

Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu - 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni - 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni - 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł. Wiosną 2019 r. z zarządu spółki odwołano Macieja Staneckiego, a powołano Marzenę Paczuską i Mateusza Matyszkowicza.

Polskie Radio w 2018 r. osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.

W Polskim Radiu dyrektor - redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji - 12 036 zł, rzecznik prasowy - 12 132 zł, redaktor wydawca - 10 545 zł, a spiker-lektor - 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"