Inżynier Google chce zastąpić pliki cookies bezpiecznymi tokenami

Mike West, inżynier pracujący w Google nad rozwojem przeglądarki Chrome zaproponował wprowadzenie w internecie indywidualnych identyfikatorów przesyłających informacje o użytkownikach z wykorzystaniem szyfrowanego protokołu HTTPS. Zdaniem Westa takie rozwiązanie byłoby bezpieczniejsze od wykorzystywanych obecnie standardów i w przyszłości mogłoby zastąpić stosowane dzisiaj szeroko pliki cookies.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Mike West należy do grona programistów i inżynierów IT, którzy uważają że wszechobecne dzisiaj w internecie cookies – fragmenty kodu pozwalające na śledzenie poczynań użytkowników w sieci nie zapewniają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i prywatności.

Swoje uwagi na ten temat West zamieścił w przeznaczonym dla programistów serwisie GitHub proponując jednocześnie własną koncepcję nowego standardu przekazywania danych o użytkownikach internetu w postaci tokenów.

Według koncepcji Westa indywidualne identyfikatory (tokeny) byłyby w pełni kontrolowane przez przeglądarkę, a ich bezpieczeństwo miałoby zapewnić korzystanie z bezpiecznego, wykorzystującego szyfrowanie protokołu HTTPS.

Pomysł zakłada umieszczanie identyfikatora w nagłówku HTTPS i wiązanie go z określoną domeną internetową, a ilość informacji przesyłanych o użytkowniku byłaby z góry określona. Dodatkowo bezpieczeństwo i poufność danych na temat internautów byłyby większe, gdyż informacji nie dałoby się przesłać w formacie tekstowym.

Inżynier Google przekonuje, że zastosowanie zaproponowanego przez niego rozwiązania w znacznym stopniu utrudniłoby śledzenie użytkowników w sieci. A te dane które o nich zostaną zebrane będą bardziej bezpieczne niż stosowane obecnie cookies, które w przyszłości zdaniem Westa mogłyby wyjść z powszechnego użytku.

Ujawniając swoją koncepcję tokenów West zaznacza, że jest to jego prywatna inicjatywa i nie ma nic wspólnego z Google, który w żaden sposób nie rozwija (przynajmniej na razie) tego pomysłu.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day