Koniec Ubera i Taxify w Polsce? Nieoczekiwany projekt Ministerstwa Infrastruktury

Do komisji prawnej Rady Ministrów trafił projekt ustawy o transporcie autorstwa Ministerstwa Infrastruktury. Dodano do niego kilka nowych punktów, których wejście w życie prawdopodobnie ukróci działalność na naszym rynku firm takich jak amerykański Uber czy estoński Taxify.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Prace nad projektem ustawy o transporcie trwały do maja tego roku. Nowe prawo miało uregulować rynek pośredników w przewozach, takich jak np. Uber czy Taxify.

Nieoczekiwanie jednak, 17 października, czyli dzień przed protestami taksówkarzy,  do komisji prawnej Rady Ministrów trafił projekt Ministerstwa Infrastruktury w innym kształcie. Jak wynika z informacji opublikowanych na stronach Rządowego Centrum Legislacji, projekt został rozpatrzony przez Komitet Stały Rady Ministrów na posiedzeniu 4 października.

Projekt został obecnie skierowany do Komisji Prawniczej z prośbą o pilne rozpatrzenie. To ostatni etap przed jego ewentualnym przyjęciem przez Radę Ministrów.

Arkadiusz Pączka, dyrektor Centrum Monitoringu Legislacji w organizacji Pracodawcy RP, w komentarzu dla portalu Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę na potencjalne skutki nowych regulacji - w miastach usługi bowiem mają świadczyć de facto wyłącznie taksówkarze, a pośrednik tylko względem takich podmiotów będzie mógł prowadzić pośrednictwo.

- Projekt wprowadza skuteczne rozwiązania, które realnie uniemożliwią świadczenie innych rodzajów usług przez pośredników - ocenia Pączka. - Jest to zupełna zmiana podejścia, bowiem do tej pory projekt miał mieć na celu jedynie znoszenie barier regulacyjnych i ułatwienia dostępu do rynku, na ten natomiast moment ta wersja blokuje zupełnie inne formy świadczenia usług niż usługi taxi - komentuje ekspert.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uber-dostaje-zgode-na-dzialanie-w-londynie-przez-15-miesiecy ##

Co ma zmienić ustawa o transporcie?

Projekt w nowym kształcie zawiera kilka punktów, których wcześniej w nim nie było. Najważniejszy nakłada na pośrednika przy przewozie osób obowiązek, w sytuacji ubiegania się o licencję, posiadania wpisu do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) albo numeru w KRS.

- Oznacza to, że o licencję na pośrednictwo osób, a w konsekwencji wszystkie czynności dokonywane przez pośrednika, będzie mógł mieć tylko podmiot posiadający jakąś formę obecności na terytorium RP (np. oddział przedsiębiorcy zagranicznego). Niemożliwym będzie więc ubieganie się o licencję przez podmiot zagraniczny prawnie i faktycznie niefunkcjonujący w Polsce - tłumaczy nam Arkadiusz Pączka.

Przepis ten może więc skutecznie zablokować działalność w Polsce aplikacji takich jak Uber i Taxify. Mają one bowiem swoje centra bilingowe ulokowane zagranicą.

Kolejny nowy punkt obejmuje zakaz pośrednictwa przewozów okazjonalnych (projektowany art. 5e). - Powyższy przepis eliminuje w praktyce możliwość pośrednictwa względem jakiegokolwiek innego rodzaju usług niż taxi.  Z praktyki jak i z orzecznictwa wynika bowiem, że nawet przy posiadaniu licencji na przewóz osób samochodem osobowym i tak w większości przypadków tego rodzaju przejazd jest kwalifikowany jako przewóz okazjonalny. Oznacza to, że powyższy przepis uniemożliwia również pośrednictwo względem podmiotów posiadających licencję na przewóz osób samochodem osobowym - komentuje Pączka.

Przewóz okazjonalny do zmiany

Nowa ustawa o transporcie zmieni także warunki tzw. przewozu okazjonalnego. Teraz wystarczy do tego pisemna umowa w lokalu przedsiębiorstwa przed rozpoczęciem usługi przewozu. Ustawodawca chce natomiast dopuścić możliwość jej zawarcia w „postaci elektronicznej, opatrzonej podpisem elektronicznym za pośrednictwem Profilu Zaufanego".

Zdaniem Arkadiusza Pączki, tak sformułowany przepis będzie nie do wyegzekwowania, ponieważ profil zaufany służy zasadniczo tylko organom administracji publicznej, a nie osobom fizycznym lub prawnym. - Powyższa propozycja też oznacza ograniczenie możliwości zawierania umów w formie elektronicznej tylko do sytuacji posiadania podpisu elektronicznego, a więc bardzo zawężająco - dodaje specjalista organizacji Pracodawcy RP.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-warszawie-na-tysiac-mieszkancow-przypada-juz-ponad-900-pojazdow ##

Nowy katalog kar

To nie koniec nowości - Ministerstwo Infrastruktury w nowym projekcie zaprezentowało poszerzony katalog kar za naruszenia ustawy. Jednym z ważniejszych punktów jest możliwość nałożenia na pośrednika przy przewozie osób (tj. firm typu Uber, Taxify), kary pieniężnej 5 tys. do 40 tys. złotych za de facto naruszenie dowolnego przepisu ustawy o transporcie drogowym.

40 tys. zł. będzie grozić za zlecanie przewozu osób podmiotom wykonującym przewóz okazjonalny. Oznacza to karę za zlecenie przewozu każdemu innemu podmiotowi niż taksówka.

Sankcją 2 tys. złotych zostanie obciążony każdy, kto realnie wykonywać będzie jakikolwiek przewóz bez spełniania wymogów dla taxi. - Oznacza to możliwość ukarania jakiekolwiek kierowcy (posiadającego licencję na przewóz osób lub nie, realizującego przewóz okazjonalny lub nie) za niespełnianie wymogów dla taxi takich jak np.: posiadanie zaświadczenia o zdaniu egzaminu w przypadku jego wymagania przez władze lokalne czy brak skazania za określone przestępstwa - tłumaczy Arkadiusz Pączka.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-aplikacje-komunikacyjne-w-polsce_1 ##

iTaxi: nie czujemy się zagrożeni

Jarosław Grabowski, prezes zarządzający iTaxi, aplikacji do zamawiania taksówek, ocenił w rozmowie z naszym portalem, że jego firma nie widzi dla siebie zagrożenia w nowym regulacjach resortu infrastruktury.

- Nie ma wątpliwości, że pojawienie się nowego projektu ustawy o transporcie, który trafił w ostatnią środę do Komisji Prawnej Rady Ministrów, wywołało w branży niemałe zaskoczenie - komentuje Grabowski. - Przeanalizowaliśmy wprowadzone w projekcie zmiany, które obejmują m.in. obowiązek wpisu do CEIDG czy posiadanie numeru w KRS i bacznie obserwujemy rynek. Dla nas najistotniejsze jest jednak to, że nowe przepisy w żaden w sposób nie wpłyną na sposób działalności iTaxi. Jesteśmy zarejestrowani w Polsce i współpracujemy wyłącznie z profesjonalnymi, licencjonowanymi kierowcami. Można więc powiedzieć, że zmiany nas nie dotyczą - ocenia szef iTaxi.

O komentarz poprosiliśmy także przedstawicieli firmy Uber Polska. Do momentu publikacji materiału nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"