SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nikt nie chce kupić tytułów Motor-Presse Polska. Serwisy przestaną działać pod koniec marca

Dziesięć podmiotów było wstępnie zainteresowanych kupnem tytułów Motor-Presse Polska, ale nikt nie złożył oferty na zakup całości portfolio spółki. Nie złożono także ofert w minimalnej cenie na serwisy internetowe wydawcy, nikt nie był zainteresowany tytułami papierowymi - dowiedziały się Wirtualnemedia.pl. Syndyk Łukasz Welcer informuje, że serwisy internetowe spółki będą działać do końca marca, a postępowanie upadłościowe spółki ma zakończyć się w ciągu kilku miesięcy.

W grudniu ub. r. sąd ogłosił upadłość Motor-Presse Polska, wydawcy m.in. polskich edycji „Men’s Health”, „Women’s Health”, „Runner’s World” i „Auto Motor i Sport”. Wcześniej firma bezskutecznie próbowała porozumieć się z wierzycielami. Od pięciu lat jedynym właścicielem Motor-Presse Polska jest prezes firmy Maciej Mizuro, 100 proc. jej udziałów przejął od niemieckiego holdingu Motor Presse Stuttgart.

Wydawnictwo poinformowało na swojej stronie, że styczniowo-lutowe numery magazynów „Men's Health”, „Women's Health”, „Runner's World”, „Auto Motor i Sport” oraz „Motocykl” są ostatnimi w wersji drukowanej. W dalszym ciągu działają serwisy internetowe Motor-Presse Polska jak menshealth.pl, womenshealth.pl, runners-world.pl czy mojeauto.pl.

Spółka chciała sprzedać tytuły ze swojego portfolio. Odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania upadłościowego syndyk Łukasz Welcer planował sprzedać portfolio wydawcy w całości, a w przypadku braku chętnych – pojedyncze serwisy.

- Pomimo uczestnictwa w negocjacjach dziesięciu wstępnie zainteresowanych podmiotów, w wyznaczonym terminie nie złożono ofert na zakup całości portfolio spółki. Nie złożono również zawierających co najmniej cenę minimalną ofert na zakup poszczególnych serwisów. Brak było zainteresowania tytułami papierowymi – mówi Welcer w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

- Ze względu na brak możliwych do przyjęcia ofert, zbliżający się koniec umów licencyjnych oraz konieczność optymalizacji kosztów postępowania upadłościowego podjąłem decyzję o wypowiedzeniu z końcem miesiąca usług kolokacji serwerów niezbędnych do funkcjonowania serwisów – dodaje.

Niemal wszystkie tytuły Motor-Presse Polska wydawane są na licencjach zagranicznych firm: „Men's Health”, „Women's Health”i „Runner's World” - amerykańskiego Hearsta, a „Auto Motor i Sport” i „Motocykl” - niemieckiego Motor Presse Stuttgart.

- Ze względu na zaspokojenie z pomocą środków z FGŚP [Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – red.] większości zobowiązań wobec pracowników, dalsze działania będą skupiać się na likwidacji pozostałych ruchomości i wierzytelności spółki, sporządzeniu listy wierzytelności i zakończeniu postępowania upadłościowego w przeciągu kilku miesięcy – dodaje syndyk przedsiębiorstwa.

- W przypadku pojawienia się poważnie zainteresowanych serwisami podmiotów do zakończenia likwidacji spółki możliwe będzie prowadzenie w tym zakresie rozmów – podkreśla Welcer.

Motor-Press Polska w upadłości

O trudnej sytuacji w Motor-Presse Polska otwarcie napisał jesienią ub.r. Jacek Ociepko, redaktor naczelny „Motocykla”. Magazyn w listopadzie pierwszy raz od wielu lat ukazał się w wersji na dwa miesiące, tak samo planowano kolejny numer pisma.

„Nie ma co ukrywać, że w ostatnich miesiącach nad naszą redakcją zawisły czarne chmury. Wzrost cen druku o 100% w ciągu roku, szalejące ceny benzyny, bez której przecież nie da się testować motocykli, ciągle rosnące koszty wynajmu biura, komputerów oraz życia wymusiły radykalne kroki - wyliczył Ociepko. I dodał: „Teraz musimy zacisnąć pasa i walczyć o przetrwanie. Dziś mogę wam obiecać, że łatwo się nie poddamy. Mam nadzieję, że tak jak przed laty numer łączony pozwolił nam odnieść sukces, tak będzie i tym razem”.

Magazyn „Ciężarówki i Autobusy” z początkiem ub.r. został przekształcony z dwumiesięcznika w kwartalnik. Jego ostatni jak na razie numer był w sprzedaży od lipca do września. Większość magazynów wydawanych przez Motor-Presse Polska zdrożała dwukrotnie w ciągu minionego roku.

Motor-Press Polska przez dwa lata miało 2,5 mln zł straty

Według sprawozdania finansowego Motor-Presse Polska, opublikowanego niedawno w KRS, rok do roku przychody wydawnictwa ze sprzedaży czasopism zwiększyły się z 4,16 do 4,48 mln zł, a z reklam - z 6,32 do 7,15 mln zł. Natomiast wpływy z pozostałych usług skurczyły się z 832,7 do 125,5 tys. zł.

Wzrost przychodów o 4,6 proc. w 2021 roku tylko w niewielkim stopniu zrekompensował spadek z 2020 roku. Wtedy wpływy firmy poszły w dół z 16,95 do 11,33 mln zł, czyli o 33,2 proc.

Ten wzrost był też dużo niższy od dynamiki kosztów rodzajowych Motor-Presse Polska, które w 2021 roku poszły w górę o 15,8 proc. w górę - z 12,57 do 14,56 mln zł. To głównie efekt wzrostu wydatków na usługi obce z 6,34 do 7,07 mln zł, na wynagrodzenia z 4,27 do 5,46 mln zł oraz na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 735,9 do 900,8 tys. zł.

Natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmalały z 831,3 do 724,5 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W konsekwencji strata sprzedażowa Motor-Presse Polska pogłębiła się z 1,25 do 2,79 mln zł. Pozostałe wskaźniki rentowności poprawił wzrost pozostałych wpływów operacyjnych z 404,5 tys. zł do 1,1 mln zł, na który złożył się wzrost wyniku z aktualizacji niefinansowych aktywów trwałych z 27,8 do 264,6 tys. zł i innych wpływów operacyjnych z 376,7 do 819,7 tys. zł.

Do wzrostu w ostatniej statystyce przyczyniło się umorzenie spłaty części pożyczki uzyskanej po wybuchu epidemii od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej (w sprawozdaniu nie wskazano, jaką część umorzono, maksymalnie mogło to być 75 proc.). Spółka otrzymała z tarczy finansowej 1,02 mln zł, ponadto uzyskało dwie znaczące dotacje: 229,3 tys. zł z budżetu Wrocławia oraz 127,1 tys. zł od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Strata operacyjne wydawnictwa pogłębiła się z 881,9 tys. zł do 1,75 mln zł, a strata netto - z 993,2 tys. zł do 1,57 mln zł.

Na poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

Na koniec 2021 roku Motor-Presse Polska na rachunkach bankowych miało 761 tys. zł, wobec 2,37 mln zł rok wcześniej. Wskutek straty kapitał własny firmy zmalał z 3,56 do 1,83 mln zł.

Natomiast wartość aktywów trwałych zwiększyła się z 1,45 do 1,61 mln zł, głównie w efekcie wzrostu inwestycji długoterminowych z 50,1 do 110,1 tys. zł oraz aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego z 744,8 do 896,3 tys. zł.

Wycena wartości niematerialnych i prawnych zmalała natomiast z 567,2 do 520,6 tys. zł, a środków trwałych - z 83,1 do 67 tys. zł.

najnowsze wiadomości

Dołącz do dyskusji: Nikt nie chce kupić tytułów Motor-Presse Polska. Serwisy przestaną działać pod koniec marca

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
Lipton :(
odpowiedź
User
policz sobie
taka szybka analiza obrotów: z zestawienia wszystkich kosztów to najbardziej R/R urosły koszty ogólne zarządu: - o ok. 500 tyś. Dlaczego? Na co to poszło?
odpowiedź
User
Adam
Przecież teraz nawet YouTuber jest w stanie nakręcić materiał o ciężarówce. A i większość portali w necie jest przewartościowanych. Wystarczą trzy kliknięcia, nazwa i 5 studentów do przepisywania artykułów. Świat się zwyczajnie zmienia, i tak jak przez całe życie nie można być dorożkarzem, tak i nie można być dziennikarzem.
odpowiedź