SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koniec z nadużyciami ze strony dostawcy usług telekomunikacyjnych?

Rząd przyjął projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego. Mamybyć lepiej chronieni przed nadużyciami ze strony dostawców usługtelekomunikacyjnych.

Według komunikatu CIR, nowe prawo ma uregulować zasady dotycząceprzesyłania informacji niezamówionych, czyli tzw. spamu. Chodzi oniechciane informacje reklamowe, ale też ideologiczne, polityczne,rozrywkowe iácharytatywne - rozsyłane nie tylko e-mailowo, aleprzekazywane także za pośrednictwem np. telefonu, telefaksu lubwizjofonu.

Projekt nowelizacji przewiduje m.in. że użytkownicy pocztyelektronicznej będą otrzymywali mniej tzw. spamów, czyliniechcianej poczty.

Za rozsyłanie spamu będzie odpowiedzialny ten, kto go rozsyła,zleceniodawca (np. firma, która wykupiła usługę reklamową) i każdy,kto odnosi z tego tytułu korzyści. Przesyłanie niezamówionejkorespondencji nie będzie już wykroczeniem ściganym wyłącznie nawniosek pokrzywdzonego, ale czynem zagrożonym karąadministracyjną.

Za rozsyłanie spamu prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej(UKE) będzie mógł nałożyć kary do 100 tys. zł. Zobowiązany będzieteż do utworzenia ogólnopolskiego punktu przyjmowania zgłoszeń oprzesyłaniu informacji niezamówionych (tzw. spambox), co umożliwimonitorowanie i zwalczanie tego zjawiska. Prezes UKE będziekorzystał z pomocy policji przy zabezpieczaniu elektronicznychdowodów spamu. W zwalczanie spamu mają się włączyć także dostawcyusług internetowych.

Jeden z projektowanych zapisów przewiduje też, że dostawca usługtelekomunikacyjnych będzie miał obowiązek informowania abonentów owszystkich zmianach cen, a przede wszystkim oáobniżkach. Dotychczasinformował tylko oápodwyżkach.

Do wybranej grupy abonentów, np. mających niskie dochody lubszczególne potrzeby społeczne, będą kierowane specjalne pakietycenowe. Oznacza to, że usługi dla tych osób będą mogły byćświadczone poniżej kosztów, ale bez możliwości wyboruoperatora.

Nowe przepisy zakładają też skrócenie z 36 do 4 godzin przerwy wświadczeniu usługi, po przekroczeniu której dostawca będzie musiałwypłacać użytkownikowi odszkodowanie. Konsumenci będą mogli teżotrzymać dwukrotnie wyższe odszkodowanie za niedotrzymanie terminuzawarcia umowy o świadczenie usługi i terminu rozpoczęcia jejświadczenia.

Ponadto projekt nowelizacji przewiduje wydłużenie z roku dodwóch lat okresu, za który abonent może żądać szczegółowego wykazuzrealizowanych usług telekomunikacyjnych. Będzie można teżbezpłatnie ustalić limit miesięcznych wydatków na usługitelekomunikacyjne. Ma to ochronić klienta przed kradzieżą impulsówlub przekroczeniem zaplanowanej kwoty wydatków na połączeniatelefoniczne.

Nowelizacja przewiduje, że wámomencie zawierania umowy zabonentem połączenia z usługami o podwyższonej opłacie (np.audiotele, sms-y w konkursach) zostaną zablokowane. Użytkownik,poinformowany przez dostawcę o cenach tych usług, sam zdecyduje,czy będzie chciał z nich skorzystać i w jakim zakresie.

Dołącz do dyskusji: Koniec z nadużyciami ze strony dostawcy usług telekomunikacyjnych?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl