SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mastercard po 20 latach zmienia logo, nie chce być kojarzony tylko z kartami płatniczymi

Firma Mastercard ogłosiła w czwartek pierwszą od 20 lat zmianę logo. Chce w ten sposób podkreślić, że jest operatorem nie tylko kart płatniczych, ale też innych usług. Projekt nowego znaku przygotowało studio Pentagram z Nowego Jorku.

Article

Nowy projekt zawiera charakterystyczne dla marki dwa koła: czerwone i pomarańczowe, które na siebie zachodzą. Słowo „mastercard” może być umieszczone poniżej tych kół lub z boku, ale nie jest już umiejscowione na tle kół. W nazwie „mastercard” zrezygnowano z wielkich liter „M” i „C”, zastosowano też nowocześniejszą niż dotychczas czcionkę.

- Tą zmianą chcieliśmy podkreślić fakt, że dziś Mastercard to już nie tylko karty płatnicze, ale znacznie więcej usług cyfrowych - powiedział Raja Rajamannar, dyrektor marketingu i komunikacji w firmie.

Zmiany związane z tożsamością marki zostaną uwzględnione we wszystkich produktach, komunikatach i działaniach firmy, począwszy od marki Masterpass jeszcze w tym miesiącu, a następnie Mastercard na jesieni tego roku.

Firma przewiduje, że w niektórych przypadkach logo marki pojawi się bez słowa „mastercard”, bo jak tłumaczy firma -  81 proc. populacji i tak kojarzy firmę z dwoma zachodzącymi na siebie kołami. Rajamannar stwierdził też, że zdecydowana większość konsumentów powinna być w stanie zidentyfikować markę po samym znaku graficznym, a nie po nazwie.

Logo Mastercard w historii tej firmy (od 1966 roku) zmieniane było dotychczas pięć razy: w 1968, 1979, 1990, 1996 i teraz.

Nowy logotyp marki to pierwszy etap ewolucji tożsamości Mastercard. Docelowo ma ona być uproszczona, unowocześniona i zoptymalizowana pod kątem coraz bardziej cyfrowego świata. Firma stopniowo wprowadzi przyszłościowy, elegancki i globalny wizerunek marki do wszystkich punktów płatniczych na całym świecie.

Nad nowym logo Mastercard pracowało studio projektowe Pentagram z Nowego Jorku.

Firma ma obecnie 2,2 mld kart płatniczych na całym świecie. W ostatnich miesiącach rozszerzyła swoją ofertę m.in. o funkcję Selfie Pay, która w płatnościach mobilnych wykorzystuje tzw. hasła biometryczne. W ub.r. współpracowała przy projekcie torebki, którą można wykorzystać do zakupu towarów.

- Istnieją logotypy tak mocno wpisane w naszą codzienność, że zapominamy, jak bardzo niektóre z nich potrzebują zmiany. Kierunek redesignu logotypu MasterCard to minimalizm, odnalezienie w, znanej każdemu formie wizualnej, jej cech podstawowych. Łatwo przy takiej okazji posunąć się za daleko, na szczęście projektanci z Pentagrama wykazali się wyjątkową powściągliwością i pokorą wobec nowego projektu. Usunięcie imitujących trzeci kolor pasków z części wspólnej okręgów, stanowi właściwy i oczywisty krok na drodze do minimalizmu. Kojarzyły się one ze wspaniałymi de facto, ale należącymi do poprzednich epok, logotypami Saula Bassa. Dopiero po odsunięciu typografii poza logo i pozbyciu się staromodnego detalu, widać z jak mocnym symbolem mamy do czynienia – analizuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Paweł Dunia, head of design w agencji Artegence. - Dwa nachodzące na siebie koła wyraźnie jaśnieją i skupiają na sobie uwagę w każdej aplikacji. Logo Mastercard świetnie broni się także w najbardziej typowym kontekście, w otoczeniu znaków konkurencji - z łatwością je dominuje - dodaje.

- Nowa typografia może wydawać się banalna, w końcu geometryczny sans jest teraz wszędzie. Czy jednak warto byłoby walczyć jej oryginalnością z siłą oddziaływania znaku graficznego? Górę bierze konsekwencja - kształty liter powtarzają okręgi znaku. Projektanci nadali - i słusznie - liternictwu rolę wyraźnie drugoplanową. Żyjemy w czasach przekazu wizualnego, co ludzie z Mastercard i Pentagram wyraźnie rozumieją. Podsumowując: Pentagram i Mastercard zrobiły dobrą robotę - ocenia Paweł Dunia.

Przy okazji ujawnienia nowego logo Mastercard ujawnił, że rozszerza program Masterpass obecnie używany w ponad 5 mln gospodarstw w 77 krajach. Usługa umożliwi konsumentom dokonywanie szybkich, łatwych i bezpiecznych płatności cyfrowych za pośrednictwem znanej im i zaufanej instytucji finansowej, za pomocą dowolnego urządzenia i w dowolnym kanale - przez internet, w aplikacji lub w tradycyjnym sklepie.

Pierwsze wdrożenia rozwiązań dostępnych dzięki rozszerzonej usłudze Masterpass rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu u wydawców kart w Stanach Zjednoczonych. Do końca 2016 r. konwergentne rozwiązanie Masterpass zostanie wprowadzone na pierwszych rynkach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Globalne wdrażanie rozszerzonej usługi Masterpass w Ameryce Północnej, Europie, Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz na Dalekim Wschodzie będzie kontynuowane w 2017 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Mastercard po 20 latach zmienia logo, nie chce być kojarzony tylko z kartami płatniczymi

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sammler
> Nowy logotyp marki to pierwszy etap ewolucji tożsamości Mastercard

Wy to piszecie na serio? Naprawdę wierzycie w to, że przeciętny człowiek nie tylko że zauważy tę zmianę, ale jeszcze w takim duchu ją zinterpretuje? Typowe PR-olenie :)
21 9
odpowiedź
User
jerz_Jeży
Niech jeszcze zmienią nazwę, bo "Card" zdecydowanie kojarzy się z kartami płatniczymi.

Zdecydowanie nie pojmuję tego upraszczania logotypów na siłę. Taka nowomoda...
26 9
odpowiedź
User
janusz cebulak
Bezduszna korporacja nigdy nie będzie bliska zwykłym ludziom. Zresztą ten przypadek ledwie kosmetycznej zmiany logotypu i robienie wokół niej absurdalnej otoczki pokazuje dobitnie jak bardzo zakłamany i wydumany jest świat wielkiego biznesu i tej nieco mniejszej reklamy.
15 9
odpowiedź
User
słuchacz
Raczej chodziło tylko o wyciągnięcie kasy ze spółki, pewnie ten nowy logotyp kosztował kilkadziesiąt milionów , ale kasa musi przepływać
11 9
odpowiedź
User
reklamiarz
Raczej chodziło tylko o wyciągnięcie kasy ze spółki, pewnie ten nowy logotyp kosztował kilkadziesiąt milionów , ale kasa musi przepływać

Kilkadziesiąt milionów za logo, w jakim świecie Ty żyjesz? Na WM nie ma tej informacji, no bo po co, ale gdzie indziej czytałem, że agencja dostała równą bańkę, co i tak jest obecnie sporą kwotą jak za coś takiego. Świat dzisiejszej reklamy jest obecnie strasznie niedoszacowany, w imię korporacyjnej optymalizacji. I to niestety coraz bardziej widać...
8 9
odpowiedź