SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mastercard po 20 latach zmienia logo, nie chce być kojarzony tylko z kartami płatniczymi

Firma Mastercard ogłosiła w czwartek pierwszą od 20 lat zmianę logo. Chce w ten sposób podkreślić, że jest operatorem nie tylko kart płatniczych, ale też innych usług. Projekt nowego znaku przygotowało studio Pentagram z Nowego Jorku.

Nowy projekt zawiera charakterystyczne dla marki dwa koła: czerwone i pomarańczowe, które na siebie zachodzą. Słowo „mastercard” może być umieszczone poniżej tych kół lub z boku, ale nie jest już umiejscowione na tle kół. W nazwie „mastercard” zrezygnowano z wielkich liter „M” i „C”, zastosowano też nowocześniejszą niż dotychczas czcionkę.

- Tą zmianą chcieliśmy podkreślić fakt, że dziś Mastercard to już nie tylko karty płatnicze, ale znacznie więcej usług cyfrowych - powiedział Raja Rajamannar, dyrektor marketingu i komunikacji w firmie.

Zmiany związane z tożsamością marki zostaną uwzględnione we wszystkich produktach, komunikatach i działaniach firmy, począwszy od marki Masterpass jeszcze w tym miesiącu, a następnie Mastercard na jesieni tego roku.

Firma przewiduje, że w niektórych przypadkach logo marki pojawi się bez słowa „mastercard”, bo jak tłumaczy firma -  81 proc. populacji i tak kojarzy firmę z dwoma zachodzącymi na siebie kołami. Rajamannar stwierdził też, że zdecydowana większość konsumentów powinna być w stanie zidentyfikować markę po samym znaku graficznym, a nie po nazwie.

Logo Mastercard w historii tej firmy (od 1966 roku) zmieniane było dotychczas pięć razy: w 1968, 1979, 1990, 1996 i teraz.

Nowy logotyp marki to pierwszy etap ewolucji tożsamości Mastercard. Docelowo ma ona być uproszczona, unowocześniona i zoptymalizowana pod kątem coraz bardziej cyfrowego świata. Firma stopniowo wprowadzi przyszłościowy, elegancki i globalny wizerunek marki do wszystkich punktów płatniczych na całym świecie.

Nad nowym logo Mastercard pracowało studio projektowe Pentagram z Nowego Jorku.

Firma ma obecnie 2,2 mld kart płatniczych na całym świecie. W ostatnich miesiącach rozszerzyła swoją ofertę m.in. o funkcję Selfie Pay, która w płatnościach mobilnych wykorzystuje tzw. hasła biometryczne. W ub.r. współpracowała przy projekcie torebki, którą można wykorzystać do zakupu towarów.

- Istnieją logotypy tak mocno wpisane w naszą codzienność, że zapominamy, jak bardzo niektóre z nich potrzebują zmiany. Kierunek redesignu logotypu MasterCard to minimalizm, odnalezienie w, znanej każdemu formie wizualnej, jej cech podstawowych. Łatwo przy takiej okazji posunąć się za daleko, na szczęście projektanci z Pentagrama wykazali się wyjątkową powściągliwością i pokorą wobec nowego projektu. Usunięcie imitujących trzeci kolor pasków z części wspólnej okręgów, stanowi właściwy i oczywisty krok na drodze do minimalizmu. Kojarzyły się one ze wspaniałymi de facto, ale należącymi do poprzednich epok, logotypami Saula Bassa. Dopiero po odsunięciu typografii poza logo i pozbyciu się staromodnego detalu, widać z jak mocnym symbolem mamy do czynienia – analizuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Paweł Dunia, head of design w agencji Artegence. - Dwa nachodzące na siebie koła wyraźnie jaśnieją i skupiają na sobie uwagę w każdej aplikacji. Logo Mastercard świetnie broni się także w najbardziej typowym kontekście, w otoczeniu znaków konkurencji - z łatwością je dominuje - dodaje.

- Nowa typografia może wydawać się banalna, w końcu geometryczny sans jest teraz wszędzie. Czy jednak warto byłoby walczyć jej oryginalnością z siłą oddziaływania znaku graficznego? Górę bierze konsekwencja - kształty liter powtarzają okręgi znaku. Projektanci nadali - i słusznie - liternictwu rolę wyraźnie drugoplanową. Żyjemy w czasach przekazu wizualnego, co ludzie z Mastercard i Pentagram wyraźnie rozumieją. Podsumowując: Pentagram i Mastercard zrobiły dobrą robotę - ocenia Paweł Dunia.

Przy okazji ujawnienia nowego logo Mastercard ujawnił, że rozszerza program Masterpass obecnie używany w ponad 5 mln gospodarstw w 77 krajach. Usługa umożliwi konsumentom dokonywanie szybkich, łatwych i bezpiecznych płatności cyfrowych za pośrednictwem znanej im i zaufanej instytucji finansowej, za pomocą dowolnego urządzenia i w dowolnym kanale - przez internet, w aplikacji lub w tradycyjnym sklepie.

Pierwsze wdrożenia rozwiązań dostępnych dzięki rozszerzonej usłudze Masterpass rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu u wydawców kart w Stanach Zjednoczonych. Do końca 2016 r. konwergentne rozwiązanie Masterpass zostanie wprowadzone na pierwszych rynkach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Globalne wdrażanie rozszerzonej usługi Masterpass w Ameryce Północnej, Europie, Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz na Dalekim Wschodzie będzie kontynuowane w 2017 roku.

Dołącz do dyskusji: Mastercard po 20 latach zmienia logo, nie chce być kojarzony tylko z kartami płatniczymi

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sammler
> Nowy logotyp marki to pierwszy etap ewolucji tożsamości Mastercard

Wy to piszecie na serio? Naprawdę wierzycie w to, że przeciętny człowiek nie tylko że zauważy tę zmianę, ale jeszcze w takim duchu ją zinterpretuje? Typowe PR-olenie :)
odpowiedź
User
jerz_Jeży
Niech jeszcze zmienią nazwę, bo "Card" zdecydowanie kojarzy się z kartami płatniczymi.

Zdecydowanie nie pojmuję tego upraszczania logotypów na siłę. Taka nowomoda...
odpowiedź
User
janusz cebulak
Bezduszna korporacja nigdy nie będzie bliska zwykłym ludziom. Zresztą ten przypadek ledwie kosmetycznej zmiany logotypu i robienie wokół niej absurdalnej otoczki pokazuje dobitnie jak bardzo zakłamany i wydumany jest świat wielkiego biznesu i tej nieco mniejszej reklamy.
odpowiedź