SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Michał Rachoń i Krystian Krawiel wracają do „Woronicza 17” i „Minęła 20” w TVP Info

Po miesięcznej przerwie Michał Rachoń znów będzie gospodarzem programów „Woronicza 17” i „Minęła 20” w TVP Info. Wydawcą wydań prowadzonych przez Rachonia tak jak wcześniej będzie natomiast Krystian Krawiel.

Michał Rachoń, fot. TVP Info Article

W sobotę po południu Michał Rachoń zamieścił na Twitterze sondę, gdzie można głosować na tematy, które w pierwszej kolejności będą omawiane w niedzielę w „Woronicza 17”. Wcześniej dziennikarz regularnie zapowiadał w ten sposób kolejne wydania programu.

Według serwisu Niezalezna.pl, związanego z „Gazetą Polską”, z którą Rachoń współpracuje jak felietonista, oprócz dziennikarza do pracy w TVP Info wraca wydawca Krystian Krawiel. Poprzednio Michał Rachoń prowadził „Woronicza 17” 30 grudnia ub.r.

Rachoń i Krawiel zawieszeni po karykaturze o WOŚP w „Minęła 20”

Michał Rachoń i Krystian Krawiel zostali zawieszeni w pracy po tym, jak 10 stycznia w „Minęła 20” (tamto wydanie prowadził Rachoń, a wydawcą był Krawiel) wyemitowano animację autorstwa Barbary Pieli mającą obśmiewać Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. W filmiku Jerzy Owsiak został przedstawiony jako nakręcana pacynka powtarzająca „hej, siema”, a większość pieniędzy ze zbiórki trafia do worków przygotowanych przez Hannę Gronkiewicz-Waltz. Zarówno Owsiak, jak i Gronkiewicz-Waltz po kilkunastu dniach zapowiedzieli pozwanie TVP za naruszenie dóbr osobistych.

Zaraz po emisji animacji zwrócono też uwagę, że pojawia się w niej przeróbka banknotu 200-złotowego - z gwiazdą Dawida i wizerunkiem Lecha Kaczyńskiego. Niektórzy zarzucili autorce antysemityzm, Barbara Piela przekonywała, że to mało znaczący przypadek.

Jednak dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Jarosław Olechowski przychylił się do ocen, że taki symbol nosi znamiona antysemityzmu. 11 stycznia Olechowski poinformował, że szefostwo TAI „stanowczo potępia powielanie antysemickich stereotypów”, a za emisję animacji zawieszono wydawcę „Minęła 20”.

Na filmik Barbary Pieli skierowano ponad 30 skarg do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Pismo do KRRiT w tej sprawie skierował również Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Poprosił o przeanalizowanie filmiku, zwracając uwagę, że może on mieć wydźwięk antysemicki, szerzyć nienawiść oraz bezpodstawnie sugerować, że środki zebrane przez WOŚP są defraudowane.

Apele o przywrócenie Michała Rachonia do TVP Info

W drugiej połowie lutego pojawiło się kilka apeli o przywrócenie Michała Rachonia i Krystiana Krawiela do pracy w TVP Info. Jako pierwsze zwróciło się o to do władz telewizji publicznej Centrum Monitoringu Wolności Prasy działające przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich.

Według organizacji filmik o WOŚP nie może być przyczyną takiej kary wobec dziennikarzy. - Animacja, która stała się przyczyną tak dokuczliwej dla dziennikarzy kary, jest bowiem satyrą polityczną, posługuje się więc środkami wyrazu charakterystycznymi dla tego rodzaju gatunku wypowiedzi publicznej i ocenianie jej wymowy wg kryteriów dziennikarskiej publicystyki jest błędem. Tak opresyjne dyscyplinowanie dziennikarzy psuje debatę publiczną i może zagrażać realizacji zasady wolności słowa - stwierdziło CMWP.

Podpisy pod apelem o przywróceniem Rachonia i Krawiela do pracy zaczęli też zbierać byli działacze opozycji antykomunistycznej, m.in. Joanna i Andrzej Gwiazdowie, Ryszard Majdzik i Krzysztof Wyszkowski. - Uznajemy odsunięcie ich od pełnienia obowiązków za niesprawiedliwą i nieuzasadnioną sankcję godzącą w swobodę wypowiedzi - ocenili w liście do władz TVP.

Internetową petycję w tej sprawie ogłosił również serwis Niezalezna.pl. - Nie możemy bierni przyglądać się sytuacji, w której uczciwy, rzetelny dziennikarz, laureat Nagrody Głównej Wolności Słowa za odważne przeciwstawienie się zmowie milczenia mediów podczas zeznań prezydenta Bronisława Komorowskiego, jest w wolnej Rzeczypospolitej karany za przeciwstawianie się kłamstwu i manipulacji - podkreślono w liście otwartym. Szybko poparło go kilkadziesiąt tysięcy internautów.

Rachoń w TVP Info od trzech lat

W ostatnich tygodniach, pod nieobecność Michała Rachonia, „Woronicza 17” prowadzili na zmianę Krzysztof Ziemiec i Adrian Klarenbach.

Michał Rachoń w tym tygodniu wróci też do „Minęła 20”. Na zmianę z Krzysztofem Ziemcem będzie ponownie prowadził program TVP INFO. Dziennikarz prowadził zazwyczaj dwa wydania tygodniowo tego programu.

W czasie przerwy w pracy w TVP Info Rachoń bez zmian współpracował z Polskim Radiem 24, w którym raz w tygodniu prowadzi poranne pasmo publicystyczne.

Michał Rachoń dołączył do zespołu TVP Info na początku 2016 roku, przeszedł z Telewizji Republika. Do „Woronicza 17” i prowadzonych przez siebie wydań „Minęła 20” wprowadził niestandardowe elementy, m.in. przegląd memów internetowych, kilkuminutowe komentarze na początku „Minęła 20” kończone stwierdzeniem „Jedziemy1” oraz animacje Barbary Pieli, a pod koniec ub.r. - rockowe klasyki jako przerywniki muzyczne.

Wiosną ub.r. w czwartki w „Minęła 20” stałym gościem zaczął być Wojciech Cejrowski, a w środy - Jan Pietrzak. Cejrowski zniknął z programu z końcem listopada, po tym jak w czasie rozmowy z Rachoniem spalił flagę Unii Europejskiej (nie pokazano tego w TVP Info, natomiast podróżnik pochwalił się tym na YouTubie). Prezes TVP Jacek Kurski nazwał to „infantylnym performancem” i „antypolską prowokacją” Jednocześnie Cejrowski mocno skrytykował prezesa PiS za to, że nie doprowadził do zaostrzenia przepisów antyaborcyjnych. Wojciech Cejrowski miał wrócić do „Minęła 20” w styczniu, ale to nie nastąpiło.

Według danych Nielsen Audience Measurement w styczniu br. średnia oglądalność minutowa TVP Info wynosiła 255 191 widzów (3 proc. mniej niż rok wcześniej), co dało 3,53 proc. udziału w rynku oglądalności.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Michał Rachoń i Krystian Krawiel wracają do „Woronicza 17” i „Minęła 20” w TVP Info

39 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
arecki64
Dramat
odpowiedź
User
widz555
Władza w potrzebie, wszystkie ręce na pokład.
64 28
odpowiedź
User
Waldek75g
Fuji nim niech dycha nie oglądam TVP INFO
44 31
odpowiedź
User
tragedia
O nie, tylko nie to.
odpowiedź
User
Szkoda
Szkoda, że wraca prymitywny infotainment w Minęła 20. Prawie miesiąc spokoju. I to żałosne „Jedziemy!”
92 38
odpowiedź