SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mniej skarg na przewoźników lotniczych

Ponad 1000 spraw i skarg pasażerskich wpłynęło w 2009 r. do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

Mniej skarg na przewoźników lotniczych

Najczęściej pasażerowie skarżyli się na odwołanie lotów (538 skarg) oraz odmowę przyjęcia pasażerów na pokład samolotów (72 skargi).

428 skarg dotyczyło przewoźników niskokosztowych i czarterowych, a 288 przewoźników tradycyjnych.

W porównaniu do roku 2008 nastąpił wyraźny spadek liczby skarg (w 2008 r. było ich 1538). Główną przyczyną ich mniejszej ilości była stagnacja obserwowana na rynku lotniczym. Z jednej strony spowodowało to zmniejszenie liczby pasażerów korzystających z transportu lotniczego, z drugiej natomiast mniejsze obciążenie floty i infrastruktury pozwoliło przewoźnikom na większą regularność wykonywanych lotów.

Ponadto w 2009 r. wszczęto procedurę upadłościową w stosunku do szeregu przewoźników (Centralwings, LTE, Volare) obsługujących loty z polskich portów.

Skargi i zapytania dotyczące naruszenia przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004 w roku 2009
Sprawy wymagające wszczęcia postępowania administracyjnego odwołania lotów 538
 opóźnienia lotów 63
 odmowy przyjęcia na pokład 72
 pozostałe 43
Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień 319
Ogółem 1035


W 2009 roku Komisja Ochrony Praw Pasażerów nałożyła łącznie 127 kar pieniężnych na przewoźników lotniczych za naruszenie przepisów dotyczących praw pasażerów (rozporządzenie 261/2004/WE). Najczęściej kary nakładane były za niewypłacenie pasażerom odszkodowań, niezapewnienie opieki na lotnisku oraz brak informacji o prawach przysługujących pasażerom.

W 2009 roku kara minimalna wynosiła 200 zł, natomiast kara maksymalna wynosiła 4000 zł. Komisja może ukarać przewoźnika lotniczego jednorazowo karą maksymalną w wysokości 4800zł. 

Komisja Ochrony Praw Pasażerów w roku 2009 nałożyła kary, na łączną kwotę 143400 zł.

Dodatkowo w 2009 r. pracownicy Komisji Ochrony Praw Pasażerów przeprowadzili 16 kontroli na 6 lotniskach w Polsce (Warszawa, Łódź, Bydgoszcz, Gdańsk, Poznań i Rzeszów). Sprawdzali, czy na stanowiskach odpraw znajdują się, wskazane w przepisach prawnych, informacje o prawach pasażerów. Kontroli podlegali wybrani przewoźnicy wykonujący przewozy regularne, w tym przewoźnicy niskokosztowi. Ponadto, zarządzającym lotniskami oraz przedstawicielom przewoźników lotniczych przekazano plakaty przygotowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego informujące o podstawowych prawach pasażera w sytuacji odwołań lotów, opóźnień  i odmowy przyjęcia na pokład. W trakcie niektórych kontroli stwierdzono brak wymaganych informacji, w wyniku czego Prezes Urzędu wydał decyzje administracyjne stwierdzające naruszenia przepisów rozporządzenia i nakazujące niezwłoczne  ich usunięcie. Zalecenia ULC zostały już zrealizowane.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Mniej skarg na przewoźników lotniczych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl