SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Na Wirtualnej Polsce 300 tekstów fikcyjnych dziennikarzy. Zachwalano firmy państwowe i prywatne

Przez półtora roku w Wirtualnej Polsce i należącym do niej serwisie gospodarczym Money.pl zamieszczono ok. 300 artykułów opatrzonych nazwiskami fikcyjnych dziennikarzy. W wielu tekstach chwalono wybrane firmy - zarówno państwowe, jak i prywatne.

Niektóre teksty Krzysztofa Suwarta na Money.pl Article

W minioną środę na OKO.press opisano, że redakcja Wirtualnej Polski jest bardzo przychylnie nastawiona do Ministerstwa Sprawiedliwości, szefa tego resortu Zbigniewa Ziobrę i jego najbliższych współpracowników. Według anonimowych dziennikarzy Wirtualnej Polski (byłych i obecnych), na których powołuje się OKO.press, krytyczne teksty o tym ministerstwie są mało eksponowane na WP.pl albo w ogóle się nie ukazują, o czym miał mówić podwładnym Tomasz Machała, redaktor naczelny i wiceprezes Wirtualna Polska Media ds. wydawniczych.

Ponadto niektóre artykuły miały być przez dziennikarzy konsultowane z przedstawicielami resortu sprawiedliwości. Dziennikarz OKO.press zauważył też, że teksty przychylne temu ministerstwu, a także niektórym innym instytucjom, firmom i politykom, były opatrywane nazwiskami kilku fikcyjnych dziennikarzy (Krzysztof Suwart, Krzysztof Major). Teksty tych artykułów pojawiały się zarówno w dziale informacyjnym WP.pl, jak też serwisach gospodarczych WP Finanse i Money.pl.

Szumlewicz: fikcyjny dziennikarz chwalił władze PPL, a krytykował związkowców

W miniony piątek Piotr Szumlewicz, przewodniczący Związkowej Alternatywy i redaktor naczelny „Magazynu Dialogu Społecznego Fakty”, zwrócił uwagę, że teksty opatrywane nazwiskiem Krzysztof Suwart dotyczyły nie tylko resortu sprawiedliwości i jego kluczowych polityków.

Szumlewicz wyliczył serię testów Suwarta na Money.pl dotyczących spółek zarządzających najbardziej znanymi lotniskami w Polsce. 1 sierpnia ub.r. w serwisie ukazał się artykuł „Bez kominów płacowych. PPL (Państwowe Porty Lotnicze - przyp.) wprowadza nowoczesne zasady wynagradzania”.

- W sierpniu ubiegłego roku przesłałem do redakcji money.pl (część wp.pl) pismo z prośbą o sprostowanie pełnego przekłamań i manipulacji tekstu, podpisanego nazwiskiem Suwart. Wtedy właśnie prezes Państwowych Portów Lotniczych, Mariusz Szpikowski wręczał wypowiedzenia wymieniające ponad 90 proc. załogi Państwowych Portów Lotniczych, narażając Lotnisko im. Fryderyka Chopina na paraliż. Wtedy też protestowało wielu pracowników firmy, w tym część związków zawodowych, wskazując, że rozwiązania proponowane przez prezesa doprowadzą do znacznej obniżki płac dużej części załogi i pozwolą na arbitralność w przyznawaniu premii  - skomentował to Piotr Szumlewicz.

Na początku października opublikowano tekst Suwarta zatytułowany „PPL z rosnącymi zyskami i premiami. Bonusy dla pracowników to kilkanaście tysięcy złotych”, w połowie listopada artykuł z tytułem „Przeciętna pensja w tej firmie nie robi na nikim wrażenia. W planach kolejne podwyżki” i początkiem: „Przeciętna płaca w Portach Lotniczych to około 11 tys. zł brutto (wliczając do tego nagrody i premie. W przyszłym roku fundusz płac ma wzrosnąć o kolejne 6,6 mln zł”, a w połowie grudnia tekst z tytułem „Spór o nagrody w Portach Lotniczych. Miliony złotych czekają na wypłatę” i początkiem: „Przedsiębiorstwo ma na ten cel zarezerwowane ponad 28 mln zł, ale związki zawodowe dotąd nie podpisały się pod projektem porozumienia z pracodawcą. A to uniemożliwia wypłatę pieniędzy dla pracowników”.

- Nie dowiadujemy się nic o antyzwiązkowych działaniach prezesa, o olbrzymich dysproporcjach w wysokości nagród, o masowych zwolnieniach dyscyplinarnych w firmie. Oczywiście nie ma też w artykule ani jednego cytatu osób krytycznego wobec polityki firmy - wyliczył Szumlewicz.

Lotnisko w Radomiu i CPK konieczne, w Modlinie „szastanie groszem z podatków”

Szef Związkowej Alternatywy zauważył też mocno przychylne teksty Krzysztofa Suwarta na Money.pl o lotnisku w Radomiu. Sporo o ich wymowie mówią same tytuły: „„Lotnisko w Warszawie się zatka. Radom to jedyne rozwiązanie”, „Radom dołącza do pierwszej ligi przewozów lotniczych. Port przyjmie największe samoloty”, „Port lotniczy w Radomiu to konieczność. Czy będzie opóźnienie? Wszystko zależy od jednej decyzji” oraz „Lotnisko Chopina osiągnęło kres możliwości. Stolicę może uratować Radom”. W części z tych tekstów wypowiadał się prezes PPL Mariusz Szpikowski.

W podobnym tonie są tytuły artykułów o CPK: „Centralny Port Komunikacyjny może napędzić polską gospodarkę. Na świecie już tak się dzieje” (na początku czytamy: „150 tys. miejsc pracy, wzrost PKB i kilka miliardów złotych w budżecie państwa. Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko szansa dla polskiego lotnictwa. To przede wszystkim gigantyczna inwestycja infrastrukturalna, która się zwróci”) oraz „CPK jak budowa przedwojennej Gdyni. Oba przedsięwzięcia początkowo budziły kontrowersje” („Centralny Port Komunikacyjny ma być dla współczesnej polskiej gospodarki niczym budowa portu morskiego w Gdyni wraz z kolejową magistralą węglową i Centralnym Okręgiem Przemysłowym w przedwojennej Polsce. To, co łączy te inwestycje, to… śmiałe plany i brak wiary niektórych, że budowa ma sens i będzie impulsem rozwojowym dla całej Polski”).

Za to lotniska w Modlinie dotyczy tekst Krzysztofa Suwarta z czerwca ub.r. zatytułowany „Nieustająca pomoc publiczna. Szastanie groszem z podatków”. - Bez kroplówki z publicznych pieniędzy port lotniczy w Modlinie nie będzie mógł w tym roku normalnie funkcjonować. I nie ma widoków, aby w kolejnych kilku latach lotnisko uzyskało niezależność finansową - czytamy na początku artykułu.

- Wygląda więc na to, że niezależnie od tego, czy Krzysztof Suwart istnieje, czy nie, artykuły podpisane jego nazwiskiem o polskim transporcie lotniczym są najgorszym rodzajem propagandy, przypominającym poziomem telewizję publiczną. Bez cienia żenady promowano w nich pomysły budzące wśród ekspertów co najmniej kontrowersje i zamykano oczy na łamanie praw pracowniczych - ocenił Piotr Szumlewicz.

300 tekstów fikcyjnych dziennikarzy, Suwart często o PPK i PZU

Portal Wirtualnemedia.pl sprawdził, że w Wirtualnej Polsce (w działach WP Finanse i WP Wiadomości) i na Money.pl od drugiej połowy 2018 roku zamieszczono prawie 300 tekstów opatrzonych fikcyjnymi nazwiskami dwóch dziennikarzy: Krzysztofa Suwarta, i Krzysztofa Majora.

W pierwszej wersji tego tekstu napisaliśmy o ok. 400 takich artykułach, a do grona fikcyjnych dziennikarzy mylnie zaliczyliśmy Konrada Wojciechowskiego. Zasugerowaliśmy się artykułem OKO.press, w którym Wojciechowskiego wymieniono wśród fikcyjnych dziennikarzy WP. Przepraszamy za ten błąd, oczywiście przede wszystkim Konrada Wojciechowskiego.

Jeśli chodzi o teksty fikcyjnych dziennikarzy Wirtualnej Polski, to zdecydowanie najwięcej przypadło na to pierwsze nazwisko - jest ono przy ok. 210 tekstów na Money.pl, ok. 60 na WP Finanse i ponad 40 na WP Wiadomości. W tym ostatnim wiele artykułów Suwarta dotyczyło bieżących wydarzeń gospodarczych i politycznych (chwalono m.in. niektóre działania Mateusza Morawieckiego i Zbigniewa Ziobro).

W mocno pozytywnym tonie opisano też m.in. przejęcie jesienią 2018 roku przez Polski Fundusz Rozwoju Polskich Kolei Linowych („Zakup akcji przez Polski Fundusz Rozwoju, to kolejna inwestycja w polską gospodarkę. Fundusz już wcześniej odzyskał na rzecz naszego kraju kluczowy bank, firmę produkującą nowoczesne autobusy jak i tabor kolejowy” - stwierdzono), przygotowania CPK (teksty zatytułowane: „CPK po roku. Podsumowanie przygotowań do budowy nowego lotniska między Warszawą i Łodzią”, „Szybciej, chociaż dalej: 37 kilometrów w kwadrans. Do CPK dojedziesz w lepszym czasie niż na Lotnisko Chopina” i „Pasażerów wystarczy dla wszystkich. Na rynku jest miejsce i dla CPK, i dla lotnisk regionalnych”).

W jego tekstach chwalono też e-papierosy („Miliard ludzi na całym świecie pali papierosy. W Polsce nałóg ten dotyka co czwartą osobę. Palacze świadomi ryzyka coraz częściej sięgają po alternatywne wyroby tytoniowe”) i serwis Carfree.pl („Sprawdźmy więc jak wygląda to w przypadku Carfree - opinie klientów, które możemy znaleźć w sieci są bardzo pozytywne. Klienci doceniają przede wszystkim wygodę jaką daje internet. Dzięki temu będąc w podróży nie muszą martwić się o to, czy znajdą auto, które będzie odpowiadało ich potrzebom”). Skrytykowano natomiast związkowców w państwowej spółce Enea („Czy związek zawodowy Synergia działający w spółce Enea SA chciał uniemożliwić wybór nowych członków rady nadzorczej tej spółki, a tym samym uniemożliwić lub utrudniać jej codzienne funkcjonowanie? Tak twierdzi poseł PiS Tadeusz Dziuba i w interpelacji informuje o tym ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego”).

Dużo więcej tekstów Krzysztofa Suwarta o konkretnych firmach i usługach zamieszczono Money.pl. Przykładowo w grudniu ub.r. w ciągu kilku dni pojawiły się trzy artykuły o Pracowniczych Planach Kapitałowych: „Sprawdź, jak przygotować się na PPK. Od stycznia także w mniejszych firmach”, „Pracownicze Plany Kapitałowe coraz popularniejsze. Ponad milion Polaków wybrało PPK” oraz „PZU przekonało pracodawców do PPK. Co czwarty wybrał największego ubezpieczyciela”. Natomiast w połowie listopada zamieszczono artykuły: „Pracownicze Plany Kapitałowe to nie tylko oszczędzanie. Pracownicy mogą liczyć na dodatkowe benefity” i „Przedsiębiorco, zostało tylko kilka miesięcy. To kluczowy wybór na najbliższe lata”. W pierwszym wypowiadał się tylko prezes PFR, a w drugim - menedżerowie PZU. „Ponad 1350 firm w PKO TFI. Rekord umów na prowadzenie PPK” - informowano w tekście z 23 października, a w tym z początku października: „Pracownicze Plany Kapitałowe na mieszkanie i dom. PPK pozwala uzbierać na wkład własny”.

Kiedy pod koniec listopada Narodowy Bank Polski sprowadził do naszego kraju ponad 100 ton złota, opublikowano dwa teksty: „Polskie złoto wróciło do kraju. To zwiększa wiarygodność naszego kraju” oraz „105 ton złota w bezpiecznych skarbcach NBP. To oszczędności dla wielu pokoleń Polaków”.

W podobnym tonie są utrzymane artykuły o rządowym programie Mieszkanie+. Tytuły niektórych: „Tańsze mieszkania w ramach programu Mieszkanie plus. Dzięki nowej technologii”, „Tysiące mieszkań na wynajem. W ramach programu Mieszkanie Plus” i „Polska jak Szwecja. Kilkadziesiąt tysięcy mieszkań od PFR Nieruchomości”. Zamieszczono też podobne teksty o Orlenie („Fuzja PKN Orlen z Lotosem. To szansa dla całej polskiej gospodarki”), Banku Pekao i PKO BP.

W tekstach Suwarta chwalono też prywatne firmy. Przykładowo pojawiły się dwa artykuły o serwisie Gowork.pl („Zaskakująca oglądalność GoWork. Już 4 mln opinii o firmach. To nie są laurki” oraz „GoWork postrachem mobberów. Od nich dowiesz się o pensjach w największych firmach w Polsce”), a także wyśmiany przez niektórych dziennikarzy na Twitterze tekst o Annie Zielińskiej, prezes agencji Stor9 należącej do Roberta i Anny Lewandowskich („Większość czasu spędza poza biurem, dlatego cieszy się, gdy… usiądzie przy biurku z komputerem. Jej firma ma działać równie dobrze jak markowy smartfon. W przypadku osób publicznych, dla których pracuje – musi to być niezawodny Huawei” - czytamy na początku artykułu).

Major pozytywnie o Skodzie i Żabce

Tekstów z nazwiskiem Krzysztof Major jako autorem ukazało się kilkadziesiąt: 21 na Money.pl od wiosny ub.r., 12 na WP Wiadomości i cztery na WP Finanse. „Wybierasz samochód, siedząc na kanapie. To pierwsza taka platforma w Polsce” - brzmi tekst z marca ub.r. opisujący serwis Sklep.skoda-auto.pl

Kilka artykułów Majora dotyczy sieci sklepów Żabka: „Świeże soki nie tylko z kawiarni. Dzięki nowej technologii także w tysiącach sklepów”, „Ponad milion pobrań w Polsce. Aplikacja, którą pokochali właściciele smartfonów”, „Smaki, jakich się nie spodziewasz w największej lodziarni w kraju”, „Najpopularniejsza aplikacja na smartfony. Można z niej skorzystać wszędzie” oraz „Moda na smoothie - nowy wybór tysięcy Polaków”.

- Niezdrowe zapychacze można już dziś zamienić na świeże miksy owocowo-warzywne. Do kupienia nie tylko w kawiarniach. Od niedawna także w sklepach takich jak Żabka, w której pojawiła się seria smoothie pod marką Foodini. W mediach społecznościowych klienci zachwycają się prostym składem, przyjemnym smakiem i szerokim wyborem rodzajów Foodini, a okazuje się, że produkt jest dostępny tylko w tej sieci - czytamy na początku tego ostatniego tekstu.

Parę tekstów dotyczy firmy Link4 („Szkolne ubezpieczenie? Indywidualna polisa może kosztować mniej i chronić lepiej”, „Co dzień w szkołach dochodzi do niemal 300 wypadków. Najlepsze ubezpieczenie NNW dla dzieci”, „Ile kosztuje rozmowa z prawnikiem? Ceny zaczynają się… od 10 złotych”.

WP bada sprawę, Machała na urlopie

Wirtualna Polska na tekst OKO.press odpowiedział w oświadczeniu w środę. - Artykuł składa się z kłamstw, półprawd i pomówień. Fakty są takie, że Wirtualna Polska nie faworyzuje żadnego polityka. Nie faworyzuje również Zbigniewa Ziobry, co jest główną tezą publikacji. Świadczą o tym analizy niezależnego Instytutu Monitorowania Mediów - skomentowała firma.

Natomiast w czwartek poinformowała, że powołano zespół złożony z przedstawicieli rady nadzorczej i rady pracowników Wirtualna Polska Media, „w celu jak najszybszego zbadania tez pojawiających się w mediach od wczoraj, dotyczących postępowania redaktora Tomasza Machały”. Zespół ma pracować przez dwa tygodnie, a Machała wziął na ten czas urlop, jednocześnie „kategorycznie zaprzeczając, aby dziennikarze Wirtualnej Polski konsultowali swoje artykuły z osobami wskazanymi w publikacjach medialnych”. - Jeszcze raz podkreślamy, że Wirtualna Polska nie faworyzuje żadnego polityka, co jest główną tezą publikacji medialnych. Jest to teza całkowicie fałszywa - podkreślił wydawca.

Wirtualna Polska nie chce natomiast odnosić się do zastrzeżeń wobec tekstów oznaczonych nazwiskami fikcyjnych autorów. - Do czasu zakończenie prac zespołu badającego postępowanie redaktora naczelnego WP, nie będziemy komentować informacji medialnych - przekazał nam Michał Siegieda, dyrektor ds. komunikacji w Wirtualnej Polsce.

Według badania Gemius/PBI w grudniu ub.r. strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska zanotowały 21,52 mln użytkowników i 2,81 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 17,18 mln użytkowników i 1,79 mld odsłon.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 31,8 proc. do 519 mln zł oraz 44,27 mln zł zysku netto (wobec 49,4 mln zł rok wcześniej).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Na Wirtualnej Polsce 300 tekstów fikcyjnych dziennikarzy. Zachwalano firmy państwowe i prywatne

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Asia
Tzw. PR to najczęściej nagroda za reklamę. WP wpadło, ale przecież ta choroba trawi niemal wszystkie media, od dzienników, portali po bardzo nie fair grające pisma kobiece. Czytacie to, co dogadali ze sobą sprzedawca reklam z klientem.
92 4
odpowiedź
User
WP finanse
a redaktorzy Money to o niczym nie wiedzieli? 20 osób? Wolne żarty. O wszystkim wiedzieli, a 400 tekstow nie powstało w tydzień. Czemu milczeli? Bo wtedy było to wygodne
83 4
odpowiedź
User
stary m.
Za czasow Tomka B. jako naczelnego cos takiego byloby nie do pomyslenia. Koncertowo ekipa z WP rozlozyla dobre, cenione medium ekonomiczne. I to zaledwie w 5 lat. Teraz ani wiarygodnosci, ani przychodow z reklamy, ani czytelnikow. A wlasnie wiarygodnosc bedzie trudna do odbudowania.
81 4
odpowiedź
User
Adam
Chyba dziś bardzo łatwo ustalić, czy dany dziennikarz istnieje, czy to tylko pseudonim.
21 1
odpowiedź
User
art
A może by tak wprowadzić wymóg podpisywania przez dziennikarzy tekstów i sankcje za jego łamanie?
26 6
odpowiedź