SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nadawcy komercyjni nadal sceptyczni do procesu wdrażania radia cyfrowego

W siedzibie KRRiT odbyło się spotkanie z nadawcami komercyjnych stacji radiowych oraz ekspertami. Tematem było wdrożenie radia cyfrowego na pozostałych dwóch multipleksach. - Odnajdujemy odpowiednią formę rozmowy o nieuniknionej zmianie na rynku mediów elektronicznych - mówi Wirtualnemedia.pl Witold Graboś, wiceprzewodniczący rady.

Article

W spotkaniu udział wzięli członkowie zarządów grup radiowych oraz przedstawiciele innych podmiotów zainteresowanych trwającym właśnie procesem cyfryzacji (więcej na ten temat).

Nadawcy komercyjni zgłosili wiele wątpliwości dotyczących wdrażania radia cyfrowego. Jedną z nich był okres podwójnej dystrybucji sygnału w UKF i DAB+, co nakłada na nich dodatkowe koszty. Zapewnili jednak, że nie są przeciwni cyfryzacji mediów, ale chcą znać plan wdrażania tego procesu, który będzie dla nich obligujący oraz da poczucie bezpieczeństwa na rynku. - Krajowa Rada rozumie takie stanowisko - mówi Wirtualnemedia.pl Witold Graboś, wiceprzewodniczący KRRiT.

>>> Witold Graboś: Cyfryzacja radia jest częścią cyfryzacji państwa

W trakcie spotkania zastanawiano się wspólnie nad wykorzystaniem naziemnych częstotliwości cyfrowych, które Polska ma do dyspozycji. Krajowa Rada stoi na stanowisku, by koncepcję wykorzystania częstotliwości cyfrowych przygotować z udziałem rynku i poprzedzić konsultacjami społecznymi. - Chcemy żeby pytania konsultacyjne były ustalone w porozumieniu z nadawcami komercyjnymi. Być może będą to konsultacje ograniczone tylko do podmiotów zainteresowanych - twierdzi Witold Graboś.

Ważnym problemem, o którym dyskutowano było ustalenie kosztów emisji cyfrowej. Zdaniem nadawców komercyjnych nie można dzisiaj tego zrobić, ponieważ nie są dostępne żadne badania i symulacje ekonomiczne na ten temat. - Krajowa Rada podawała natomiast przykłady z innych krajów, bo naszym zdaniem porównania benchmarkowe są możliwe - przekonuje Witold Graboś. - Zastanawialiśmy się również, czy trzeba zamówić badania oparte na polskiej rzeczywistości technicznej i ekonomicznej. Polskie Sieci Nadawcze robiły takie symulacje przed kilkoma laty i być może warto do nich powrócić - dodaje.

>>> Polskie Radio szykuje nowe kanały na multipleks: dla dzieci, seniorów i edukacyjny

Przedmiotem dyskusji podczas pierwszego spotkania nie były kanały bonusowe. Przypomnijmy, że KRRiT chce wprowadzić takie rozwiązanie dla nadawców, którzy będą ponosić koszty związane z nadawaniem cyfrowym. Temat ma się pojawić na kolejnym spotkaniu, które odbędzie się po świętach wielkanocnych. Będzie na nim omawiane zagospodarowanie widma cyfrowego na potrzeby radia. Do tego czasu obie strony - nadawcy i Krajowa Rada - mają sformułować wzajemne oczekiwania, propozycje oraz pytania.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nadawcy komercyjni nadal sceptyczni do procesu wdrażania radia cyfrowego

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kamil N
Przede wszystkim powinna zostać ustalona norma bitrade co najmniej 128 kb/s tak aby jakość w DAB+ rzeczywiście była lepsza od FM. Mniejsza wartość bitrade nie ma sensu
12 8
odpowiedź
User
komentator
Cel cyfryzacji w Polsce jest dość jasny: chodzi o to by jakiś znajomy królika przytulił kasę na multipleksach... Cała ta cyfryzacja zakończyła się powodzeniem na trzech, bardzo specyficznych rynkach. Proponuję notować nazwiska osób, które tak głośno o niej krzyczą. Przynajmniej wiadomo będzie jakich królik ma znajomych.
12 11
odpowiedź
User
cyc
Chce miec wybor w sluchaniu stacji a nie tak jak dzis 6-7 stacji na krzyz. Obecny eter jest denny i dlatego stacje komercyjne boja sie nowych graczy na rynku. A konkurencja jest potrzebna i wlasnie o to chodzi.
11 10
odpowiedź
User
BeeJay
@cyc - z perspektywy Warszawy nie ma problemu, ponad 20 stacji, ciągle są jakieś zmiany, także oferty muzycznej, wymusza to chyba częściowo rynek. A co do tematu: ludzie ciągle kupują "analogowe" radia inwestując w nie po kilkaset złotych, więc z punktu widzenia masowego odbiorcy to pomysł poroniony. Z obserwacji głosów nadawców: łatwiej wydawać publiczne pieniądze, prywatne liczy się trzy razy zanim się je włoży w niepewny interes. A prywatnie moja opinia: to w dobie upowszechnienia masowego szerokopasmowego internetu to pomysł niedorobiony, może nawet zacofany technologicznie. A dla radioodtwarzaczy i starszego pokolenia - niech zostanie jak jest.
8 10
odpowiedź
User
Rada
@cycu, masz dostęp do netu? Wszyscy prawie nadają streamy. Może znajdziesz cos dla siebie.
8 9
odpowiedź