SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Spadają obroty małych sklepów

W kwietniu całkowite obroty sklepów małoformatowych spadły w skali miesiąca o 4,7 proc. - szacuje Polska Izba Handlu. Porównując jednak wyniki z kwietniem ubiegłego roku, odnotować należy wzrost o 2,4 proc.

PAP / Grzegorz Michałowski Article

Całkowita liczba transakcji w spożywczych sklepach małoformatowych do 300 m2 br. była o 4,5 proc.  wyższa niż w marcu oraz o 3,5 proc. wyższa niż w kwietniu 2017 r. Większa liczba paragonów to zasługa ładnej, słonecznej pogody i wysokich temperatur, które skutecznie zachęcały klientów do impulsowych zakupów lodów, napojów czy piwa - szacuje Polska Izba Handlu.

Za spadek wartości sprzedaży w ujęciu miesięcznym opowiada w dużej mierze obchodzona na początku kwietnia Wielkanoc, co oznacza, że przedświąteczne zakupy i związany z nim wzrost sprzedaży miały miejsce w marcu (głównie w piątek i sobotę tuż przed świętami), natomiast dwa dni świąteczne (kiedy otwarta jest tylko niewielka część placówek), a także dni tuż po świętach (kiedy klienci zwykle nie potrzebują większych zakupów, ponieważ mają jeszcze świąteczne zapasy) wypadły w kwietniu.

Z tego powodu w ostatnim miesiącu zaraportowano duże spadki sprzedaży większości kategorii kulinarnych, takich jak przyprawy (wydatki na nie były o prawie 50% niższe niż w marcu), zupy czy tłuszcze. Z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR) wynika, że gorzej niż w marcu sprzedawały się też wina, likiery, a także alkohole mocne, w tym m.in. wódki czyste (spadek wartości sprzedaży o 9 proc.  w porównaniu z marcem).

W kwietniu br. klienci sklepów małoformatowych wydali na dodatki do ciast o prawie 70 proc.  mniej niż w marcu br. i o około 60 proc. w porównaniu z kwietniem 2017 r., znacznie rzadziej kupowali też słodycze takie jak praliny (spadek wartości sprzedaży o 50 proc. mdm), czekolady czy jajka niespodzianki.

Wraz ze wzrostem temperatur w sklepach małoformatowych przybyło natomiast klientów kupujących coś na orzeźwienie i ochłodę. W kwietniu br. o ok. 20 proc. wzrosła liczba zakupów z piwem, napojami gazowanymi i energetykami. Liczba zakupów z udziałem wody zwiększyła się aż o 35 proc.  Najwyższe wzrosty odnotowały jednak lody - w kwietniu br. liczba paragonów, z tą kategorią była 8 razy wyższa niż w marcu i ponad 2 razy wyższa niż w kwietniu ubiegłego roku.

Charakterystyczna dla ciepłych miesięcy duża liczba drobnych impulsowych zakupów widoczna jest nie tylko we wzroście liczby transakcji, ale też w średniej wartości paragonu. W kwietniu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 13,56 zł, czyli o około 9 proc.  mniej niż w marcu i o 1 proc. mniej niż w kwietniu 2017 r.

W kwietniu 2018 r.  4 z 5 niedziel było z zakazem handlu. Jak pokazują dane CMR, obowiązujące od marca przepisy na razie nie wpłynęły znacząco na tygodniowy rozkład sprzedaży w sklepach małoformatowych. W perspektywie całego kanału sklepów małoformatowych udział niedziel w obrotach nie zmienił się w porównaniu z 2017 r. i nawet w tygodniach z ograniczeniem sprzedaży wynosi około 9%.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Spadają obroty małych sklepów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl