SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pacjenci na SOR-ze: zbyt długie oczekiwanie i złe warunki, ale dobra jakość usług

Co czwarty pacjent wymagający natychmiastowej pomocy w SOR, czeka na nią ponad godzinę. Średni czas oczekiwania wynosi 2 godziny i 43 minuty. Mimo to trzech na pięciu pacjentów ocenia dobrze jakość pomocy medycznej. Warunki w jakich zgłaszający się na SOR oczekują na pomoc medyczną są dalekie od idealnych - wynika z badania BioStat.

Jakość uzyskanej w SOR pomocy medycznej zdaniem 43,6% uczestników badania, którzy w ciągu ostatnich trzech miesięcy zgłosili się po pomoc, jest raczej dobra, a według kolejnych 16,8% - zdecydowanie dobra.

W sumie 27,4% potrzebujących pomocy uznało jakość otrzymanej pomocy medycznej za złą, w tym 10,8% za zdecydowanie złą. Co ósmy pacjent SOR wstrzymał się od oceny.

Funkcjonowanie SOR z perspektywy pacjenta oceniane jest raczej dobrze przez 32,8% potrzebujących pomocy, a przez dalszych 12,2% - zdecydowanie dobrze. Negatywne oceny wystawia jednak 25,4%, a dalszych 15,8% uczestników badania uważa, że SOR-y funkcjonują zdecydowanie źle.

Średni czas oczekiwania na SOR-ze to ponad 2,5 godziny

Średni czas oczekiwania na udzielenie pomocy medycznej w SOR, obliczony na podstawie deklaracji pacjentów, wynosi 2 godziny i 43 minuty. Trzeba przy tym pamiętać, że części pacjentów pomoc udzielana jest natychmiast, a niektórzy mogą oczekiwać na nią nawet kilka godzin. Osoby zgłaszające się na SOR oceniane są tam wstępnie przez wykwalifikowanego ratownika medycznego pod kątem pilności pomocy, jakiej należy im udzielić.

Uczestnicy badania wskazywali, że przeciętny okres oczekiwania na udzielenie pomocy medycznej w SOR był nieco dłuższy, niż wynika to z przepisów. Należy przy tym zaznaczyć, że uczestnicy sondażu nie wskazywali przyczyn oczekiwania. Mniej więcej co piątemu pacjentowi SOR udzielono pomocy w ciągu kilkunastu minut od przybycia. Co czwarty oczekiwał na udzielenie pomocy od kilkunastu minut do godziny, a kolejnych 21,4% respondentów czekało od jednej do dwóch godzin. Dwie do czterech godzin w poczekalni SOR spędziło 17,8% badanych, natomiast dłużej niż cztery godziny - w sumie 14,6%.

Na udzielenie pomocy w SOR pacjenci oczekiwali zgodnie z wdrażaną od lipca 2019 r. kwalifikacją medyczną w procedurze triaż. Pacjentom oznaczonym kolorem czerwonym udzielano pomocy jako pierwszym, a okres oczekiwania na SOR był w ich przypadku najkrótszy. Pacjenci oznaczeni kolorem żółtym oczekiwali nieco dłużej, natomiast najdłuższy przeciętny czas oczekiwania dotyczył – zgodnie z zasadami triaż – pacjentów oznaczonych kolorem niebieskim.




Czas przeznaczony na bezpośrednią pomoc medyczną osoby zgłaszające się na SOR szacowały najczęściej na od pół godziny do godziny (30,2% wskazań). Procedury medyczne trwały nie dłużej niż pół godziny u 21% respondentów, zaś u co piątego - od jednej do dwóch godzin. Pomocy medycznej trwającej od dwóch do czterech godzin potrzebowało 14,4% uczestników badania, od czterech do sześciu godzin – 7%, od sześciu do ośmiu godzin – 4,2%, a powyżej ośmiu godzin – 3,2%.

Wizyta na SOR zakończyła się hospitalizacją u co trzeciego ankietowanego, natomiast pozostali uzyskali potrzebną pomoc na oddziale ratunkowym.

Warunki oczekiwania na udzielenie pomocy w SOR, na podstawie opinii pacjentów, są dalekie od prawidłowych. Dostęp do toalety miało 65,1% ankietowanych. Wystarczającą liczbę miejsc siedzących dla oczekujących zauważyło na korytarzu 56,4% pacjentów, a w osobnym pomieszczeniu - 30,1%. Na odpowiednią temperaturę w poczekalni wskazało 50,3% respondentów, dostęp do wody pitnej miało 43%, a odpowiedni dopływ świeżego powietrza odnotowało 32,7% badanych. 12,9% uczestników badania stwierdziło, że w SOR nie było żadnego z tych udogodnień.

Przyczyną najczęściej wypadki losowe

Osoby biorące udział w sondażu trafiły na SOR najczęściej w wyniku wypadku lub zdarzenia losowego (42,6%), następnie zaostrzenia wcześniejszego stanu chorobowego (20,2%), nagłej choroby (17,6%) lub w związku z nieokreślonym złym samopoczuciem (14,6%).

W dotarciu na SOR pomagali najczęściej bliscy (61,2% wskazań). Samodzielnie zgłosiło się po pomoc 23% respondentów, a kolejnych 11,6% zostało przywiezionych karetką pogotowia lub innym transportem medycznym. Zdarzały się sytuacje, w których np. poszkodowany został przywieziony przez sprawcę wypadku.

Badanie "SOR w opinii pacjentów" zostało przeprowadzone przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat w dniach od 7 do 17 października 2019 r., na panelu badawczym Badanie Opinii, na grupie 500 dorosłych Polaków, którzy w ciągu ostatnich trzech miesięcy korzystali z pomocy medycznej w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych. W badaniu nie brali udziału pacjenci, którzy uzyskali pomoc w szpitalnej izbie przyjęć lub nocnej pomocy lekarskiej.

Dołącz do dyskusji: Pacjenci na SOR-ze: zbyt długie oczekiwanie i złe warunki, ale dobra jakość usług

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl