SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy widzą swoją przyszłość optymistycznie. Wyższy poziom od średniej europejskiej

Po raz pierwszy od IV kwartału 2011 r. wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów osiągnął wyższy poziom od europejskiej średniej - wynika z badania Nielsena.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Po dwupunktowym spadku w IV kwartale 2015 r. wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów wzrósł o 4 pkt. Indeks dla Polski, z drobnymi wahaniami, wzrasta stale od I kwartału 2013 r.

Globalny wskaźnik zadowolenia konsumentów zanotował jednopunktowy spadek w I kwartale 2016 r. i pozostał poniżej 100, osiągając wynik 98.

Jedynie w dwóch spośród sześciu regionów średnie zadowolenie konsumentów wzrosło w porównaniu do IV kwartału 2015 r. Respondenci byli bardziej optymistyczni w Ameryce Północnej (+8 vs. Q4’15) oraz w regionie Azji i Pacyfiku (+1 vs. Q4’15). Zadowolenie konsumentów obniżyło się natomiast w pozostałych regionach za wyjątkiem Azji Południowo-Wschodniej, gdzie indeks pozostał stabilny.

W najnowszym badaniu Nielsena konsumenci z 33% krajów wykazują większy optymizm niż w IV kwartale 2015 r. (20 spośród 61 przebadanych rynków).

W I kwartale 2016 r. zadowolenie statystycznego europejskiego konsumenta obniżyło się o 3 pkt., osiągając wynik 78. Tym samym Europa wciąż pozostaje najbardziej pesymistycznym regionem. Respondenci jedynie z 11 spośród 32 europejskich krajów byli bardziej optymistyczni niż w poprzednim kwartale. Spośród pozostałych krajów, w 4 wskaźnik pozostał stabilny, natomiast w 17 obniżył się.

Obawy związane z terroryzmem, po gwałtownym wzroście w IV kwartale 2015 r., pozostają stabilne, zarówno na polskim, jak i europejskim poziomie. Wyższe niż europejska średnia są obawy o ten aspekt we Francji (35%) i Niemczech (32%), a wynik równy średniej zanotowany został we Włoszech i Wielkiej Brytanii (22%). Polacy oceniają terroryzm jako czwarte największe zmartwienie w kolejnych 6 miesiącach (17%). Powyższe obawy europejskich respondentów, w połączeniu z możliwym Brexitem, mogły wpłynąć na spadek średniego zadowolenia konsumentów, mimo silnego wzrostu PKB w I kwartale 2016 r. na poziomie całej Europy.

Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej wzrost zadowolenia konsumentów został odnotowany w Polsce, na Słowacji (80, +2 vs. Q4’15) oraz na Łotwie (77, +1 vs. Q4’15). Najbardziej optymistyczni, już od czterech kwartałów, pozostają Czesi, gdzie indeks w I kwartale 2016 r. był stabilny (97). Nastroje konsumentów pogorszyły się najsilniej w Estonii (74, -15 vs. Q4’15), co może być związane z rosnącym bezrobociem. Najniższe zadowolenie wśród krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej utrzymuje się na Węgrzech (61, -2 vs. Q4’15), niemniej na przestrzeni 2015 roku optymizm węgierskich konsumentów wzrósł (+4 vs. Q1’15).

Polscy respondenci widzą swoją przyszłość coraz bardziej optymistycznie. Rośnie odsetek konsumentów zdaniem których w kolejnych 12 miesiącach ich perspektywy na rynku pracy będą dobre lub wspaniałe. Jest to jedyny z filarów raportu, który dla Polski rósł przez cały 2015 rok, a w ostatnim kwartale od europejskiej średniej dzielił go tylko 1 pkt. proc. Respondenci lepiej oceniają również swoją sytuację finansową - zdaniem 40% z nich w kolejnych miesiącach będzie ona dobra/wspaniała. Jedynie o dodatkowych wydatkach myślimy mniej optymistycznie niż w poprzednim kwartale, aczkolwiek jest to wskaźnik, który oceniamy lepiej niż statystyczny Europejczyk.

"Global Online Consumer Survey" jest międzynarodowym badaniem prowadzonym przez firmę Nielsen od 2005 r. na próbie ponad 30.000 użytkowników internetu w 63 krajach na wszystkich kontynentach. Dotyczy ono opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo. Do badania kwalifikowane są kraje o wysokiej penetracji internetu, tj. minimum 60% , lub z populacją użytkowników internetu powyżej 10 milionów.

Dołącz do dyskusji: Polacy widzą swoją przyszłość optymistycznie. Wyższy poziom od średniej europejskiej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl