SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

"Polski Czempion" - ruszył program promujący polskie firmy za granicą

7 maja br. oficjalnie rozpoczął się program „Polski Czempion”, w ramach którego lokalne władze samorządowe będą wspierać międzynarodową działalność polskich firm.

Deklarację wyrażającą gotowość do działania na rzecz polskich przedsiębiorstw o globalnych aspiracjach w ramach programu "Polski Czempion" podpisali prezydenci miast (Katowic, Poznania, Szczecina, Olsztyna, Gdańska), pełnomocnik prezydenta miasta Rzeszowa, marszałkowie województw (mazowieckiego, małopolskiego, zachodniopomorskiego i łódzkiego) oraz przedstawiciele Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej (ARAW), firmy PwC i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Program został zainicjowany przez Miasto Wrocław oraz ARAW i jest rozwijany i koordynowany w całej Polsce przez firmę PwC. Partnerem strategicznym przedsięwzięcia został PAIiIZ.

W ramach projektu firmy otrzymają wsparcie od lokalnych władz samorządowych polegające przede wszystkim na promocji ich międzynarodowej działalności oraz na wsparciu w relacjach z lokalnymi instytucjami edukacyjnymi i badawczo-rozwojowymi.

„Polski Czempion” ma umożliwić również sprawniejsze dzielenie się wiedzą pomiędzy polskimi firmami, które próbują podbijać międzynarodowe rynki. Identyfikacja problemów, z jakimi te przedsiębiorstwa się borykają, ma dać im szansę przemawiania jednym głosem wobec władz centralnych, tak by było możliwe udzielanie im skoordynowanego wsparcia.

Program jest skierowany zarówno do firm, które już rozpoczęły proces ekspansji, jak i przedsiębiorstw rozważających wyjście na rynki międzynarodowe, a także organizacji biznesowych, środowisk naukowych i instytucji edukacyjnych, zainteresowanych włączaniem Polski w międzynarodowy obieg gospodarczy.

W ramach programu „Polski Czempion” firma PwC przeprowadziła ogólnopolskie badanie jakościowe wśród polskich firm na temat ich działalności międzynarodowej. Wynika z niego, że pomimo niepewnej sytuacji ekonomicznej polskie firmy wciąż inwestują za granicą. Najwięcej przedsiębiorców, choć nie jest to tożsame z wartością inwestycji, kieruje swoje kroki do Niemiec, Ukrainy, USA, Czech, Rosji i Rumunii. Relatywnie dużo inwestycji lokowanych jest także w krajach azjatyckich – przede wszystkim w Chinach. Pojedynczy projekt inwestycyjny realizowany przez polskie firmy nie przekracza najczęściej kwoty 10 milionów euro.

Wartość Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych (BIZ) polskich firm wzrasta. Rekordowy wynik – 9,2 miliarda dolarów - osiągnięto w 2006 roku. Aktualnie, po spadku związanym z kryzysem ekonomicznym w 2008 roku, polskie BIZ odzyskują swoją dynamikę. W 2010 roku według danych Narodowego Banku Polskiego (NBP) wyniosły 5,5 miliarda dolarów, a w 2011 roku - według szacunków PwC - przekroczyły 7 miliardów dolarów.

PwC podaje, że polskie inwestycje zagraniczne już w 2010 roku powróciły do poziomu sprzed kryzysu, a w roku 2011 były już o około 20% wyższe. W tym samym okresie światowy poziom inwestycji spadł do około 60% wartości z 2007 roku.

Badanie zostało przeprowadzone przez PwC w październiku i listopadzie 2011 roku. Obejmowało ono część ilościową (36 ankiet) i jakościową (17 wywiadów z przedsiębiorcami).

Dołącz do dyskusji: "Polski Czempion" - ruszył program promujący polskie firmy za granicą

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl