Prezes PAP: to agencje prasowe decydują o tym, co jest w mediach

To agencje prasowe decydują o tym, co jest w mediach. To my jesteśmy źródłem informacji, a także jesteśmy najbardziej odpowiedzialni za jakość informacji - powiedział prezes PAP Wojciech Surmacz podczas otwarcia konferencji "Media Przyszłości".

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

W czwartek w Centrum Prasowym PAP odbywa się V konferencja "Media Przyszłości". Podczas otwarcia konferencji prezes PAP Wojciech Surmacz podkreślił, że "mamy wyjątkowe kompetencje, aby mówić i dyskutować o przyszłości mediów". "Jeszcze tak jest, że tak naprawdę to agencje prasowe decydują o tym, co jest w mediach, to my jesteśmy źródłem informacji. Nasze informacje zasilają cały ekosystem mediów. Jesteśmy chyba najbardziej odpowiedzialni za jakość informacji oraz za to, jak te informacje wyglądają i jak wyglądać powinny" - wskazał.

Wojciech Surmacz zaznaczył, że "jest z tym coraz większy problem, co najmniej od kilku lat - od roku 2014, bo wtedy wybuchła brutalna, bezwzględna i bezlitosna wojna przeciwko Ukrainie, którą wypowiedziała Rosja". "Od tamtej pory - szczególnie w Polsce i na Ukrainie - mamy do czynienia z bardzo dużym wyzwaniem, jakim jest walka z potężną falą nieprawdziwych informacji na temat tego, co się dzieje na Ukrainie i w Polsce. Musimy z tym walczyć i tłumaczyć całemu światu, jacy jesteśmy naprawdę" - podkreślił Wojciech Surmacz.

Zwrócił uwagę na to, że "musimy też tłumaczyć niestety cały czas, dlaczego Ukraina walczy". "A Ukraina walczy dlatego, że nigdy nie należała do Rosji, jest niezależnym i suwerennym państwem. I takim powinna być" - zaznaczył. "Nawet teraz, kiedy do was mówię, na Ukrainie ginie człowiek. Ginie za nas - za to, że możemy dzisiaj rozmawiać, a później możecie o tym, co było na tej konferencji napisać lub nie napisać, ponieważ mamy wolność słowa. Musimy o tym pamiętać i mówić całemu światu" - podkreślił prezes PAP.

Clemens Pig, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych (EANA) i dyrektor generalny Austriackiej Agencji Prasowej (APA) podkreślił, że "konferencja została poświęcona dezinformacji oraz sztucznej inteligencji". "Są to kluczowe zagadnienia współczesnego świata, szczególnie dla agencji informacyjnych oraz mediów w ogóle" - powiedział. Zaznaczył także, że pandemia koronawirusa oraz wojna na Ukrainie przyniosła w tym zakresie liczne wyzwania.

Clemens Pig przypomniał, że "demokratyczne systemy wskazują na wolność słowa i rządy prawa". "Natomiast w niedemokratycznych systemach media próbują być uciszane i kontrolowane" - dodał. Ocenił, że "każda wojna jest zatem również brutalną wojną informacyjną, a bronią jest propaganda oraz media".

"Poważne media przetrwają tę wojnę za pomocą profesjonalnego i wiarygodnego dziennikarstwa. To wyzwanie pokazuje ważną rolę agencji informacyjnych" - podkreślił prezes EANA i dyrektor generalny APA.

"Sztuczna inteligencja w złych rękach oraz fake newsy stanowią zagrożenie dla demokratycznych społeczeństw. Kluczowym dla nas jest to, że agencje prasowe powinny znaleźć optymalne rozwiązanie we współpracy ze sztuczną inteligencją w konfrontowaniu się z fake newsami" - powiedział. Ocenił także, że europejskie agencje informacyjne powinny koordynować także m.in. działania na rzecz factcheckingu.

Konferencja "Media przyszłości" została podzielona na dwie części. Wojna informacyjna jest głównym tematem pierwszej części. W dyskusji "Europejska ofensywa w walce z dezinformacją" uczestniczyli Vytautas Bruveris, redaktor naczelny ELTA (Litwa), Alexandru Giboi, sekretarz generalnym Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Prasowych (EANA), Nataliia Kostina, redaktor naczelna działu zagranicznego Narodowej Agencji Informacyjnej Ukrainy Ukrinform, a także Luigi Silvestri, dyrektor biura cyfrowego i stosunków międzynarodowych, ANSA (Włochy) i Kiril Valchev, dyrektor generalny Bułgarskiej Agencji Prasowej BTA.

Na temat dezinformacji mówiła także Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech - Szef Centrum GovTech, natomiast w dyskusji "Korespondencja wojenna w obliczu dezinformacji" uczestniczyli Jarosław Junko, korespondent PAP w Ukrainie oraz Tomasz Jędruchów, b. korespondent TVP w Ukrainie i Rosji.

Druga część konferencji została poświęcona wpływowi sztucznej inteligencji na media. Na ten temat będą dyskutować ppłk Brett Lea - były oficer ds. Public Affairs z 82. Dywizji Powietrznodesantowej armii amerykańskiej w Fort Bragg w Karolinie Północnej oraz Robert Pszczel, były szef biura informacji NATO w Moskwie, a także Inez Okulska, kierownik Zakładu Inżynierii Lingwistycznej i Analizy Tekstu w NASK i dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektor Centrum Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania UŁ i lider podgrupy Badań, Innowacyjności i Wdrożeń Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji przy Ministerstwie Cyfryzacji.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu