Prezes Polskiego Radia zakazała pracownikom wypowiadania się w mediach

Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wydała w poniedziałek zarządzenie w sprawie polityki komunikacyjnej nadawcy. Zapisano w nim, że z mediami w sprawach dotyczących radia może kontaktować się wyłącznie rzecznik prasowy firmy, a inni pracownicy mogą wypowiadać się w mediach wyłącznie za zgodą zarządu radia i po ustaleniu tematu rozmowy. Polskie Radio tłumaczy, że to doprecyzowanie obowiązujących już wcześniej zasad, o które prosili sami pracownicy.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Prezes Polskiego Radia zakazała pracownikom wypowiadania się w mediach
Agnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Strzyczkowski kilka dni temu na trójkowym Facebooku opublikował oświadczenie, w którym relacjonował stan rozmów z zarządem Polskiego Radia m.in. na temat przeprosin dla Marka Niedźwieckiego, które próbował zamieścić w internecie (zostały zablokowane przez zarząd). Pisał też, że zespół nie chce pracować z wicedyrektorem Mirosławem Rogalskim, lecz ten wciąż pozostaje jego zastępcą.

- Zaproponowałem dyr. Rogalskiemu złożenie dymisji. Nie złożył. Nie uczestniczy w pracach Zespołu Trójki, ponieważ Zespół nie wyobraża sobie tej współpracy z uwagi na szkalowanie red. Niedźwieckiego - pisał m.in. Kuba Strzyczkowski.

Zakaz wypowiadania się w mediach bez zgody

W poniedziałek prezes Polskiego Radia wydała zarządzenie w sprawie polityki informacyjnej publicznego nadawcy. Zapisano w nim, że zarówno pracownicy spółki, jak i współpracownicy, mogą wypowiadać się w mediach wyłącznie za zgodą rzecznika prasowego bądź „odpowiedniej komórki Biura Zarządu”, po ustaleniu i zatwierdzeniu tematu rozmowy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/czarne-chmury-nad-rada-mediow-narodowych-dwa-istotne-bledy-w-krotkim-czasie,7170531323344513a ##

Wszystkie próby kontaktu mediów w sprawie (na przykład) wywiadu, czy w sprawie innej wypowiedzi mają być także zgłaszane rzecznikowi, bądź zarządowi. Wszystko dlatego, że - jak napisano w zarządzeniu - „politykę informacyjną PRSA ustala Zarząd i realizuje je poprzez właściwe i upoważnione w tym zakresie komórki organizacyjne oraz wyznaczone w tym celu osoby”.

Także Agencja Promocji, informując o nowych projektach i wydarzeniach, winna wcześniej kontaktować się z rzecznikiem lub zarządem w celu uzyskania zgody. Współpracownicy i firmy zewnętrzne świadczące usługi dla publicznego radia nie mogą wypowiadać się w mediach w imieniu spółki „ani w żaden sposób komentować jej aktywności”. W zarządzeniu prezes Agnieszki Kamińskiej znalazł się też zapis o tym, że pracownicy PR mają dokładać „szczególnej staranności” przy wypowiadaniu się w mediach społecznościowych. Należy więc unikać „osobistych dygresji  na tematy związane z kwestiami politycznymi, religijnymi czy obyczajowymi”.  Prezes podkreśla też, że kanały mediów społecznościowych „przestały być kanałem prywatnej komunikacji”.

grafika

Zarządzenie ma na celu - jak się dowiadujemy - ujednolicenie polityki informacyjnej Polskiego Radia, lecz przez dziennikarzy odbierane jest jako próba zapanowania nad tym, co w mediach pojawia się głównie na temat Trójki, za sprawą jej nowego dyrektora. 

- Wypowiedzi Kuby Strzyczkowskiego ewidentnie uwierają prezes PR Agnieszkę Kamińską - poinformował były dziennikarz ekonomiczny Polskiego Radia, Paweł Sołtys, który upublicznił w poniedziałek tę sprawę.

Strzyczkowski jest dyrektorem PR3 od 25 maja br., wprowadził w tym czasie na antenę kilka nowych programów i spowodował powroty odchodzących dziennikarzy. Jego praca w Trójce na nowym stanowisku - ale także otwartość w kontaktach z mediami - odbierane są bardzo dobrze.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/trojka-radiowa-nowy-dyrektor-marek-niedzwiecki-przeprosiny-za-lista-przebojow-wojciech-mann-zajety-kampania-trzaskowskiego,7170530421675649a ##

Polskie Radio: to doprecyzowanie poprzedniego regulaminu

We wtorek rano biuro zarządu Polskiego Radia przesłało portalowi Wirtualnemedia.pl pełny tekst zarządzenia dot. kontaktów pracowników firmy z mediami i instytucjami zewnętrznymi, tłumacząc, że w mediach pojawiły się wyrwane z kontekstu fragmenty tego dokumentu.

- W związku ze zgłaszanymi zarówno przez kierowników jednostek organizacyjnych, jak i pracowników Polskiego Radia zapytaniami dotyczącymi właściwego sposobu postępowania w przypadku kierowanych bezpośrednio do nich przez inne media i instytucje zewnętrzne próśb o informacje i komentarze dotyczące działalności Spółki, Zarząd PRSA doprecyzował obowiązujące już od kilku lat w Polskim Radiu zapisy Regulaminu Organizacyjnego w zakresie kontaktów z mediami - opisało biuro zarządu Polskiego Radia.

Jego daniem takie doprecyzowanie „pozwala pracownikom stosować jasne i zrozumiałe sposoby reagowania w kwestiach wypowiedzi publicznych w wielu sytuacjach zawodowych”.

- Podobne zasady ładu korporacyjnego dotyczące kontaktów z innymi mediami oraz wypowiedzi publicznych w imieniu pracodawcy, w tym w mediach społecznościowych, obowiązują we wszystkich znaczących spółkach medialnych działających zarówno na polskim, jak i na międzynarodowych rynkach, w tym również w polskich oddziałach mediów zagranicznych - zaznaczyło biuro zarządu nadawcy.

Kamińska prezesem Polskiego Radia

W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedynka-pierwszy-raz-ponizej-5-proc-udzialu-w-sluchalnosci-a17-radio-maryja-i-radio-pogoda-tez-traca-w-gore-antyradio,7170755341530753a ##

W spółce było zatrudnionych na koniec 2019 roku 1339 osób (54 więcej niż rok wcześniej), z tego średnio 1266 na etatach. Dziennikarze stanowili grupę 509 osób (etatowi średnio 444); pracownicy redakcyjno-programowi – 82 osoby (z tego średnio 80 na etatach); pracownicy związani bezpośrednio z tworzeniem i emisją programów radiowych stanowili 59 proc. pracowników spółki. Ogółem średnio 751 osób było zatrudnionych na etatach.

Liderem RMF FM

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały