KRRiT nie zmienia zdania. 427 mln zł dla mediów publicznych dalej w depozytach

Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji prof. Tadeusz Kowalski podczas piątkowego posiedzenia postulował, żeby odblokować 427 mln zł z abonamentu RTV, znajdujące się w depozytach sądowych. Pieniądze mogłyby trafić do mediów publicznych. Jak informuje Wirtualnemedia.pl prof. Kowalski, pozostali członkowie KRRiT nie deklarują woli zmiany polityki rozpoczętej przez Macieja Świrskiego.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
KRRiT nie zmienia zdania. 427 mln zł dla mediów publicznych dalej w depozytach
Główna siedziba TVP (fot. shutterstock.com)

KRRiT w piątek wysłuchała informacji dotyczących osiągniętych wpływów abonamentowych w publicznej radiofonii i telewizji i przekazanych przez KRRiT mediom publicznym w 2025 r. W tym roku KRRiT przekazała ponad 350 mln zł spółkom publicznej radiofonii i telewizji. 

Chodzi o środki abonamentowe za większość 2024 roku

Na początku zeszłego roku, KRRiT kierowana wówczas przez Macieja Świrskiego, zdecydowała o zamrożeniu środków abonamentowych. Potem zaczęła je kierować do depozytów sądowych. Wypłaty otrzymywało jedynie kilka rozgłośni, w przypadku których zakończyła się procedura odwoławcza.

W depozytach sądowych wciąż pozostaje 427 mln zł środków abonamentowych z trzech pierwszych kwartałów 2024 roku. Do depozytów w sumie wpłacono 464 mln zł, a po prawomocnych orzeczeniach sądów, wypłacono spółkom jedynie 37 mln zł. Kilka dni temu rada programowa TVP przyjęła uchwałę, w której wezwała KRRiT do ich wypłacenia. Między innymi dlatego prof. Kowalski zaproponował taki ruch. 

Blokowanie środków abonamentowych dla mediów publicznych, było jednym z zarzutów koalicji rządzącej wobec Macieja Świrskiego, której głosy przeważyły o postawieniu go przed Trybunałem Stanu. Choć Agnieszka Glapiak zastąpiła go na fotelu przewodniczącego, to pozostali członkowie KRRiT nie poparli postulatu prof. Kowalskiego.

Obecnie decyzje KRRiT wymagają jednomyślności wskazanego przez Senat prof. Kowalskiego, wybranej przez Sejm poprzedniej kadencji przewodniczącej Agnieszki Glapiak, a także Marzeny Paczuskiej i Hanny Karp, których do Rady wyznaczył ówczesny prezydent Andrzej Duda. Były przewodniczący Świrski nie uczestniczy w posiedzeniach. 

Odblokowanie pieniędzy poprawiłoby sytuację mediów publicznych, które nie mogą liczyć na rekompensatę abonamentową, jak było podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Musza być utrzymywane z abonamentu, reklam i doraźnych dotacji budżetowych. 

W mediach publicznych królują politycy koalicji

W piątek Rada zapoznała się także z informacjami o czasie przeznaczonym dla polityków w mediach publicznych w czasie kampanii prezydenckiej. Z analizy wynika, że w II kwartale 2025 roku zarówno w Telewizji Polskiej, jak i w Polskim Radiu najwięcej czasu poświęcono na prezentację partii rządzących.

Telewizja Polska, w okresie od kwietnia do czerwca 2025 roku, poświęciła 214 godzin i 42 minuty (czyli 78 proc.) partiom tworzącym koalicję rządzącą, natomiast 60 godzin i 12 minut (czyli 22 proc.) – ugrupowaniom opozycyjnym. Łączny czas poświęcony partiom politycznym w programach TVP w likwidacji wyniósł 274 godziny i 54 minuty.

Polskie Radio w okresie od kwietnia do czerwca 2025 roku, poświęciło 56 godzin i 55 minut (65 proc.) partiom koalicyjnym, natomiast 31 godzin i 11 minut (35 proc.) – partiom opozycyjnym. Łączny czas antenowy przeznaczony na prezentację partii politycznych w programach Polskiego Radia w likwidacji wyniósł 88 godzin i 6 minut.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa