SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wyborcy PiS i Kukiz '15 chcą repolonizacji mediów, zwolennicy PO i Nowoczesnej przeciwni

40 proc. dorosłych Polaków nie widzi konieczności zmian w mediach, a 32 proc. nie ma zdania na ten temat. Tylko 28% popiera pomysł rządu na repolonizację mediów - wynika z badania Maison&Partners przygotowanego dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Beata Szydło Article

Rząd Prawa i Sprawiedliwości planuje dekoncentrację i repolonizację mediów, w taki sposób aby żadna firma zagraniczna nie miała więcej niż 30 proc. udziałów w prasie, radiu, telewizji lub internetowych serwisach informacyjnych. W wyniku planowanych zmian zagraniczni właściciele mediów będą musieli odsprzedać część swoich udziałów w różnych mediach. Według planów rządu właścicielami mediów powinny być polskie firmy, zarówno prywatne, jak i te należące do Skarbu Państwa.

- Żadne poważne państwo w Europie nie pozwoliło na to, żeby w takiej delikatnej przestrzeni - nie tylko dla biznesu, ale dla wolności debaty, wolności wymiany idei - jak media gdzieś dominował kapitał obcy. Niestety, przez te ostatnie dwadzieścia kilka lat dopuściliśmy do tego, żeby tak się stało, zwłaszcza w prasie - regionalnej czy lokalnej. Dobrze byłoby to zmienić na rzecz kapitału polskiego - ocenił na początku stycznia wiceminister kultury Jarosław Sellin.

Polacy nie chcą repolonizacji mediów

Według wyników badania zrealizowanego przez firmę Maison&Partners na ogólnopolskim panelu Ariadna, przeciwko pomysłowi rządowej interwencji w mediach jest 40 proc. badanych, 32 proc. nie ma w tej sprawie zdania, a tylko 28 proc. popiera te pomysły.

Wyniki badania z podziałem na wielkość miejscowości, w której mieszkają ankietowani pokazują jeszcze większe dysproporcje, szczególnie w miastach, w których mieszka więcej niż 20 tys. mieszkańców. W tych miastach 45 proc. badanych jest przeciwko repolonizacji, a popiera ją tylko 19 proc. z nich.


Zdaniem dr Tomasz Barana z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego pomysł repolonizacji mediów znakomicie wpisuje się w oczekiwania elektoratu PiS. Ale jednocześnie wywołuje silny sprzeciw wśród zdecydowanej większości wyborców opozycji, którzy mogą się obawiać, że repolonizacja będzie narzędziem zwiększania oddziaływania medialnego obozu władzy.

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w okresie od 19 do maja br. na ogólnopolskiej próbie osób powyżej 18 roku życia. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie zrealizowano metodą CAWI.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wyborcy PiS i Kukiz '15 chcą repolonizacji mediów, zwolennicy PO i Nowoczesnej przeciwni

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xawery
Zaskakujące, że wśród Kukizowców tylu narodowych socjalistów...
23 44
odpowiedź
User
Precz z komuną
Kaczor sprzedał resztki po Expresie Wieczornym który w latach 90. rozłożył na łopatki Szwajcarom a teraz chce innych repolonizować. Zakłamany nieudacznik.
53 32
odpowiedź
User
Na smyczy Pisu
A luksemburski kapitał podtrzymujący Karnowskich też ?
39 23
odpowiedź
User
Bart
Należy jeszcze dodać, że ten sondaż kosztował 6 tyś i był "zamówiony" przez środowisko związane z niemieckimi mediami w PL którym zaczął się palić grunt pod nogami.
52 27
odpowiedź
User
antykomunista
Nazywajmy rzeczy po imieniu - rusyfikacja, a nie repolonizacja. Wszystko co robi pis służy rosji i prowadzi do opuszczenia UE
57 41
odpowiedź
User
Lola
Zaczęłabym od repolonizacji wSieci. Luxemburczyki plują nam w twarz, prawdziwym polakom.
25 27
odpowiedź
User
Yogidługonogi
Lubię logikę wyborców z dużych miast i doktorów uniwersyteckich. Media spolonizowane mogą być narzędziem w czyimś ręku, a niespolonizowane nie. Logika polega mniej więcej na tym, że media spolonizowane kształtują poglądy wyborców, a niespolonizowane kształtują poglądy wyborców. Nie rozumiecie? Poproście o wyjaśnienie kogoś z dużego miasta, a jeszcze lepiej jakiegoś doktora.
20 18
odpowiedź
User
Obywatel
RASP i TVN są przeciwne.
30 15
odpowiedź
User
ała
W Opolu widzieliśmy "zrepolonizowane" media w akcji. Nietolerancja, kłótnia, nieudacznictwo, zakończone rozwałką festiwalu, który przez dziesięciolecia był częścią tradycji i kultury narodowej.
27 25
odpowiedź
User
ała
Lubię logikę wyborców z dużych miast i doktorów uniwersyteckich. Media spolonizowane mogą być narzędziem w czyimś ręku, a niespolonizowane nie. Logika polega mniej więcej na tym, że media spolonizowane kształtują poglądy wyborców, a niespolonizowane kształtują poglądy wyborców. Nie rozumiecie? Poproście o wyjaśnienie kogoś z dużego miasta, a jeszcze lepiej jakiegoś doktora.


Media spolonizowane piją ze Zbyszkiem, jeżdżą na dziwki z Leszkiem, poseł Józek może je kupić, minister Grzesiek zastraszyć.
Nie ma co ukrywać: media spolonizowane to partyjne. Chodzące na krótkiej, kłamliwej, krajowej, zaściankowej smyczy. I każdej kolejnej kliki, co się do władzy dorwie.


Media o międzynarodowej lub rozproszonej strukturze własności ze Zbyszkiem nie pijają, na dziwki jeżdżą może w Monachium, maksymalna łapówka na którą Józka stać może je co najwyżej rozśmieszyć, a groźby ministra Grześka spowodować wzruszenie ramionami.

O "repolonizacji" mówią ci politycy, którzy chcieliby narzucać mediom, co mają pisać. A są zbyt krótcy, by narzucić to mediom międzynarodowym.
30 19
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing