SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RODO ciągnie w dół przychody wydawców w segmencie programmatic, spadki o 25 do 40 procent

Wkrótce po wejściu w życie nowych przepisów RODO przychody wielu wydawców sprzedających reklamy w systemie programatycznym zmniejszyły się o 25-40 procent - wynika z nieoficjalnych informacji. W największym stopniu konsekwencje unijnych regulacji dotknęły media z USA, które przejściowo zawiesiły emisję reklam programmatic dla odbiorców w krajach UE. - Poczujemy to może wkrótce wszyscy przy zwolnieniach grupowych w naszych firmach - alarmuje Marcin Gadziński, dyrektor zarządzający Grupy Gazeta.pl.

Article

Przepisy zwane w skrócie RODO (GDPR) weszły w życie na terenie Unii Europejskiej 25 maja br. Nakładają one na firmy dodatkowe obowiązki związane z przetwarzaniem danych, a użytkownikom mają zapewnić większe bezpieczeństwo w kwestii ich prywatności.

Jak informuje serwis Digiday moment wejścia w życie RODO spowodował niepożądane konsekwencje dla wielu wydawców i agencji sprzedających reklamy w modelu programmatic na terenie państw unijnych.

Opierając się na anonimowych źródłach Digiday donosi, że przychody spadły znacząco szczególnie na platformach reklamowych oferowanych przez Google, w tym na DoubleClick Bid Manager. W niektórych wpadkach spadki mogą sięgać od 25 do 40 proc.

Google jeszcze przed momentem, w którym zaczęła obowiązywać dyrektywa RODO skontaktował się ze swoimi klientami przestrzegając, że mogą się oni spodziewać krótkotrwałych zawirowań w związku ze sprzedażą reklam w modelu programatycznym. Problemem są firmy zewnętrzne, które mogą nie spełniać wymagań dotyczących śledzenia użytkowników w internecie, m.in. za pomocą plików cookies.

Według Digiday doszło do tego, że część wydawców spoza Europy (w szczególności amerykańskich) przestało emitować w systemie programmatic reklamy kierowane do odbiorców z krajów unijnych. Zamiast tego publikowany jest niespersonalizowany przekaz.

Na dane ujawnione przez Digiday zwrócili już uwagę polscy wydawcy. Marcin Gadziński, dyrektor zarządzający Grupy Gazeta.pl we wpisie opublikowanym na Twitterze przestrzegł, że niezamierzone efekty RODO mogą mieć daleko idące reperkusje dla wydawców oraz ich pracowników. - Poczujemy to może wkrótce wszyscy przy zwolnieniach grupowych w naszych firmach – alarmuje w swoim poście Marcin Gadziński.

 

Odpowiadając na komentarz jednego z internautów pod swoim wpisem Gadziński zasugerował, że jego zdaniem idea RODO w wypadku wydawców i reklamodawców została nieco wypaczona.

Zawirowania w segmencie programmatic to nie jedyna w segmencie mediów niekorzystna konsekwencja wprowadzenia RODO. Po wejściu w życie unijnej dyrektywy część internetowych stron amerykańskich wydawców stała się niedostępna dla czytelników w Europie. Wśród nich są m.in. serwisy „LA Times” i „Chicago Tribune”, z kolei „Washington Post” czy „Time” wymagają od europejskich użytkowników zgodny na akceptację regulaminu dotyczącego wykorzystania ich danych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: RODO ciągnie w dół przychody wydawców w segmencie programmatic, spadki o 25 do 40 procent

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
zen
No i super bo moj plik host juz ma 1,2 MB i z takim dalszym rozpasaniem zbieraczy danych moglby wzrosnac do 5 MB
17 9
odpowiedź
User
pavv
No popłaczę się nad waszym losem!
15 16
odpowiedź
User
maciej kowalski
Jak nie PiS to RODO. Biedacy, tacy są świetni tylko wszyscy się sprzysięgli przeciwko nim.
15 14
odpowiedź
User
pdm
Dla GW UE jest beee. Świat się chyba kończy.
12 10
odpowiedź
User
pytanie
Czy wie ktoś, jak można zlikwidować wyskakujące za każdym razem okna np. na gazecie, jak nie dało się im zgody na zbieranie danych? Reklamy mam już zablokowane, ale uBlock tego nie wyłapuje.
11 9
odpowiedź