Rynek muzyczny w USA wart w 2014 r. 6,9 mld dol., cyfrowa sprzedaż motorem wzrostu

W 2014 r. rynek muzyki w Stanach Zjednoczonych zanotował niewielki wzrost, a udział cyfrowych platform w sprzedaży okazał się większy niż utworów oferowanych na płytach CD - wynika z raportu organizacji RIAA.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Rynek muzyczny w USA wart w 2014 r. 6,9 mld dol., cyfrowa sprzedaż motorem wzrostu
fot. Shutterstock.com

RIAA to amerykańska organizacja zbiorowego zarządzania, która reprezentuje interesy większości działających w USA wytwórni muzycznych.

W swoim dorocznym raporcie RIAA wylicza, że w 2014 r. wartość całego muzycznego rynku w Stanach Zjednoczonych osiągnęła poziom ponad 6,9 mld dol. Oznacza to spadek o ok. 0,5 proc. w porównaniu z rokiem 2013, gdy przychody ze sprzedaży nagrań nieznacznie przekroczyły kwotę 7 mld dol.

grafika

Autorzy raportu podkreślają, że od czasów rekordowego roku 1999, w którym wartość rynku wyceniana była na 14,6 mld dol. notowane są spadki, które jednak w ciągu ostatnich lat wyhamowały, i obecnie przychody wytwórni muzycznych co roku zamykają się kwotą ok. 7 mld dol. Jednakże struktura tych przychodów coraz bardziej się zmienia. Według podanego przez RIAA przykładu w 2010 r. w USA sprzedano ponad 252 mln płyt CD z muzyką, co stanowiło 52 proc. całego rynku, na którym segment związany ze ściąganiem muzyki z sieci zatrzymał się na poziomie 32 proc, a streaming osiągnął 6,6 proc. W ub. r. nabywców znalazło jedynie 144 mln płyt CD, a sprzedaż fizycznych nośników nagrań stanowiła już jedynie 32 proc. całości muzycznego tortu. 37 proc. należało do utworów ściąganych z internetu na komputery i inne urządzenia, a 27 proc. przypadło muzycznym serwisom streamingowym.

grafika
grafika

Według raportu RIAA w ostatnich latach dynamicznie rosną wydatki Amerykanów na płatne subskrypcje w serwisach w rodzaju Spotify czy Rhapsody. W 2011 r. przeznaczono na nie 1,8 mln dol. W 2013 r. była to już kwota 6,2 mln dol., która w ub. r. wzrosła o kolejnych 26 proc. osiągając poziom 7,7 mln dol. W sumie wartość muzyki sprzedanej w ub. r. w USA na platformach cyfrowych osiągnęła wartość ponad 4,5 mld dol., o 3,2 proc. więcej niż w roku 2013. Z kolei sprzedaż fizycznych nośników z muzyką stanęła na poziomie ponad 2,1 mld dol., o 5,9 proc. niższym niż rok wcześniej. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?