SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ryszard Wojciechowski

Rozmowa z Ryszardem Wojciechowskim, prezesem zarządu Internet Group(IGroup), o planach rozpoczęcia działalności jako MVNE, ekspansjizagranicznej i inwestycjach w rozwiązania E/M Marketingowe.

Łukasz Kłosowski: Internet Group działalność opiera napięciu filarach, o jakie filary chodzi?
Ryszard Wojciechowski:
Obecnie Internet Group SA toholding giełdowy skupiający spółki prowadzące działalność wnastępujących segmentach: Platforma Mediowa, Call Center, PlatformaBiznesowa, Media on line oraz E/M Marketing. Pod pięcioma filaramibiznesowymi skupione są wyspecjalizowane spółki z obszaru mediów,marketingu i nowych technologii. Między nimi zachodzi synergiabiznesowa - spółki korzystają nie tylko z własnego know-how, alebudują wspólną bazę klientów, którym świadczą szereg różnorodnychusług z portfela Grupy. Często - i to nas wyróżnia na rynku - są toliderzy w swoich kategoriach, jak CR Media Consulting (outsourcingusług planowania i zakupu powierzchni reklamowej), Call CenterPoland (outsoursing sprzedaży i obsługi klienta) czy Ad.net (liderw regionie CEE wśród domów sprzedaży reklam w internecie).

Poprzez swoje spółki Internet Group oferuje produkty, usługi,jak i rozwiązania dla klientów indywidualnych i biznesowych (podmarką Halonet - telefonia internetowa, dostęp do internetu,lokalizator IMapa, usługi hostingu i kolokacji, wirtualne biuro).Internet Group może też samodzielnie pozyskiwać nie tylkoreklamodawców, ale i usługobiorców, czemu służą witrynyspołecznościowe pino.pl i patrz.pl. W strukturze posiadamy spółki,które zajmują się nie tylko badaniem mediów pod kątem ichefektywności reklamowych czy doradztwem w tym zakresie (CR MediaConsulting). Sami pozyskujemy reklamy zarówno dla swoich projektów,jak i dla innych podmiotów (np. Ad.net, Ad Meritum). Zaplecze,jakie dają Grupie wchodzące w jej skład spółki, pozwala nasamodzielne prowadzenie szeroko rozumianej sprzedaży (m.in. przeztelefon, internet), jak i świadczenie takich usług zewnętrznympodmiotom.

Zysk za zeszły rok wyniósł 9,6 mln zł, przy przychodach249 mln. Z czego Internet Group czerpie główniezyski?
W 2007 roku zyski przede wszystkim generowałyspółki zgrupowane w Platformie Mediowej - z działalności w zakresieusług planowania i zakupu powierzchni reklamowej w prasie, radiu iinternecie. W 2008 roku drugim co do wielkości źródłem przychodówbędzie Call Center. W następnych latach dołączą pozostałe trzyfilary - Platforma Biznesowa, E/M Marketing, Media on line. Zgodniez założeniami strategii, w ciągu pięciu lat, każdy z tych filarówma generować między 16 a 25 proc. wyniku finansowego netto.

W 2007 roku nastąpiło połączenie z CR Media. Jak ważnesą przychody związane z marketingiem i reklamąinternetową?
Przychody związane z szeroko rozumianym marketingiem, w tym zreklamą internetową, stanowią około 85 proc. przychodówosiągniętych przez całą Grupę w 2007 roku. Przychody z reklamyinternetowej wyniosły 83,3 mln zł.

Halonet: Zamierzacie rozpocząć działalność jako MVNE, naczym to polega?
To prawda. Niedługo ruszymy jako operator MVNE, czyli dostawcausług i produktów umożliwiających różnym podmiotom uruchamianie podwłasnym brandem i z własnym konceptem MVNO. Jednym z nich na pewnobędzie nasza własna marka Pino Mobile. W obszarze bardziejzaawansowanych modeli biznesowych rozważamy wprowadzenie rozwiązańopartych na oferowaniu darmowych połączeń w zamian za odsłuchiwanielub oglądanie przez abonentów reklam. Myślimy też o rozszerzeniudziałalności w krajach regionu.

Jaki jest model biznesowy portalupino.pl?
Taki, jak wiele podobnych projektów społecznościowych na świecie,czyli reklama, sponsoring, akcje marketingowe i płatny kontent.

Podobno zamierzacie inwestować w znajdujący się tamkanał telewizyjny. Jak wyglądają plany telewizyjneIG?
To ma być telewizja interaktywna z prawdziwego zdarzenia, a tęinterakcję najpełniej wykorzystać właśnie w internecie. Zatem odinternetu startuje nasz projekt, który docelowo powinien być i wofercie operatorów kablowych, jak i na satelicie oraz w mobile.

Rozwój narzędzi E/M Marketingowych w ramach istniejącychstruktur - czy w ten kontekst wpisuje się Uppfylla, czym jestUppfylla?
Nowoczesny marketing i kontakt z konsumentem w perspektywienajbliższych lat przeniosą się do internetu. Powtarzam to jakmantrę, wygra ten, kto znajdzie najlepszy model zmonetaryzowaniakonsumenta. Jako jedna z niewielu polskich firm postanowiliśmyzainwestować w rozwojowy projekt technologiczny z USA. W tym celupodpisaliśmy umowę inwestycyjną z amerykańską firmą technologicznąUppfylla Inc. Celem jest stworzenie narzędzia, które w danym czasieumożliwia internautom o podobnych zainteresowaniach, nawiązanie zesobą kontaktu w każdym miejscu sieci i na każdej stronie. InternetGroup będzie udziałowcem i partnerem technologicznym tego projektu.Jak mówią nam twórcy Uppfylli, ich przedsięwzięcie to kolejny etapw ewolucji internetu.

Internet Group jako broker internetowy zamierza oferowaćswoje usługi za granicą. Jakie rynki i jakieusługi?
Zacznę od oceny dynamiki wzrostów na tymrynku, który jest dla nas szczególnie interesujący. 2007 rokcharakteryzował się dobrą koniunkturą na rynku mediów online.Działo się to zarówno w Polsce, jak i w całym regionie EuropyŚrodkowowschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem krajówbałtyckich, gdzie od kilku lat prężnie działają nasze spółkiskupione pod marką Ad.net. i Pino. Ad.net jest niekwestionowanymliderem ekspansji na rynku mediów online w krajach bałtyckich. PoLitwie, gdzie uzyskaliśmy w ciągu kilku lat 50 proc. udziału wrynku reklamy internetowej, spółka dynamicznie rozwija swojądziałalność na Łotwie i w Estonii. W 2007 roku Ad.net zzagranicznej działalności uzyskał blisko 11 mln zł, a marże zesprzedaży na tamtych rynkach wyniosły blisko 3,5 mln zł. W 2008roku głównym celem działalności Ad.netu za granicą jest praktycznarealizacja planów dotyczących rozbudowy sieci w EuropieŚrodkowowschodniej. W bieżącym roku rozpoczynamy działalności naUkrainie i na Słowacji. Jeszcze w tym półroczu chcemy zakończyćrozmowy z partnerami z takich krajów jak Bułgaria, Wegry,Chorwacja. W planach pozostałe rynki, czyli Rumunia, Słowenia,Serbia, Bośnia i Macedonia.

Call Center, jaką widzi Pan synergię z innymi produktamiGrupy?
Spółki działające w ramach filaru call/contact center uzupełniająkanał dotarcia do potencjalnych odbiorców z przekazemmarketingowym. Akwizycja spółek działających w tym segmencie rynkuto także rozszerzenie naszej oferty o sprzedaż konkretnych oferttowarów i usług. W ten sposób w ramach Internet Group stwarzamyunikalną ofertę na rynku, oferując sposoby dotracia do kosumenta woparciu o działania wsparcia telesprzedaży (Call Center), promocjępoprzez internet i inne media (Ad.net, CR Media), wzmocnioną o siećsprzedaży bezpośredniej dzięki własnej bazie danych (Pino, Halonet,IMapa, businessconect.pl).

Proszę o przykłady innych synergii?
Naszych pięć filarów działalności - media on line, dwie platformyinternetowe skupiające różne grupy klientów, Call Center potrzebnedo ich obsługi i firma E-marketingu - tworzą kompleksową ofertęobsługi dla klienta. W praktyce wygląda to w następujący sposób.Firma, która do nas przyjdzie, ma zapewnione najpierw kompleksowebadania rynku dzięki CR Media Consulting. Nasza dywizjaE-marketingu pomoże przygotować odpowiednio dopasowany przekazmarketingowy, a dzięki Pino i platformie biznesowej przekaz trafido odpowiednio wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Call Centerzapewni sprzedaż bądź promocję produktów i obsługę informacyjnąprzedsięwzięcia, kontakt między firmą a klientami. Tak w skróciemożna opisać model działania. W przyszłości wszystko przeniesie siędo internetu, dlatego jesteśmy przekonani, że nasze przychody będąrosły, bo firmy będą chciały coraz efektywniej wydawać tampieniądze.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ryszard Wojciechowski

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl