RPO chce wyjaśnień od szefów TVP i KRRiT ws. dominacji w mediach publicznych Andrzeja Dudy na innymi kandydatami

W lutym br. publiczna telewizja najwięcej czasu antenowego przeznaczyła na prezentację komitetu wyborczego obecnego prezydenta Andrzeja Dudy - wynika z analizy Biuletynu Informacji Publicznej TVP, dokonanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich, Adama Bodnara. Zaniepokojony tym rzecznik poprosił o wyjaśnienia Telewizji Polskiej i szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Rzecznik zwraca uwagę, że w sytuacji, gdy nie daje się prowadzić kampanii wyborczej w normalny sposób, zachwiane proporcje w zagospodarowaniu czasu antenowego przez poszczególne komitety staje się bardzo poważne.

- Na mediach publicznych w trakcie kampanii wyborczej spoczywają szczególne obowiązki. Zadania te są tym istotniejsze w trakcie obowiązywania stanu epidemii i ograniczeń praw obywatelskich z nich wynikających. Niemożliwym jest organizowanie spotkań z wyborcami, transmisja z tych wydarzeń, a nawet zbieranie podpisów wyborców - pisze Adam Bodnar. - Sposób w jaki media publiczne wypełniać będą ustawowe obowiązki w tym zakresie, realizować prawo obywateli do informacji oraz gwarantować równość szans kandydatów będzie mieć zasadnicze znaczenie dla wyników najbliższych wyborów - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/co-kandydaci-na-prezydenta-sadza-o-mediach-publicznych-i-ich-finansowaniu-repolonzacji-mediow-krrit-i-rmn-analiza,7170711130986625a ##

Adam Bodnar zwraca uwagę, że dotychczasowa praktyka TVP i Polskiego Radia w tej sprawie budzi niepokój obywateli. - Na rażącą nierówność w dostępie kandydatów na urząd Prezydenta do mediów publicznych wskazywał członek Rady Mediów Narodowych, Juliusz Braun. Kierując się potrzebą zapewnienia rzetelnego wypełniania przez spółki mediów publicznych ich ustawowych zadań, apelował on o udostępnienie kandydatom nadzwyczajnego czasu antenowego oraz stworzenie sztabom wyborczym kandydatów na prezydenta, możliwości swobodnego prezentowania ich programów w audycjach telewizyjnych i radiowych - wskazuje RPO w piśmie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/co-kandydaci-na-prezydenta-sadza-o-mediach-publicznych-i-ich-finansowaniu-repolonzacji-mediow-krrit-i-rmn-analiza,7170711130986625a ##

Rzecznik opiera się na analizie danych zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej TVP. Wynika z nich, że w lutym na antenach Telewizji Polskiej najwięcej czasu antenowego poświęcono komitetowi wyborczemu obecnie urzędującego prezydenta Andrzeja Dudy. - W sumie zajął on 1 godzinę i 13,5 minuty, natomiast czas antenowy przeznaczony na pozostałe komitety wynosił odpowiednio: Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka - 19 min. 47 sek.; KWknPRP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej – 30 min. 33 sek.; KWknPRP Szymona Hołowni – 5 min. 37 sek.; komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 15 min. 22 sek.; KW Roberta Biedronia - 44 sek. - wylicza Bodnar.

Dla porównania przytacza też dane z marca: wówczas na antenie TVP Info wszystkie komitety wyborcze miały 40 minut 39 sekund czasu antenowego, natomiast Kancelaria Prezydenta oraz prezydent - odpowiednio 2 godziny 25 minut i 2 sek. oraz 19 godzin 56 minut i 31 sek.

- W świetle wskazanych informacji, w opinii Rzecznika, nadawca publiczny nie wypełnia ustawowej zasady pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności w przedstawianiu kampanii wyborczej w wyborach prezydenckich w 2020 roku - kończy swoje pismo Bodnar.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]