SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Serwisy wideo: dominuje YouTube, mocno w górę Cda i Vimeo, traci Wrzuta

Wśród portali z treściami wideo od użytkowników zdecydowanie najpopularniejszy w Polsce jest YouTube. W ostatnich dwóch latach bardzo duży wzrost osiągnął Cda.pl (publikujący też gry online i grafiki), sporo zyskały też Dailymotion i Vimeo, natomiast spadki zanotowały Wrzuta.pl, Smog.pl i Patrz.pl.

Article

W listopadzie ub.r. YouTube’a odwiedziło 16,2 mln polskich internautów (real users), czyli 75,5 proc. wszystkich użytkowników sieci w naszym kraju - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. YouTube, tak samo jak inne zagraniczne strony, nie jest w Megapanelu objęty audytem site-cetric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w tym serwisie polscy użytkownicy.

Kolejne dwa miejsca w zestawieniu zajęły polskie witryny. Cda.pl (mający większy zakres tematyczny niż inne analizowane strony - oprócz treści wideo dostępne są w nim gry online i zabawne grafiki) odwiedziło 4,63 mln użytkowników, którzy wykonali 113 mln odsłon krajowych, a każdy spędził w serwisie średnio 30 minut i 59 sekund. Z kolei Wrzuta.pl (należąca do Grupy Wirtualna Polska) zanotowała 1,62 mln użytkowników, 13,45 mln odsłon krajowych i średnio 39:11 minuty przypadające na użytkownika.

Po nieco ponad milionie polskich internautów przyciągnęły w listopadzie ub.r. dwa globalne serwisy wideo: Dailymotion i Vimeo. Pierwszy zanotował 1,18 mln odwiedzających, a drugi - 1,07 mln.

Zestawienie zamykają rodzime witryny Smog.pl (należy do Grupy Wirtualna Polska) z 514,9 tys. użytkowników i 10,02 mln odsłon krajowych, Veedo.pl (Grupa TVN) z 256,6 tys. użytkowników oraz Patrz.pl z 250,5 tys. użytkowników i 1,35 mln odsłon. W tym pierwszym serwisie co prawda pojawiają się treści dodawane przez redakcję, ale o podobnej tematyce jak na innych analizowanych stronach (często są to amatorskie nagrania udostępnione wcześniej przez internautów), a ponadto użytkownicy mogą zgłaszać redaktorom klipy do dodania. Z kolei Veedo.pl został uruchomiony w połowie września ub.r. (więcej na ten temat).

Serwisy z wideo od użytkowników w listopadzie 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

serwis

real users

odsłony krajowe

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

youtube.com

16 199 469

-

-

-

75,53%

cda.pl

4 632 952

112 996 008

12 532 566

00:30:59

21,60%

wrzuta.pl

1 621 260

13 449 714

2 186 022

00:39:11

7,56%

dailymotion.com

1 184 799

-

-

-

5,52%

vimeo.com

1 068 748

-

-

-

4,98%

smog.pl

514 927

10 020 954

991 005

00:29:00

2,40%

veedo.pl

256 635

-

-

-

1,20%

patrz.pl

250 533

1 350 293

223 673

00:02:51

1,17%


YouTube z listopadzie ub.r. miał o 956,8 tys. polskich użytkowników więcej niż rok wcześniej (to 6,3 proc. w górę), a o 2,71 mln więcej niż przed dwoma laty (20,1 proc. w górę).

Cda.pl osiągnęło w tym okresie bardzo duże wzrosty. W skali roku serwis zyskał 1,81 mln użytkowników i 58,6 mln odsłon krajowych (to 64,3 i 107,6 proc. w górę), a w skali dwóch lat - aż 3,32 mln użytkowników i 81,4 mln odsłon krajowych (to wzrosty o 250-260 proc.).

Za to znaczący spadek zanotowała Wrzuta.pl. W listopadzie ub.r. serwis miał o 1,13 mln użytkowników i 10,56 mln odsłon krajowych mniej niż rok wcześniej (to 41,1 i 44 proc. w dół). Średni czas korzystania z witryny co prawda mocno się wydłużył, ale wynika to głównie ze zmienionego sposobu pomiaru. - Dzięki oskryptowaniu stron zgodnie ze standardami rynku dla odsłon ajaxowych oraz materiałów wideo-audio osiągnięto tzw. dwuskrypt, którego na tych stronach wcześniej nie było, a był od dawna stosowany przez innych graczy rynkowych - tłumaczyła portalowi Wirtualnemedia.pl półtora miesiąca temu Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Grupy Wirtualna Polska, komentując podobny wzrost czasu korzystania z o2.pl.

Dailymotion w skali roku stracił co prawda 199,3 tys. polskich użytkowników (14,4 proc. w dół), ale przez wcześniejszy rok prawie podwoił ich liczbę (z 755,3 tys. do 1,38 mln). Vimeo osiągnęło zdecydowane wzrosty, przekraczając poziom miliona odwiedzających - to o 303,2 tys. więcej niż rok wcześniej i o 581,3 tys. niż przed dwoma laty.

Zmalała natomiast odwiedzalność Smog.pl i Patrz.pl. W ciągu dwóch lat pierwszy serwis stracił 132,5 tys. użytkowników i 6,37 mln odsłon krajowych (to spadki o 20,5 i 38,8 proc.), a drugi - 187,1 tys. użytkowników i 2,07 mln odsłon (42,7 i 60,5 proc. w dół). Wielokrotnie dłuższy średni czas korzystania ze Smog.pl tak jak w przypadku Wrzuty wynika z innej metody oskryptowania.

Na drugiej podstronie szczegółowa analiza wyników YouTube’a, Cda.pl i Wrzuty w 2013 i 2014 roku

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Serwisy wideo: dominuje YouTube, mocno w górę Cda i Vimeo, traci Wrzuta

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kajtek
a co z serisami erotycznymi/pornograficznymi. Przecież to też serwisy video?
9 8
odpowiedź
User
ej
No gdzie on?
8 8
odpowiedź
User
mario
Skandal, że w Polsce w ogóle taki serwis jak Wrzuta istnieje (gdzie właścicielem jest Wp czyli drugi największy portal), gdzie masowo naruszane są prawa autorskie artystów. Ten serwis powinien byc już dawno zdelegalizowany!
10 10
odpowiedź