SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Showmax wycofuje się z Polski, Naspers sprzeda serwis

Z końcem stycznia 2019 roku serwis VoD Showmax zniknie z Polski po prawie dwóch latach obecności - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Koncern Naspers, do którego należy ta witryna, wycofuje się z sektora wideo internetowego.

Article

Ustalenia portalu Wirtualnemedia.pl o wycofaniu się Showmaxa z Polski potwierdziła Magdalena Marzec, PR managerka platformy w naszym kraju. Zaznaczyła, że wynika to ze strategicznej decyzji koncernu Naspers o wycofaniu się z branży wideo w internecie.

Naspers przeniósł Showmaxa do spółki MultiChoiceGroup. Planuje sprzedać jej udziały, wprowadzając ją na giełdę w Johannesburgu.

- Pomimo dobrych wyników i popularności serwisu, dalszy rozwój Showmax Polska, jako jedynej firmy działającej w obszarze wideo poza Afryką, nie mieści się w ramach przyjętej strategii zarówno MCG, która koncentruje się na kontynencie afrykańskim, jak i Naspersa. Showmax Africa będzie nadal działać jako część MultiChoice Group, a zmiany nie dotyczą pozostałych inwestycji Naspersa w Polsce - opisano w oświadczeniu.

- Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim partnerom, klientom i zespołowi Showmax, którzy wspierali firmę od momentu powstania prawie dwa lata temu i przykro nam, że ta historia się już kończy - dodano.

Użytkownicy nie muszą anulować subskrypcji i usuwać konta. Od 17 grudnia 2018 r. serwis Showmax nie będzie pobierał już opłaty miesięcznej za kolejne okresy rozliczeniowe. Najpóźniej z końcem stycznia 2019 r. wszystkie subskrypcje wygasną.

Showmax w Polsce od lutego ub.r. z kilkoma własnymi produkcjami

Platforma Showmax pojawiła się na naszym rynku w połowie lutego ub.r. Miesięczny dostęp do niej kosztuje 19,90 zł, przez pierwsze 14 dni można ją testować za darmo.

Startowi Showmaxa w Polsce towarzyszyła intensywna kampania reklamowa, w pierwszym spocie wystąpili Ewan McGregor i aktorzy znani z filmów Patryka Vegi.

Zaraz po starcie w Polsce platforma zaangażowała się w produkcję serialu satyrycznego „Ucho prezesa”, którego trzy sezony były premierowo udostępniane na niej. Od połowy listopada emitowany jest czwarty sezon, od prawie roku serial można też oglądać w Telewizji WP.

Od grudnia ub.r. do wiosny br. Showmax zrealizowała pierwszą serię „SNL Polska”, a w sierpniu i wrześniu br. udostępnił 5-odcinkowy serial kryminalny „Rojst”. Pod koniec października ruszył drugi sezon „SNL Polska” w okrojonej wersji - tylko ze skeczami „Weekend Update”.

Promocje z telekomami

Przedstawiciele Showmaxa nie podają, ilu użytkowników w Polsce płaci za korzystanie z witryny. Według badania Gemius/PBI w październiku br. serwis odwiedziło 1,27 mln polskich internautów, wykonując 12,8 mln odsłon.

Showmax realizował promocje we współpracy z sieciami telekomunikacyjnymi. W maju ub.r. 12-miesięczny darmowy dostęp do platformy pojawił się w ofercie abonamentowej Stan Nielimitowany w Play, natomiast pod koniec ub.r. T-Mobile zaoferował wszystkim swoim klientom darmowy dostęp do serwisu przez 90 dni.

W polskim zespole Showmaxa znaleźli się doświadczeni menedżerowie z rynku telewizyjnego i internetowego: dyrektorem zarządzającym został Maciej Sojka (wcześniej pracował m.in. w Google, platformie N i TVN24), dyrektorem marketingu - Grzegorz Esz (wcześniej m.in. w UPC Polska, Netii i Polskiej Telefonii Cyfrowej), a szefem oferty programowej - Jerzy Dzięgielewski (poprzednio związany z Viacomem).

W minionym roku obrotowym działająca w Polsce spółka Showmax CEE zanotowała 19,21 mln zł wpływów sprzedażowych oraz 1,4 mln zł zysku. Sprzedaż prawie w całości jest realizowana przez firmę za pośrednictwem jej holenderskiego właściciela.

Przedstawiciele Showmaxa zaznaczyli jednak, że wyniki tej firmy - ze względu na to, że działa w ramach globalnego koncernu - nie oddają działalności platformy w naszym kraju.

Za wsparcie reklamowe serwisu odpowiadały m.in.: agencje FCB Bridge2Fun, Digital Kingdom, Dobro, studia Opus Film i Platige Image oraz Performance Media i dom mediowy PHD.

Rosnąca konkurencja w płatnym VoD

Obecnie najpopularniejszą płatną platformą VoD w Polsce jest sekcja Premium serwisu CDA.pl - w październiku zanotowała 3,11 mln użytkowników i 30,13 mln odsłon. Jest rozwijana od prawie trzech lat, miesięczny dostęp do niej kosztuje 19,90 zł.

Pod koniec listopada CDA podało, że oferta ma 155 tys. aktywnych subskrybentów, wobec 42 tys. na początku ub.r. i 100 tys. na początku br. W pierwszym trzech kwartałach br. firma, szykująca się do debiutu na rynku giełdowym NewConnect, osiągnęła wzrost przychodów ze sprzedaży o 51 proc. do 18,67 mln zł oraz 3,41 mln zł zysku netto (wobec 2,36 mln zł rok wcześniej).

Na początku 2016 roku w Polsce pojawił się Netflix. Serwis regularnie realizuje działania reklamowe, właśnie zaczął promocję z siecią Play. Dwa tygodnie temu udostępniono w nim pierwszy polski serial „1983”.

Z kolei wiosną br. HBO zaoferowało dostęp do swojej platformy HBO GO wszystkim internautom, a nie tylko klientom jej usługi telewizyjnej. W połowie października cenę miesięcznego abonamentu obniżono z 29,90 do 19,90 zł.

Swoje platformy VoD rozwijają też główni nadawcy telewizyjni. TVP udostępnia zrekonstruowane cyfrowo wersje dawnych seriali, a Grupa TVN w Playerze i Cyfrowy Polsat w Ipli powiększają liczbę stacji, które można oglądać na żywo. TVN przed rokiem zaczął współpracę w tym zakresie z nc+.

Coraz więcej kanałów można też oglądać odpłatnie na platformie WP Pilot należącej do Wirtualnej Polski (w lipcu br. pojawiły się tam stacje Kino Polska TV).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Showmax wycofuje się z Polski, Naspers sprzeda serwis

43 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
Właściwie szkoda, bo to bodaj jedno z niewielu miejsc gdzie legalnie można było obejrzeć polskie filmy.
47 34
odpowiedź
User
Kudhgs
Niespodzianka? Nie sądzę.
44 14
odpowiedź
User
ekspert
Właściwie szkoda, bo to bodaj jedno z niewielu miejsc gdzie legalnie można było obejrzeć polskie filmy.
29 27
odpowiedź
User
gerr
W sumie jako jedyni próbowali jakoś dostosować się do naszego rynku, a nie tylko rzucać to co wszędzie
44 18
odpowiedź
User
pavv
Przecież to było do przewidzenia. W ofercie nie mieli praktycznie nic za co ludzie by byli skłonni płacić.
61 16
odpowiedź