SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja Polska nie planuje zwolnień w związku z epidemią koronawirusa

Epidemia koronawirusa uderzyła w branżę medialną, wydawcy albo już ogłosili zwolnienia i obniżki pensji, albo dopiero je planują. Telewizja Polska obecnie nie planuje redukcji zatrudnienia. Dostosowuje jednak wynagrodzenia pracowników do wielkości realizowanej produkcji - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Epidemia koronawirusa spowodowała, że wiele branż zostało w praktyce zamrożonych - nie działają m.in. kina, teatry, ośrodki kulturalne, placówki sportowe. Aktywność w wielu obszarach przeniosła się do internetu. Recesja dotknęła również rynek reklamowy od którego uzależnieni są wydawcy telewizyjni, radiowi, prasowi i internetowi. Część już ogłosiła, że obniży pensje pracowników, część zdecydowała się na zwolnienia. Inni jeszcze szacują straty i dopiero zdecydują, jak ograniczyć koszty w firmie.

Spytaliśmy Telewizję Polską, jakie działania planuje w związku z recesją gospodarczą, spowodowaną koronawirusem. Jak udało się nam dowiedzieć, na ten moment nie jest planowana redukcja zatrudnienia, jednak wynagrodzenia pracowników dostosowano do wielkości realizowanej produkcji. - Skala redukcji zależna jest od obszaru, w niektórych jest ona proporcjonalna do ograniczenia realizowanych zadań, w innych przeciętnie wynosi 20-30 proc., w niektórych przypadkach ponad 40 proc.. W obszarach pracujących z jeszcze większym natężeniem, niż przed epidemią, wynagrodzenia zostały utrzymane. Liczba zawieranych umów cywilno-prawnych została ograniczona o około 50 proc. - odpowiedziało portalowi Wirtualnemedia.pl Centrum Informacji TVP.

Telewizja publiczna podkreśla, że dalsze działania uzależnione są od sytuacji w kraju i skali ograniczeń utrzymywanych w związku z pandemią. - Spółka na bieżąco monitoruje sytuację i będzie podejmować działania dostosowawcze, jak tylko zajdzie taka potrzebą – stwierdzono.

Jak informowaliśmy kilka dni temu TVP Sport obniży wynagrodzenia. - Odbyłem ponad sto rozmów indywidualnych z pracownikami na temat obniżki wynagrodzeń na poziomie między 30 a 50 procent - poinformował Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport. Zaznaczył natomiast, że nie nastąpiły żadne zwolnienia.

Przypomnijmy, że w połowie marca br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę w sprawie podziału skarbowych papierów wartościowych pomiędzy Telewizję Polską, Polskie Radio oraz ośrodki regionalne Polskiego Radia z przeznaczeniem na realizację misji publicznej. Ma to związek z podpisaną przez prezydenta ustawą o tzw. rekompensacie dla mediów publicznych. TVP otrzyma skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Zwolnienia i obniżki pensji w firmach medialnych

W minionym tygodniu Agora poinformowała, że uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku.

Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł, zobowiązała się, że nie będzie prowadziła w tym okresie zwolnień. Wyjątkiem jest jej spółka zależna Goldenline, w której na początku kwietnia zapowiedziano zwolnienia grupowe, nie uzgodniono jeszcze ich warunków.

Pod koniec ubiegłego tygodnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Obniżki w firmie wynoszą 20 proc.

Natomiast wydawnictwo Burda Media Polska zdecydowało o zwolnieniu ok. 50 osób.

Grupa ZPR Media zrezygnowała z wydawania miesięczników „Podróże” i „Żagle”, zwalniając ich dziennikarzy. Ponadto pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami swojej spółki zależnej Murator Expo organizującej targi. - Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.

Z kolei Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. - Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu - tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.

W czwartek zarządu Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.

Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska nie planuje zwolnień w związku z epidemią koronawirusa

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
1245
To zrozumiałe. Swoich nie zwolnią. A ci co zostali muszą pracować za siebie i resztę...
odpowiedź
User
Ja_2020
Przecież dostali ponad 1 miliard więc kasy nie braknie. Przynajmniej w tym roku. Potem przecież mają wpaść kolejne 2.
odpowiedź
User
xyz
Ministerstwo Prawdy w końcu musi działać prężnie i dostarczać obywatelom jedynych prawdziwych informacji ;-)
odpowiedź