SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja Polska: 979 mln zł z abonamentu i 908 mln zł z reklam, 31,7 mln zł zysku w ub.r.

W ub.r. Telewizja Polska otrzymała 979 mln zł z abonamentu i rekompensaty abonentowej (57 proc. więcej niż rok wcześniej) i zanotowała 908 mln zł z reklam i sponsoringu (po wzroście o 14 proc.). Spółka osiągnęła 31,7 mln zł zysku netto.

Jacek Kurski, fot. akpaArticle

W udostępnionym właśnie sprawozdaniu Telewizja Polska podała, że w ub.r. na jej wpływy abonamentowe złożyło się 385,5 mln zł z opłat od posiadaczy zarejestrowanych telewizorów oraz 593,5 mln zł z budżetu państwa w ramach przyznanej pod koniec 2017 roku rekompensaty za środki nieuzyskane z abonamentu w latach 2010-2017 wskutek zwolnienia z tej daniny niektórych grup społecznych.

W efekcie przychody abonamentowe TVP wzrosły w skali roku o 357,3 mln zł, czyli 57 proc. W 2017 roku spółka z opłat abonamentowych uzyskała 355,1 mln zł oraz 266,5 mln zł rekompensaty z budżetu państwa.

W ub.r. TVP dzięki kolejnej transzy rekompensaty miała rekordowo dużo środków z abonamentu - ponad dwa razy więcej niż w 2014 i 2015 roku oraz prawie pięciokrotnie więcej niż w 2010 i 2011 roku.

Środki z abonamentu stanowiły w ub.r. 46 proc. łącznych wpływów Telewizji Polskiej - zdecydowanie najwięcej w ostatnim piętnastoleciu. W 2010 i 2011 roku ten udział wyniósł jedynie 12 proc., a przed wprowadzeniem rekompensaty z budżetu państwa 30 proc. przekroczył tylko w 2004 roku.

Ostatecznie TVP w sprawozdaniu z ub.r. zaraportowała 980,3 mln zł z abonamentu, rozliczając też w tym okresie niewielkie wcześniejsze wpływy: 0,8 mln zł kosztów amortyzacji wozu do transmisji HD oraz 0,5 mln zł amortyzacji praw autorskich do filmów.

Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu wyniosły w ub.r. 908 mln zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej (799 mln zł). Poprzednio poziom 900 mln zł wpływów z tego źródła spółka przekroczyła w 2015 roku (922 mln zł).

W ub.r. TVP jako jedyny nadawca w Polsce transmitowała piłkarskie mistrzostwa świata. Zarząd spółki krótko po zakończeniu turnieju poinformował, że ze sprzedaży reklam przy transmisjach i praw do organizacji stref kibica nadawca uzyskał 77 mln zł wpływów, co przy 67 mln zł kosztów licencji i obsługi meczów dało 10 mln zł zysku netto.

Według danych Starcomu cały rynek reklamy telewizyjnej w Polsce urósł w ub.r. o 6,3 proc. do 4,41 mld zł.

2,1 mld zł wpływów, 37 mln zł zysku netto

Skoro 979 mln zł z abonamentu stanowiło 46 proc. łącznych wpływów TVP w ub.r., oznacza to, że  wyniosły one ok. 2,1 mld zł. Wobec 1,78 mld zł w 2017 roku daje wzrost o prawie 20 proc.

Przychody spółki z abonamentu oraz reklam i sponsoringu w ub.r. wyniosły łącznie 1,89 mld zł. Pozostałe wpływy nadawca miał z innych źródeł (m.in. sprzedaży aktywów, zmiany stanu produktów oraz kosztu wytworzenia produktów na własne potrzeby). W sprawozdaniu abonamentowym nie podał szczegółowych informacji na ten temat.

TVP na potrzeby statystyczne przekazała Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, że w ub.r. osiągnęła 37,5 mln zł zysku netto.

W sprawozdaniu abonamentowym zaznaczyła natomiast, że w ub.r. na zadania związane z realizacją misji publicznej przeznaczyła 1,94 mld zł, a 50,4 proc. tych środków otrzymała z abonamentu.

W 2017 roku Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Nadawca miał 563,8 tys. zł zysku netto.

Natomiast w 2016 roku zanotowała spadek wpływów o 6,8 proc. do 1,47 mld zł, wzrost kosztów operacyjnych o 8,2 proc. do 1,65 mln zł oraz 176,7 mln zł straty netto.

TVP ma dostać kolejny miliard zł z budżetu państwa

Na początku br. parlament przyjął nowelizację ustawy o opłatach abonamentowych, na mocy której Telewizja Polska i Polskie Radio mają otrzymać 1,26 mld zł rekompensaty za wpływy abonamentowe utracone w latach 2018-19 wskutek zwolnienia z tej opłaty kolejnych grup społecznych. Pod koniec lutego nowelizację przegłosowano w Senacie, obecnie czeka na podpis prezydenta.

W połowie 2017 roku Telewizja Polska uzyskała 800 mln zł pożyczki z Funduszu Reprywatyzacyjnego (wchodzącego w skład Skarbu Państwa) podzielonej na kilka części rozłożonych do połowy 2019 roku. Kapitał pożyczki ma zostać spłacany w miesięcznych ratach od 2019 do końca 2023 roku. W połowie ub.r. ówczesny wiceprezes TVP Maciej Stanecki przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że spółka wykorzystała na razie 350 mln zł z tej puli pożyczkowej.

Jednocześnie TVP wznowiła emisję swoich obligacji o wartości do 300 mln zł. Spłaciła przy tym obligacje wyemitowane dwa lata wcześniej, które kupił Bank Gospodarstwa Krajowego. - Po dokonaniu w lipcu 2018 całkowitej spłaty wcześniejszych emisji obligacji z 2016 i 2017r TVP uruchomiła nowa perspektywę wznawiając już zawarta umowę z BGK SA. Umowa zawarta jest na warunkach rynkowych - w pełni komercyjnych - opisywał nam to Jacek Kurski.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska: 979 mln zł z abonamentu i 908 mln zł z reklam, 31,7 mln zł zysku w ub.r.

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
widz
tyle zysku to po co kolejny miliard na ten rok? :D :D :D
odpowiedź
User
iksiński
A pomyśleć że wystarczy wykreślić z ustawy o RTV jedno zdanie o zakazie przerywania audycji i filmów reklamami (może utrzymując jedynie ściśle misyjne składniki oferty, oddziały czy TVP Polonię) aby to wszystko się bilansowało reklamami.
odpowiedź
User
Jarek Kwańsniewski
TO JEST ABSURD.....
odpowiedź
User
YKK
Zyska na poziomie firmy z branży spożywczej, więc warto było wpompować kolejny miliard.
odpowiedź
User
Ciekawski
Czy ktoś się orientuje czy przed Kurskim TVP też notowała zyski ?
odpowiedź