TVP na mundialu zarobiła 10 mln zł. Jacek Kurski: Pokazaliśmy rynkowi, że oglądalność meczów jest wyższa

Przychody Telewizji Polskiej z mundialu wyniosły 77 mln zł. Wszystkie wydatki nadawcy związane z wydarzeniem to 67 mln zł, co oznacza zysk w wysokości 10 mln zł netto - poinformował Jacek Kurski, prezes TVP na konferencji podsumowującej sportową imprezę.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
TVP na mundialu zarobiła 10 mln zł. Jacek Kurski: Pokazaliśmy rynkowi, że oglądalność meczów jest wyższa
Jacek Kurski i Maciej Stanecki na konferencji podsumowującej mundial; fot. Michał Kurdupski

We wtorek przedstawiciele TVP na konferencji prasowej podsumowali transmisje z tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej. Impreza odbywała się w okresie od 14 czerwca do 15 lipca - w całości w naszym kraju była transmitowana przez publicznego nadawcę.

77 mln zł wpływów TVP z mundialu

Prezes TVP Jacek Kurski poinformował, że łączne przychody Telewizji Polskiej z mundialu w Rosji wyniosły około 77 mln zł netto. Są to łączne wpływy pochodzące z reklamy i sponsoringu (67 mln zł) oraz kanału TVP 4K, aplikacji TVP Sport i licencji stref kibica.

Są to wyniki dwa razy wyższe niż telewizja publiczna zarobiła podczas mundialu w 2014 r. - 38 mln zł i 2010 r. - 38,7 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kurski-chwali-sie-wzrostem-ogladalnosci-tvp-w-i-polroczu-jest-o-10-proc-wyzsza-niz-dane-nielsena,7171424567470209a ##

Wszystkie wydatki związane z wydarzeniem kosztowały publicznego nadawcę 67 mln zł. Na tę sumę składają się koszty licencji, produkcji, a także wydatki poniesione na kanał TVP 4K oraz organizację stref kibica. Jacek Kurski nie ujawnił jednak ceny praw do transmisji. - To jest tajemnica handlowa - podsumowuje.

TVP zarobiła 10 mln zł

Jak podał prezes Kurski zysk TVP z turnieju wyniósł 10 mln zł netto. Tym samym Telewizja Polska po raz pierwszy w historii zarobiła na wielkiej sportowej imprezie.

Jacek Kurski ten fakt tłumaczy tym, że to wynika z polityki firmy prowadzącej do przełamania monopolu Nielsen Audience Measurement na polskim rynku. - Po raz pierwszy w historii nie polegaliśmy na pomiarze oglądalności Nielsena. Pokazaliśmy rynkowi, że naszym zdaniem wyniki oglądalności meczów są wyższe i ten przyznał nam rację - komentuje Kurski.

Z zaprezentowanych na konferencji wyliczeń Biura Reklamy TVP wynika, że gdyby publiczny nadawca wyceniał reklamy pakietowo według wyników oglądalności z badania Nielsena, to wpływy wyniosłyby 48,2 mln zł.

-  Według wyliczeń Biura Reklamy gdybyśmy poszli wyceną pakietową, czyli wyników, które wykazał Nielsen dla poszczególnych meczów, gdybyśmy wyceniali reklamy według wskazania, z którego wynikało, że jeżeli chodzi o oglądalność przegrywaliśmy ze stacjami komercyjnymi, zarobilibyśmy o 50 proc. mniej - mówił Kurski.

Kurski: trzeba coś zrobić z rynkiem telemetrii

Zaznaczył, że jako TVP nie mogą dłużej tolerować takiej sytuacji. - Poinformuję nasze organy korporacyjne, nadzorujące, że coś państwo musi zrobić z rynkiem telemetrii w Polsce. Tracimy setki milionów złotych na niesprawiedliwej naszym zdaniem wycenie reklam wynikającej z panującego na rynku dyktatu monopolisty telemetrycznego - dodał prezes TVP.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/telewizja-polska-szuka-firmy-do-audytu-telemetrii-nielsen-audience-measurement,7171427041650305a ##

Jak już informowaliśmy, średnia widownia wszystkich meczów właśnie zakończonego mundialu pokazanych w TVP1 lub TVP2 wyniosła 3,15 mln osób. Na antenie TVP Sport wszystkie spotkania oglądało dodatkowo 932 tys. widzów, a łączna widownia analizowanych pojedynków emitowanych na głównych antenach i w stacji sportowej wyniosła 4,08 mln osób. Przynajmniej 1 minutę transmisji z tegorocznego mundialu obejrzało 30,72 mln widzów, czyli 86,60 proc. populacji naszego kraju (osoby w wieku 4+ i posiadające w swoim domu odbiornik telewizyjny).

Z kolei łączne cennikowe wpływy reklamowe ze spotkań mundialu transmitowanych w TVP1, TVP2 i TVP Sport wyniosły 232,40 mln zł. Dla porównania 4 lata temu publiczny nadawca na meczach zarobił 153,8 mln zł, a 8 lat temu było to 126 mln zł. Należy jednak pamiętać, że są to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/szef-facebooka-mundial-przenosi-sie-na-male-ekrany-szansa-dla-marketingu,7171422735570561a ##

Warto dodać, że przedstawiciele domów mediowych pytani przez portal Wirtualnemedia.pl jeszcze przed startem sportowej imprezy prognozowali, że mundial zapewni TVP skok oglądalności, ale wpływy z reklam nie pokryją kosztów praw do transmisji i obsługi technicznej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?