SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W Europie działa 11,4 tys. stacji telewizyjnych. 41 proc. dostępnych za darmo, 91 proc. prywatnych (raport)

Na koniec 2019 roku w krajach MAVISE dostępnych było 11 418 kanałów telewizyjnych, z czego 4 757 to kanały lokalne - wynika z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego (European Audiovisual Observatory).

fot. shuttlerstockArticle

Edycja 2019 przygotowanego przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne raportu „Supply of audiovisual media services in Europe MAVISE insights” dotyczy w sumie 42 państw z bazy MAVISE, w tym 41 z Europy (28 należących do Unii Europejskiej, Albania, Armenia, Bośnia i Hercegowina, Gruzja, Islandia, Liechtenstein, Czarnogóra, Macedonia Północna, Norwegia, Serbia, Rosja, Szwajcaria, Turcja) oraz Maroka.

Z raportu wynika, że na koniec 2019 roku w krajach MAVISE dostępnych było 11 418 kanałów telewizyjnych (z czego 4 757 to kanały lokalne) oraz 3 069 usług on-demand (1 832 - usługi catch-up TV, 1040 - usługi płatne pay-on-demand, 197 - usługi darmowe free on-demand).

Nie licząc kanałów lokalnych, na koniec zeszłego roku w krajach MAVISE funkcjonowało 6 420 krajowych i międzynarodowych kanałów telewizyjnych, z których 4 657 miało swoją siedzibę w UE, 1 748 w pozostałych europejskich krajach, a 15 w Maroku.

Tylko 7,5 proc. to stacje nadawców publicznych, podczas gdy 91,5 proc. należy do firm prywatnych. Ok. 29 proc. nadaje w jakości HD, a 32 proc. oferuje usługę catch-up TV.

Liczba udzielonych koncesji na nadawanie dla 6 420 aktywnych kanałów telewizyjnych w krajach MAVISE na koniec zeszłego roku wyniosła 5 496, z czego 3 831 wydano dla 4 657 kanałów z samej UE.

Jeśli chodzi o usługi pay-on-demand, na koniec 2019 roku w krajach MAVISE funkcjonowało ich 1 011, w tym 919 w krajach UE i 3 w Maroku. Jedynie 2 proc. z nich należało do nadawców publicznych.

W Wielkiej Brytanii działa 22 proc. wszystkich europejskich kanałów

W Polsce na koniec ubiegłego roku mieliśmy 116 kanałów telewizyjnych i 24 usługi pay-on-demand. W UE zdecydowanym liderem pod tym względem była Wielka Brytania (odpowiednio 1 026 i 237).

21 proc. kanałów telewizyjnych dostępnych na koniec 2019 roku w krajach MAVISE stanowiły stacje ogólnotematyczne. 13 proc. to stacje filmowo-serialowe, 12 proc. - sportowe, 11 proc. - rozrywkowe, 7 proc. - muzyczne, a 6 proc. - dziecięce. W przypadku usług pay-on-demand dominowały filmy i seriale (62 proc.).

41 proc. kanałów dostępna bezpłatnie

Na koniec zeszłego roku 21 proc. kanałów telewizyjnych w krajach MAVISE było dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej. Reszta była dostępna u operatorów telewizji kablowej, satelitarnej i IPTV.

Za darmo można było oglądać 41 proc. kanałów, podczas gdy 59 proc. stanowiły kanały płatne.

W przypadku pay-on-demand, dominującym modelem biznesowym, odpowiadającym za 59 proc. tego typu usług, był SVOD (subskrypcja wideo na żądanie). Pozostałe 41 proc. zaliczono do kategorii TVOD (transactional video-on-demand).


Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika także, że ponad jedna piąta wszystkich kanałów telewizyjnych (21 proc.; n=993) i niemal połowa usług pay-on-demand (47 proc.; n=434) z siedzibą w Unii Europejskiej, była w 2019 roku kierowana na inne rynki UE. W obu przypadkach najwięcej z nich pochodziło z Wielkiej Brytanii.


Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W Europie działa 11,4 tys. stacji telewizyjnych. 41 proc. dostępnych za darmo, 91 proc. prywatnych (raport)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maxi
Czechy, mały kraj, ale rynek telewizyjny mają niesamowicie rozbudowany. Kto mieszka na płd. w zasięgu ich DVB-T może to potwierdzić.
odpowiedź
User
bart
I tak na 99 % kanałów lecą reklamy non stop i to w czasie audycji. Płacić za oglądanie reklam ?
odpowiedź
User
Wstyd
Polska to prawdziwa potęga. Jesteśmy na poziomie Albanii na rynku stacji tv.
odpowiedź