SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP ogłosiła przetarg na dostawę danych telemetrycznych w 2021 roku

Telewizja Polska rozpoczęła przetarg na dostawę danych telemetrycznych w 2021 roku - wynika z informacji Wirtualnemedia.pl. Warunkiem udziału w nim jest wpłata 25 tys. zł wadium.

siedziba Telewizji Polskiej, fot. TVP Article

Wybrana w przetargu firma będzie dostarczać TVP bazy danych z ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej realizowanego na panelu reprezentatywnym ze względu na społeczno-demograficzne cechy gospodarstw domowych posiadających odbiorniki telewizyjne na terenie całego kraju oraz danych z pomiaru widowni tv będących miarą rzeczywistego (faktycznego) oglądania telewizji przez członków gospodarstw domowych z odbiornikiem tv w Polsce.

Dane mają być dostarczane codziennie w dni powszednie do godziny 10.00. Mają to być bazy danych o oglądalności stacji telewizyjnych z dnia poprzedniego oraz raport o oglądalności ramówek wskazanych przez TVP nie więcej niż 12 stacji z dnia poprzedniego w dwóch grupach widzów z zastrzeżeniem, że w trakcie trwania umowy TVP ma prawo wskazywać inne stacje tv i grupy celowe.

Ponadto wybrana firma będzie też dostarczać m.in. co miesiąc raport o stanie panelu telemetrycznego obejmującego dane o strukturze gospodarstw domowych, dopasowaniu tej struktury do przyjętych uniwersów, wielkości wskaźnika rotacji w panelu i jej przyczynach, raport o stażu gospodarstw domowych w panelu, tj. jak długo (w pełnych latach) przebywają w panelu poszczególne gospodarstwa itp.

Firma ta zrealizuje też raz w roku, metodą CAPI, każdorazowo na reprezentatywnej próbie przynajmniej 4 000 gospodarstw domowych tzw. badanie założycielskie Establishment Survey. Wielkość próby tego badania powinna być dobrana tak, aby zapewnić bazę adresów do rekrutacji przynajmniej połowy gospodarstw domowych do panelu telemetrycznego.

TVP oczekuje, że zwycięski instytut zobowiąże się do zmiany raz w roku tzw. Uniwersów, określających wielkość i strukturę osób i gospodarstw telewizyjnych w Polsce oraz dokładne odzwierciedlenie tej struktury w konstrukcji panelu telemetrycznego. Stan panelu średnio w miesiącu musi mieścić się w przedziale wartości od 0,9 do 1,1 w stosunku do przyjętych Uniwersów dla poszczególnych targetów. Ma też zobowiązać się do utrzymania rotacji gospodarstw domowych  w panelu na poziomie nie mniejszym niż 15 proc. w skali roku kalendarzowego oraz do utrzymania w skali roku tj. na ostatni dzień roku kalendarzowego, 80 proc.gospodarstw domowych obecnych w panelu nie dłużej niż 5 lat, a żadne gospodarstwo nie powinno przybywać w panelu więcej niż 8 lat.

Jednym z warunków przetargu jest również utworzenie przez wybraną firmę technicznej grupy doradczej (TAG – Technical Advisory Group) w której reprezentowana będzie TVP. Grupa będzie ustalać  i uzgadniać wszelkie zmiany w realizowanym badaniu.

Telewizja Polska wymaga równie, że dostawca danych telemetrycznych zainstaluje w przynajmniej 2250 gospodarstw domowych do pomiaru widowni telewizyjnej z ogólnopolskiego, reprezentatywnego panelu i za pośrednictwem Internetu udostępni TVP, dane dotyczące: oglądalności co najmniej 157 stacji (dane minuta po minucie) przygotowywanych w formacie umożliwiającym ich odczyt w oprogramowaniu, w tym wszystkich kanałów nadawanych przez TVP łącznie z wszystkimi programami TVP Regionalna i Active Family, o ile stacje TV w tej liczbie będą nadawać w trakcie obowiązywania umowy;  oglądalności audycji (monitoring programowy) stacji tv wskazanych przez TVP, w szczególności wszystkich kanałów nadawanych przez TVP w dniu podpisania umowy; oglądalności programów, bloków i spotów reklamowych oraz wskazań sponsorskich w formacie umożliwiającym ich odczyt w oprogramowaniu; oglądalności wśród ogółu badanych, w poszczególnych grupach wyodrębnionych na podstawie kryteriów społeczno-demograficznych  i konsumenckich oraz w grupach tworzonych według wybranej kombinacji tych cech.

TVP nie podała wielkości budżetu, jaki przeznaczy na dostawę danych telemetrycznych w 2021 roku. Poinformowano jedynie, że wartość zamówienia przekracza równowartość kwoty 214 000 euro. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty jest cena.

Przetarg trwa do 2 listopada br., a warunkiem udziału w nim jest wpłata 25 tys. zł wadium.

Od lat TVP współpracuje z Nielsen Audience Measurement

Od wielu lat dostawcą danych telemetrycznych dla TVP jest Nielsen Audience Measurement, obecnie jedyna na polskim rynku firma, która zajmuje się pomiarem widowni telewizyjnej.

Ostatnia umowa została zawarta w kwietniu 2019 roku, w wyniku przetargu, w którym Nielsen jako jedyna firma złożył ofertę. Została zawarta na rok, do 10 kwietnia br.

Na początku maja br. TVP postanowiła podpisać z NAM kolejną umowę, wykorzystując prawo do udzielenia zamówienia „bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie” w związku z tym, że byłoby to zamówienie polegające na „powtórzeniu podobnych usług w stosunku do określonych w umowie”.

Na mocy umowy przedłużającej współpracę Nielsen zajmuje się dostarczaniem baz danych z ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej w okresie od 10 kwietnia do 31 grudnia br. realizowanego na panelu reprezentatywnym ze względu na społeczno-demograficzne cechy gospodarstw domowych posiadających odbiorniki telewizyjne na terenie całego kraju oraz dostarczaniem danych z pomiaru widowni tv będących miarą rzeczywistego (faktycznego) oglądania telewizji przez członków gospodarstw domowych z odbiornikiem tv w Polsce. Nowy kontrakt opiewał na kwotę 6,6 mln zł netto (bez VAT).

Dwukrotne podejście

W ub.r. TVP ogłaszała przetarg na dostarczanie danych telemetrycznych dwukrotnie. W pierwszym, który trwał do 7 marca 2019 roku nie zgłosiła się żadna firma. Nielsen zdecydował wówczas, po analizie dokumentów, że nie weźmie w nim udziału. Chodziło m.in. o to, że TVP umowę z wybraną firmą chciała zawrzeć tylko na rok, a nie jak poprzednio - na kilka lat.

- Na udział w postępowaniu nie pozwalają nam zasady i warunki zawarte w dokumentacji przetargowej. Na liście naszych kluczowych wątpliwości i zastrzeżeń, które zmusiły nas do podjęcia tej trudnej decyzji, znajdują się takie elementy, jak: ogólny zakres współpracy, aspekty kontraktowe, kwestie metodologiczne, warunki komercyjne, zasady audytu oraz kwestie związane z anonimowością panelu i danymi wrażliwymi - uzasadniało wówczas biuro prasowe Nielsen w informacji przekazanej Wirtualnemedia.pl.

Przetarg ponownie ogłoszono 18 marca. Wtedy nadawca złagodził wiele zapisów zawartych w projekcie umowy, którą zamierzał zawrzeć z wybraną firmą. Zmniejszono m.in. poziom utrzymania rotacji gospodarstw w panelu, wymaganą liczbę monitorowanych stacji tv. Zlikwidowano też zapis o obniżeniu wynagrodzenia w przypadku wskazanych w razie kontroli nieprawidłowości. Umowę podpisano 10 kwietnia, a oferta Nielsena opiewała na kwotę 9,32 mnl zł brutto.

Wielomilionowy kontrakt

Poprzednia umowa z Nielsen Audience Measurement, która obowiązywała do wiosny 2019 roku opiewała na kwotę blisko 37 mln zł, co daje – przy podzieleniu jej na okres 4 lat – ok. 9 mln zł rocznie. Warto przypomnieć, że zanim została zawarta, TVP przedłużała z tym instytutem wcześniejszy kontrakt, bo przeciągał się ówczesny przetarg na dostawę danych telemetrycznych. Zrobiono to dwukrotnie, a miesięczne umowy opiewały na kwotę ok. 800 tys. zł. Przed rokiem TVP - w dokumentach przetargowych - zapowiedziała, że kolejny przetarg na dostarczanie danych telemetrycznych zostanie ogłoszony w styczniu 2020 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP ogłosiła przetarg na dostawę danych telemetrycznych w 2021 roku

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nikt
Bawią się oj bawią za te miliardy.
5 4
odpowiedź
User
bart
Robią przetarg, gdy na rynku funkcjonuje jedna firma do pomiaru? To raczej Nielsen może stawiac warunki, a nie TVP.
Panel i sposób Nielsena jaki by nie był, jest jedynym pomiarem TV uznawanym na naszym rynku. Bez niego TVP nie poszaleje, bo MOR to można wsadzić między bajki.
10 4
odpowiedź
User
Jan
Do przetargu stanęły Nielsen i tweety Kurskiego.
9 4
odpowiedź