SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Discovery sprzedało TVP sublicencję do transmisji zimowych igrzysk Pekin 2022

Telewizja Polska w kanałach otwartych będzie mogła transmitować najważniejsze zawody z zimowych igrzysk olimpijskich w Pekinie, m.in. konkursy skoków narciarskich. Discovery potwierdziło portalowi Wirtualnemedia.pl, że sprzedało publicznemu nadawcy sublicencję.

Kamil Stoch, fot. EurosportArticle

- Współpracujemy z TVP przy innych prawach sportowych, np. do igrzysk olimpijskich. Miało to miejsce przy okazji Zimowych Igrzysk Olimpijskich Pyeongchang 2018 i tegorocznych Igrzysk Olimpijskich Tokio 2020. Kolejne porozumienie osiągnęliśmy w tym roku w odniesieniu do zbliżających się Zimowych Igrzysk Olimpijskich Pekin 2022 - przekazało nam biuro prasowe TVN Grupy Discovery.

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji wszystkie starty naszych zawodników w igrzyskach olimpijskich muszą być pokazywane w darmowej telewizji. Poprzednia umowa TVP z Discovery, zawarta na początku 2017 roku, dotyczyła sublicencji do igrzysk w Pjongczangu i Tokio. Po tym jak Discovery na początku 2018 roku przejęło Scripps Networks Interactive, ówczesnego właściciela grupy TVN, posiada kilka kanałów obecnych w naziemnej telewizji cyfrowej, na czele z TVN, TVN7 i TTV.

Discovery wyłączne prawa do transmisji w 50 krajach Europy igrzysk olimpijskich w latach 2018-2024 kupiło w połowie 2015 roku, płacąc 1,3 mld euro. W Polsce obszernie transmituje igrzyska w kanałach Eurosportu oraz dodatkowo uruchamianych streamach internetowych.

Zimowe igrzyska olimpijskie w Pekinie odbędą się od 4 do 20 lutego 2022 r. Polscy zawodnicy najwięcej szans medalowych mają w skokach narciarskich, w których zaplanowano trzy konkursy mężczyzn: 6 lutego na skoczni normalnej, 12 lutego na dużej skoczni i 14 lutego konkurs mieszany. Ponadto 5 lutego rozegrane zostaną zawody kobiet, a 7 lutego - drużyn mieszanych.

W lutym 2018 roku transmisje z zimowych igrzysk w Pjongczangu w TVP1 śledziło średnio 622 tys. osób, w TVP2 - 292 tys., w TVP Sport - 15 tys., w Eurosporcie 1 - 97 tys., a w Eurosporcie 2 - 29 tys. Największym hitem był konkurs skoków narciarskich 20 lutego, który przyciągnął do TVP1 6,33 mln widzów.

TVN pokaże Puchar Świata w skokach

W miniony czwartek Discovery ogłosiło, że przedłużyło do końca sezonu 2025/26 umowę dotyczącą transmisji m.in. z Pucharu Świata w skokach i innych dyscyplinach narciarskich. Tym razem jednak nadawca nie udzielił sublicencji Telewizji Polskiej, w związku z czym prawie wszystkie turnieje skoków narciarskich będzie pokazywać w głównym TVN.

Umowa przedłużona przez Discovery Sports i Infront obejmuje transmisje Pucharu Świata kobiet i mężczyzn w skokach narciarskich, narciarstwie alpejskim, biegach narciarskich, kombinacji norweskiej, snowboardzie, narciarstwie dowolnym, a także mistrzostw świata w narciarstwie klasycznym i alpejskim oraz zawodów ISU w łyżwiarstwie oraz biathlonowego World Team Challenge i letniego Grand Prix w skokach narciarskich.

To mocno nie spodobało się publicznemu nadawcy, który od lat transmituje skoki narciarskie. Telewizja Polska w wydanym pod koniec ub. tygodnia komunikacie podkreśliła, że utrata transmisji to „sytuacja bez precedensu”, ponieważ TVP „transmituje skoki narciarskie od kilkudziesięciu lat, budując popularność dyscypliny, rozpoznawalność zawodników i zwiększając ekspozycję sponsorów”.Zaznaczono, że Discovery podjęło taką decyzję „mimo wielomiesięcznych negocjacji”, „pozbawiając nadawcę publicznego większości konkursów w jednej z najważniejszych dyscyplin sportowych, a społecznie - do wydarzenia jednoczącego miliony Polaków”.

W oświadczeniu publiczny nadawca podkreśla, że Discovery od 2015 roku udzielała „zgodnie z honorowym zapewnieniem” sublicencji Telewizji Polskiej. - Teraz, w akcie politycznej rozgrywki, łamie dane słowo i próbuje zdestruować społeczny fenomen, jakim jest wspólnotowe przeżywanie emocji związanych ze skokami narciarskimi u nadawcy publicznego.

Zdecydowała polityka? „Decyzja biznesowa”

„Telewizja Polska starała się pozyskać prawa na polski rynek bezpośrednio od Infrontu, ale nie otrzymała możliwości wystąpienia w rynkowym i uczciwym przetargu. Grupa Discovery bowiem pozyskała prawa na całą Europę (ponad 40 rynków krajowych) nie dopuszczając TVP do negocjacji, jednocześnie zapewniając, że udzieli publicznemu nadawcy sublicencji” - stwierdził publiczny nadawca.

Zwrócono też uwagę, że decyzja o nieudzieleniu sublicencji została podjęta po tym, jak przetoczyły się wielomiesięczne perturbacje z przedłużeniem koncesji dla TVN24. Zmagania nadawcy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji na tym polu relacjonowała TVP.

Biuro prasowe TVN Grupy Discovery odpowiada na to oświadczenie w stanowisku, przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl. - Kwestia pozostawienia praw w swoim portfolio lub udzielenia sublicencji to każdorazowa decyzja biznesowa nadawcy poprzedzona analizami na wielu poziomach. W związku z tym, że tym razem chcemy udostępnić możliwość oglądania skoków na naszej antenie głównej, tj. w TVN będącym bezpłatnym kanałem ogólnopolskim, podjęliśmy decyzję o zatrzymaniu praw do tego wydarzenia u siebie w grupie - podkreśla nadawca.

Discovery opublikowało terminarz ważnych zawodów narciarskich, które będzie można oglądać na antenach tego nadawcy. Z najważniejszych będzie to Puchar Świata 2021/2022 (ruszy w listopadzie, a zakończy się w marcu), Turniej Czterech Skoczni i Igrzyska olimpijskie Zdecydowana większość tych zawodów będzie do obejrzenia na antenach Discovery: a więc TVN i Eurosport, a także na Playerze. I tak: choćby w Pucharze Świata kalendarz obejmuje 28 zawodów indywidualnych, z czego 24 pokaże Discovery, a zaledwie cztery – TVP.

Według danych Nielsen Audience Measurement w minionym sezonie, od listopada ub.r. do marca br., turnieje Pucharu Świata w skokach narciarskich oglądało średnio 3,16 mln osób w TVP1, 622 tys. w TVP Sport i 976 tys. w Eurosporcie 1.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Discovery sprzedało TVP sublicencję do transmisji zimowych igrzysk Pekin 2022

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Qwertyui
Sprzedali bo musieli. MKOI postawił warunek, że muszą sprzedawać prawa stacjom niekodowanym.
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
To Jacek jeszcze za te miliardy nie kupiła całego MKOl ????
odpowiedź
User
Pawel
Nie mam problemu,nie jestem pasjonatem skoków.
odpowiedź